Kroppsøving 1 KRØ 101

Læringsutbytte

Kunnskap

  • har kunnskap om kroppsøvingsfagets egenart
  • har kunnskap om leik og ulike bevegelsesaktiviteter i barne- og ungdomskulturen
  • har kunnskap om eleven med utgangspunkt i teorier om fysisk og motorisk utvikling
  • har kunnskap om motorisk læring og betydningen av dette for barns utvikling
  • har grunnleggende kunnskap om kroppens anatomi og fysiologi

Ferdigheter

  • kan kunne utføre livreddende førstehjelp, svømme og utføre livredning i vann
  • kan vise ferdigheter og veiledningsevne i utvalgte idretts- og bevegelsesaktiviteter
  • kan legge til rette for læring av de samme ferdigheter som er spesielt rettet mot skoletrinn 1-7
  • kan identifisere farer og ivareta elevenes sikkerhet i ulike aktiviteter og bevegelsesmiljø

Innhold

NB: Med forbehold om endringer i påvente av nye rammeplan for faglærerutdanningen i kroppsøving

Praktiske aktiviteter

Arbeidet med praktiske aktiviteter er i hovedsak rettet mot undervisning i grunnskolen trinn 1-7. Det legges vekt på en grunnleggende opplæring i et utvalg idretts- og bevegelsesaktiviteter. Det vil også bli en introduksjon til friluftsliv. Hvilke praktiske aktiviteter som kjøres vil fremgå av semesterplanen.

Grunnleggende anatomi og fysiologi

Motorisk utvikling og læring

  • Motorisk utvikling og læring
  • Tilrettelegging av bevegelsesmiljø

Arbeids- og læringsformer

Studentarbeid, lærerstyrte- og studentstyrte forelesninger. Studieoppgaver, både individuelle og i gruppe. Gjennom å knytte fagstoffet til studentenes egne erfaringer skal de engasjeres og motiveres til deltagelse og diskusjon i plenum eller i grupper. Idrettsaktiviteter, leik og friluftsliv vil bli presentert på den årstid de naturlig hører til. I tillegg til undervisningen blir det satt av tid til selvstudium, egentrening og egenaktivitet.

Vurderingsformer

Obligatoriske arbeidskrav

Minst 80% aktiv deltakelse på praktiske aktiviteter.

Underveisvurdering innen praktiske aktiviteter teller 40% av karakteren i emnet. Vurderingsgrunnlaget er studentenes egenferdighet, innsats og framgang og kunnskap.

3-timers skriftlig eksamen i motorisk utvikling og læring. Teller 60% av karakteren i emnet

Alle praktiske aktiviteter og underveisoppgaver må være bestått for å få karakter i emnet

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Jon Einar Bergsland <Jon.E.BergslandSPAMFILTER@hit.no> - 28.05.2013