Norsk – Muntlig fortelling, bildebok og flerspråklighet 30FPNO
Læringsutbytte
Etter arbeid med modul 1 (15stp) skal studentene
ha kunnskap
- om sentrale teorier om flerspråklig praksis, flerspråklig utvikling og andrespråkslæring.
- til å drøfte kvalitetsbegrepet knytta til bildebøker.
- til å diskutere og reflektere over bruken av de eksperimentelle bildebøkene i barnehagen.
ha ferdigheter
- i å kunne anvende ulike fortellerteknikker for å fortelle muntlig uten bruk av skriftlig tekst.
- i å legge til rette for og stimulere barns egen fortellerkompetanse med utgangspunkt i teori.
ha generell kompetanse
- i å vurdere arbeidet med bildebøker i barnehagen.
- om tilrettelegging av flerspråklige barns hverdag i barnehagen.
- om den muntlige fortellingas plass i barnehagen.
Etter arbeid med modul 2 (15stp) skal studenten
ha kunnskap
- om vurdering av ulike måter å evaluere flerspråklige barns språkkompetanse på.
ha ferdighet
- i å kunne vurdere barnehagens språklæringsmiljø.
- til å stimulere og sette i gang barn med å skape sine egne estetiske uttrykk med utgangspunkt i fortellinger.
- til å kunne lede en litterær samtale med utgangspunkt i bildeboka.
ha generell kompetanse
- i å kunne planlegge, gjennomføre, formidle og evaluere eget FoU-arbeid i barnehagen.
Innhold
Hovedtema 1: Flerspråklighet og andrespråkslæring
Dette hovedtemaet vil dreie seg om barns flerspråklighet og andrespråkslæring. Hvordan barnehagens arbeid tilpasses en flerspråklig barnegruppe vil bli viet særlig oppmerksomhet. Språkutvikling, språkpraksis, språklæring og språkdidaktikk vektlegges, men også andre temaer knyttet til det flerkulturelle samfunnet vil bli trukket fram.
- Flerspråklig praksis og flerspråklig utvikling
- Andrespråkslæring
- Samtalen
- Barnehagens språklæringsmiljø
- Dokumentering av flerspråklige barns språkkompetanse
Hovedtema 2: Muntlig fortelling
I dette hovedtemaet vil vi konsentrere oss om førskolelæreren som kulturformidler. Det vil bli lagt vekt på den gjensidige kommunikasjonen som oppstår ved bruk av muntlig fortelling. Fokus vil også være rettet mot den betydningen kulturens fortellinger har for indre bildeskaping og språklig og emosjonell utvikling.
- Kulturens fortellinger, tilhørighet og livstolkning
- Utvikling av barns skriftspråkskompetanse gjennom fortellinger
- Utvikling av egen fortellerferdighet
- Bildeskaping og lek med utgangspunkt i fortellinger
Hovedtema 3: Den moderne bildeboka
I dette hovedtemaet vil bildeboka danne utgangspunkt for refleksjon og diskusjon med forankring i litteratur- og kunstteori. Sentrale momenter vil være litteratur som estetisk erkjennelseskategori, utvalgskriterier, praktisk tilrettelegging av bildebokformidling og samtale, og gevinster av arbeidet i et sosiokulturelt perspektiv.
- Litteraturformidling og litteraturdidaktikk
- Den litterære og filosofiske samtalen
- Den utfordrende bildeboka
Arbeids- og læringsformer
Studieåret organiseres i samlinger på studiested Notodden. Det vil bli fire samlinger à to dager per semester.
Mellom samlingene skal studentene arbeide individuelt og i grupper. Arbeidsoppgavene vil bli delt ut ved studiestart.
Følgende arbeidskrav må være innfridd for å kunne gå opp til eksamen:
- Deltakelse på obligatoriske samlinger, kollokviegrupper og diskusjoner på fronter
- Seminarinnlegg med presentasjon av prosjektbeskrivelse til bacheloroppgaven
- Innlevering av skriftlig prosjektbeskrivelse til bacheloroppgaven
- Veiledning i forbindelse med bacheloroppgaven
- Innleveringer
- Muntlige framlegg
Vurderingsformer
Sluttvurdering
Skriftlig skoleeksamen (modul 1)
Etter 15 studiepoeng blir det avholdt en skriftlig skoleeksamen på 6 timer.
Bacheloroppgave (modul 2)
Studenten skal skrive en bacheloroppgave basert på et FOU-arbeid gjennomført i en barnehage. Arbeidet skal knyttes til minst ett av hovedtemaene i faget. Problemstillingen skal være godkjent av faglærer. Oppgavens omfang: 20-25 sider. Bacheloroppgaven utgjør 10 studiepoeng. Det vil bli en egen ordning for eksterne søkere. Informasjon om dette gis ved studiestart.
Muntlig eksamen (modul 2)
Studenten skal opp til en individuell muntlig eksamen. For å kunne gå opp til muntlig eksamen må bacheloroppgaven være bestått. Bacheloroppgaven danner utgangspunkt for første del av muntlig eksamen. I tillegg stilles det spørsmål fra det øvrige pensumet.
Både skriftlig skoleeksamen, bacheloroppgaven og muntlig eksamen vurderes med karakterer mellom A og F, med A som beste og E som laveste ståkarakter. I modul 2 gis det én samlet karakter, der karakteren fra muntlig eksamen teller 60%.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Elisabeth Hovde Johannesen <elisabeth.h.johannesenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Nina Holmberg Lurås - 11.01.2013