Kroppsøving 2 KRØ 503

Læringsutbytte

Kunnskap

  • har kunnskap om trening, treningsprinsipper og treningsledelse egnet for ulike aldersgrupper
  • har kunnskap om kroppen i bevegelse, spesielt med tanke på læring av kroppslige og idrettslige ferdigheter

Ferdigheter

  • kan videreutvikle egne kunnskaper og ferdigheter i leik, idrett, dans, friluftsliv og tidsaktuelle bevegelsesformer med tanke på undervisning i kroppsøving
  • kan vurdere bevegelsesmiljøer, aktivitet og trening egnet for ulike aldersgrupper
  • kan gjennomføre forsøks- og utviklingsarbeid knyttet til egen lærerkompetanse i kroppsøving

Generell kompetanse

  • kan arbeide tverrfaglig med utgangspunkt i kroppsøving

Innhold

NB: Med forbehold om endringer i påvente av nye rammeplan for faglærerutdanningen i kroppsøving

Praktiske aktiviteter

Arbeidet med praktiske aktiviteter er i hovedsak rettet mot undervisning i grunnskolen. Det legges vekt på en grunnleggende opplæring i et utvalg idretts- og bevegelsesaktiviteter. Det vil også bli en introduksjon til vandringsfriluftsliv. Hvilke praktiske aktiviteter som kjøres vil fremgå av semesterplanen.

Trenings- og bevegelseslære

Trening er en helhetlig prosess, og hvert enkelt individ blir påvirket på mange ulike måter. - For å kunne se mulighetene i bevegelsene og læringsmulighetene gjennom bevegelse er det nyttig å kunne analysere hva som skjer. Bevegelseslæren tar hovedsakelig for seg mekaniske forhold, mens treningslæren har fokus på organiske forhold. Kurset er viktig for at studentene skal kunne ha kompetanse til å undervise, veilede og trene elever i ulike idretts- og bevegelsesaktiviteter.

Arbeids- og læringsformer

Studentarbeid, lærerstyrte- og studentstyrte forelesninger. Studieoppgaver, både individuelle og i gruppe. Gjennom å knytte fagstoffet til studentenes egne erfaringer skal de engasjeres og motiveres til deltagelse og diskusjon i plenum eller i grupper. Idrettsaktiviteter, leik og friluftsliv vil bli presentert på den årstid de naturlig hører til. I tillegg til undervisningen blir det satt av tid til selvstudium, egentrening og egenaktivitet.

Vurderingsformer

Minst 80% aktiv deltakelse på praktiske aktiviteter

Underveisvurdering innen praktiske aktiviteter teller 40% av karakteren i emnet. Vurderingsgrunnlaget er studentenes egenferdighet, innsats og framgang og kunnskap.

Mappeevaluering i trenings og bevegelseslære- Teller 60% av karakteren i emnet

Alle praktiske aktiviteter og underveisoppgaver må være bestått for å få karakter i emnet

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Carl-Magnus.Nystad <Carl-Magnus.NystadSPAMFILTER@hit.no>,Jon Einar Bergsland <jon.e.bergslandSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 09.06.2013