Norsk for lærere som underviser minoritetsspråklige, modul 1 15NOSPRM

Læringsutbytte

Kunnskap

Ved fullført emne har studenten:

  • Kunnskap om norsk språk i et komparativt perspektiv
  • Kunnskap om flerspråklighet og andrespråkslæring
  • Kunnskap om sentrale emner innen andrespråksdidaktikk
  • Kunnskap om ulike modeller for organisering av opplæring for elever fra språklige minoriteter og tilrettelegging av undervisning
  • Kunnskap om læringsressurser og læremidler brukt i undervisningen av minoritetsspråklige elever
  • Kunnskap om den første skrive- og leseopplæringen i et flerspråklig perspektiv
  • Kunnskap om utvikling av literacy hos barn og voksne
  • Kunnskap om trekk ved saktekster som må tas hensyn til i undervisningen

Ferdigheter

Ved fullført emne kan studenten:

  • Anvende teoretisk kunnskap under praktisk læringsarbeid i klasserommet
  • Reflektere over egen praksis og treffe faglig begrunnede valg
  • Tilrettelegge og tilpasse opplæringen ut fra elevens språklige nivå
  • Planlegge, gjennomføre og evaluere norskundervisning for denne elevgruppa, enten de følger læreplanen i grunnleggende norsk eller annen særskilt norskopplæring
  • Analysere og vurdere andrespråkstekster og veilede elevene videre i skriveutviklingen
  • Veilede andrespråkseleven under utviklingen av leseferdigheter med vekt på leseforståelse

Kompetanse

Ved fullført emne har studenten:

  • Kompetanse til å bidra under utvikling av andrespråkselevens literacy
  • Didaktisk og fagteoretisk kompetanse til å planlegge og gjennomføre undervisning i grunnleggende norsk for språklige minoriteter
  • Kompetanse til å vurdere, reflektere og anvende utvalgte kartleggingsverktøy for språkkompetanse i grunnleggende norsk
  • Generell kompetanse til å møte varierte utfordringer i forbindelse med opplæring av språklige minoriteter

Innhold

  • Lovverk, læreplan i grunnleggende norsk og kartleggingsverktøy
  • Ulike opplæringsmodeller
  • Andrespråkslæring hos barn og voksne
  • Flerspråklighet
  • Arbeid med språkstimulering, lesing og skriving
  • Det norske språksystemet i et kontrastivt perspektiv
    • Språktypologi
    • Mellomspråkanalyse og analyse av elevtekster
  • Karakteristiske trekk ved språk i fagtekster, vurdering av læremidler
  • Arbeid med litteratur i flerkulturelle elevgrupper
  • Teoretiske perspektiver knyttet til litteraturtolkning, analyse og formidling

Arbeids- og læringsformer

Se organisering/antall samlinger på hjemmesiden til studiet. Kommunikasjonen mellom høgskolen og kursdeltakerne foregår via læringsplattformen Fronter og e-post. I periodene mellom samlingene arbeider deltakerne med pålagte oppgaver. Dette vil både være tradisjonelle skriftlige oppgaver og samarbeidsoppgaver gjennom diskusjonsrom.

Vurderingsformer

Obligatoriske arbeidskrav underveis i studiet:

  • Deltakelse i nettdiskusjoner
  • 4 individuelle fagtekster

Avsluttende vurdering:

  • Studenten skal velge ut 2 av de obligatoriske fagtekstene til innlevering i en evalueringsmappe.
  • Evalueringsmappa skal også inneholde et refleksjonsskriv der studenten grunngir valget av tekster, vurderer sitt eget arbeid med tekstene, sin faglige utvikling og andre relevante faglige forhold.
  • Evalueringsmappa vil bli vurdert med gradert karakter fra fra A til F, med A som beste karakter. Det kreves E eller bedre for at studiet skal være bestått. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

Undervisningsplanen som deles ut ved studiestart vil presisere nærmere innhold og konkrete arbeidskrav knyttet til studiet med omfang, frister og tema for oppgavene.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Tone Marit Tesdal <Tone.M.TesdalSPAMFILTER@hit.no>,Åse Lund <ase.lundSPAMFILTER@hit.no> - 05.09.2013