Leik 5LEIK
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten:
- kjenner til et bredt utvalg av leiker, deriblant individuelle leiker, tradisjonsleiker og sosialiseringsleiker
- har teoretisk forståelse om leik og ulike leikpregete aktiviteter i barne- og ungdomskulturen
- har kunnskap om leikens betydning for barnets utvikling
Ferdigheter:
- kan legge til rette for et mangfold av aktivitesleik
- kan legge til rette for leikpregete aktiviteter i ulike miljøer
- kan legge til rette for leikpregete aktiviteter til alle årstider
- kan legge til rette for å lede læringsarbeid gjennom varierte arbeidsmåter i leik og ulike aktiviteter
Innhold
3 studiepoeng, 1. studieår / årsstudium
Arbeidet med målområdet leik vil legge vekt på forståelse av leik, og dens betydning for barnets utvikling. I arbeidet med målområdet vil det i vesentlig grad legges vekt på bevegelsesleik i praksis. Følgende emner vil bli vektlagt:
- Barn og leik
- Leik i KL-06
- Tradisjonsleiker
- Leik i naturmiljø
- Bevegelsesleik i gymsal
2 studiepoeng, 2. studieår
Leik i 2. studieår vil være en videreføring av praktiske leik aktiviteter fra 1. studieår. Arbeidet med temaet leik vil legge vekt på en teoretisk forståelse av leik, leikens betydning for barnets utvikling og tilrettelegging av leik aktiviteter og leikemiljø. Følgende emner vil vektlegges:
- Barn og leik, teori
- Leik i KL-06
- Tilrettelegging for leik: prosjektoppgave
Arbeids- og læringsformer
3 studiepoeng, 1. studieår / årsstudium
Målområdet vil bli organisert både gjennom teori og praksis. Det vil bli benyttet arbeidsformer som:
- problembasert og oppdagende læring
- gruppearbeid
- forelesning
- veiledning
Studentene er ansvarlig for egen læring gjennom eget initiativ søke kunnskap gjennom litteratur og artikler, meddstudenter og veiledning.
2 studiepoeng, 2. studieår
Forelesninger i teoretiske emner og studentstyrte praktiske aktiviteter med barn i et naturområde.
Vurderingsformer
3 studiepoeng, 1. studieår / årsstudium
Obligatoriske krav:
- Minst 80% deltagelse
- Gjennomførte oppgaver, karakterskala bestått/ikke bestått
Hvert delemne må ha bestått karakter for at hovedemnet skal være bestått.
Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
2 studiepoeng, 2. studieår
Studentledet prosjektoppgave med tilrettelegging for leik med barnet i et naturområde. Rapport: Bestått/ikke bestått.
Hvert delemne må ha bestått karakter for at hovedemnet skal være bestått.
Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Håkon Engstu <hakon.engstuSPAMFILTER@hit.no>,Runar Sørensen <runar.sorensenSPAMFILTER@hit.no>,Jon Einar Bergsland <jon.e.bergslandSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Jon Einar Bergsland - 19.12.2012