Kroppsøving 1 KRØ 101
Læringsutbytte
Kunnskap
- har kunnskap om kroppsøvingsfagets egenart
- har kunnskap om leik og ulike bevegelsesaktiviteter i barne- og ungdomskulturen
- har kunnskap om eleven med utgangspunkt i teorier om fysisk og motorisk utvikling
- har kunnskap om motorisk læring og betydningen av dette for barns utvikling
- har grunnleggende kunnskap om kroppens anatomi og fysiologi
Ferdigheter
- kan kunne utføre livreddende førstehjelp, svømme og utføre livredning i vann
- kan vise ferdigheter og veiledningsevne i utvalgte idretts- og bevegelsesaktiviteter
- kan legge til rette for læring av de samme ferdigheter som er spesielt rettet mot skoletrinn 1-7
- kan identifisere farer og ivareta elevenes sikkerhet i ulike aktiviteter og bevegelsesmiljø
Innhold
NB: Med forbehold om endringer i påvente av nye rammeplan for faglærerutdanningen i kroppsøving
Praktiske aktiviteter
Arbeidet med praktiske aktiviteter er i hovedsak rettet mot undervisning i grunnskolen trinn 1-7. Det legges vekt på en grunnleggende opplæring i et utvalg idretts- og bevegelsesaktiviteter. Det vil også bli en introduksjon til friluftsliv. Hvilke praktiske aktiviteter som kjøres vil fremgå av semesterplanen.
Grunnleggende anatomi og fysiologi
Motorisk utvikling og læring
- Motorisk utvikling og læring
- Tilrettelegging av bevegelsesmiljø
Arbeids- og læringsformer
Studentarbeid, lærerstyrte- og studentstyrte forelesninger. Studieoppgaver, både individuelle og i gruppe. Gjennom å knytte fagstoffet til studentenes egne erfaringer skal de engasjeres og motiveres til deltagelse og diskusjon i plenum eller i grupper. Idrettsaktiviteter, leik og friluftsliv vil bli presentert på den årstid de naturlig hører til. I tillegg til undervisningen blir det satt av tid til selvstudium, egentrening og egenaktivitet.
Vurderingsformer
Obligatoriske arbeidskrav
Minst 80% aktiv deltakelse på praktiske aktiviteter.
Underveisvurdering innen praktiske aktiviteter teller 40% av karakteren i emnet. Vurderingsgrunnlaget er studentenes egenferdighet, innsats og framgang og kunnskap.
3-timers skriftlig eksamen i motorisk utvikling og læring. Teller 60% av karakteren i emnet
Alle praktiske aktiviteter og underveisoppgaver må være bestått for å få karakter i emnet
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Jon Einar Bergsland <Jon.E.BergslandSPAMFILTER@hit.no> - 28.05.2013