Engelsk 2, emne 2: Engelsk språk, tekst og kultur 2 ENG 504
Læringsutbytte
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap: Studenten har
inngående kunnskap om nyanser ved lydsystemet i engelsk, og ulike geografiske og sosiale varianter av engelsk
inngående kunnskap om språkets grammatiske struktur og hvordan ordtilfanget kan videreutvikles
innsikt i bruket av engelsk som verdensspråk og utviklingen av dets rolle som kontaktspråk for mennesker fra ulike land og kulturer samt dets betydning for internasjonalisering innen utdanning og arbeidsliv
kunnskap om teksters struktur og språklige virkemidler og om kritiske og analytiske tilnærminger til litteratur og annen tekst
kunnskap om samfunnsliv, historie og et rikt utvalg kulturuttrykk i engelsktalende land, deriblant sentrale verk i engelskspråklig litteraturtradisjon
kunnskap om historisk utvikling av metoder og tilnærminger til opplæring i engelsk
kunnskap om hvordan muntlig og skriftlig språk kan integreres i inspirerende og meningsfulle aktiviteter
kunnskap om lesing og skriving som prosesser
kunnskap om hvordan ulike faktorer kan påvirke læring av engelsk
innsikt i ulike læringsstrategier som kan bidra til å gjøre at elevene kan ta hånd om egen læring og språkutvikling i et langsiktig perspektiv
kunnskap om ulike måter å organisere opplæringen på
kjennskap til gjeldende læreplan for skolen som ramme for faglig utviklingsarbeid
Ferdigheter: Studenten kan
bruke engelsk sikkert og funksjonelt muntlig og skriftlig i ulike situasjoner og sjangere med presisjon, flyt og sammenheng
velge ut og tilrettelegge arbeid med tekster fra engelsktalende land for barn og ungdom på en variert, utfordrende og inspirerende måte
bruke muntlige aktiviteter som utgangspunkt for skriftlige og omvendt
bevisstgjøre elevene på prosesser knyttet til lesing og skriving og hvordan de kan bruke disse strategisk i sin egen læring
tilrettelegge for at elevene kan skape muntlige, skriftlige og sammensatte tekster med flyt, presisjon og sammenheng
legge til rette for varierte og differensierte læringsaktiviteter som fremmer utviklingen av elevenes reseptive og produktive språkferdigheter, bl.a. ved pedagogisk bruk av digitale læringsverktøy
bevisstgjøre elevene i valg av læringsstrategier
vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakter, og begrunne vurderingen
planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning slik at det tas hensyn til mangfoldet i elevgruppen
vurdere kritisk egen faglig praksis i forhold till gjeldende læreplan i engelsk for grunnskolen
arbeide selvstendig med problemstillinger i faget
Generell kompetense: Studenten kan
reflektere over egen læring og praksis i forhold til etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges utvikling og personlige vekst i et historisk perspektiv
arbeide selvstendig og sammen med andre for å identifisere, analysere og løse problemer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget
vedlikeholde og utvikle egen språklige kompetanse
Innhold
Fagplanen for Engelsk bygger på Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen (2010), trinn 5.-10. Denne utdanningen er profesjonsrettet og gir undervisningskompetanse på mellom-og ungdomstrinnet. Den er en del av en bachelorutdanning som kan være en del av en fremtidig femårig lærerutdanning med master ved høgskolen i Telemark.
Engelsk 2 bygger på Engelsk 1 og gir rom for en større grad av faglig fordypning i språkopplæring og fagdidaktikk, samtidig som emnet gir innføring i et rikt og variert utvalg av tekster både til videre personlig og faglig vekst og til bruk i undervisning på slutten av barnetrinnet og på ungdomstrinnet. Emnet gir dypere kunnskap om det engelske språkets grammatiske og fonologiske struktur, samtidig som språkferdighet, tekstkompetanse og produktivt ordforråd blir utviklet. Økt kunnskap om språkets kulturelle forankring er sentralt. Kritisk vurdering av ulike sider ved engelskopplæring for 5.-10. trinn, spesielt med henblikk på problematikk knyttet til overgangen mellom trinnene, står sentralt. I tillegg gir emnet ytterligere innsikt i en rekke inspirerende og læringsfremmende aktiviteter og arbeidsmåter. Engelsk settes i et historisk perspektiv, med mer komplekse tekster i ulike sjangere.
Engelsk 2 går over to semester med eksamen etter første og andre semester. Hele studiet utgjør 30 studiepoeng, oppdelt på to deler, hver på 15 studiepoeng: ENG 503 og 504. Arbeidsmengden er lik i de to semestra.
Arbeids- og læringsformer
Arbeidet i studiet vil bli organisert på flere måter: fellesførelesinger i kombinasjon med drøfting av stoff, seminartimer, gruppearbeid, framføringer og selvstudium. Det legges vekt på studentene skaffer seg innsikt i de temaene som tas opp å være i stand til å diskutere disse. Det forventes at studentene skaffer seg den nødvendige faglitteraturen i rimelig tid og deltar aktivt i undervisningen. En del av pensumlitteraturen vil være selvvalgt, og studentene må derfor regne med selvstudium.
Den same gjelder for studenter som følgjer et nettbasert løp. Førelesinger, seminarer, etc. vil her bli gjennomført i sann tid på nett. Det vil bli oppretta diskusjonsgrupper og fellesdokument, og det vil bli lagt ut fagstoff.
I engelskfaget er utviklingen av muntlige ferdigheter viktig. Deler av undervisningen vil derfor vare obligatorisk. Dette blir beskrevet i semesterplan.
Vurderingsformer
Det vil i semesterplanen bli presentert to arbeidskrav. Disse må være bestått for å få karakterer i emnet.
Sluttvurdering:
En skriftlig mappeoppgave som teller 50 % av den endelige karakteren.
En individuell muntlig eksamen som teller 50 % av den endelige karakteren. Eksamen tar sitt utgangspunkt i emne fra pensum. Innleverte arbeider blir også gjort til gjenstand for eksaminasjon.
Det blir gitt gradert karakter på en karakterskala fra A til F.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter AnnKatrin Jonsson <annkatrin.jonssonSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 02.06.2013