Norsk for lærere som underviser minoritetsspråklige, modul 1 15NOSPRM
Læringsutbytte
Kunnskap
Ved fullført emne har studenten:
- Kunnskap om norsk språk i et komparativt perspektiv
- Kunnskap om flerspråklighet og andrespråkslæring
- Kunnskap om sentrale emner innen andrespråksdidaktikk
- Kunnskap om ulike modeller for organisering av opplæring for elever fra språklige minoriteter og tilrettelegging av undervisning
- Kunnskap om læringsressurser og læremidler brukt i undervisningen av minoritetsspråklige elever
- Kunnskap om den første skrive- og leseopplæringen i et flerspråklig perspektiv
- Kunnskap om utvikling av literacy hos barn og voksne
- Kunnskap om trekk ved saktekster som må tas hensyn til i undervisningen
Ferdigheter
Ved fullført emne kan studenten:
- Anvende teoretisk kunnskap under praktisk læringsarbeid i klasserommet
- Reflektere over egen praksis og treffe faglig begrunnede valg
- Tilrettelegge og tilpasse opplæringen ut fra elevens språklige nivå
- Planlegge, gjennomføre og evaluere norskundervisning for denne elevgruppa, enten de følger læreplanen i grunnleggende norsk eller annen særskilt norskopplæring
- Analysere og vurdere andrespråkstekster og veilede elevene videre i skriveutviklingen
- Veilede andrespråkseleven under utviklingen av leseferdigheter med vekt på leseforståelse
Kompetanse
Ved fullført emne har studenten:
- Kompetanse til å bidra under utvikling av andrespråkselevens literacy
- Didaktisk og fagteoretisk kompetanse til å planlegge og gjennomføre undervisning i grunnleggende norsk for språklige minoriteter
- Kompetanse til å vurdere, reflektere og anvende utvalgte kartleggingsverktøy for språkkompetanse i grunnleggende norsk
- Generell kompetanse til å møte varierte utfordringer i forbindelse med opplæring av språklige minoriteter
Innhold
- Lovverk, læreplan i grunnleggende norsk og kartleggingsverktøy
- Ulike opplæringsmodeller
- Andrespråkslæring hos barn og voksne
- Flerspråklighet
- Arbeid med språkstimulering, lesing og skriving
- Det norske språksystemet i et kontrastivt perspektiv
- Språktypologi
- Mellomspråkanalyse og analyse av elevtekster
- Karakteristiske trekk ved språk i fagtekster, vurdering av læremidler
- Arbeid med litteratur i flerkulturelle elevgrupper
- Teoretiske perspektiver knyttet til litteraturtolkning, analyse og formidling
Arbeids- og læringsformer
Se organisering/antall samlinger på hjemmesiden til studiet. Kommunikasjonen mellom høgskolen og kursdeltakerne foregår via læringsplattformen Fronter og e-post. I periodene mellom samlingene arbeider deltakerne med pålagte oppgaver. Dette vil både være tradisjonelle skriftlige oppgaver og samarbeidsoppgaver gjennom diskusjonsrom.
Vurderingsformer
Obligatoriske arbeidskrav underveis i studiet:
- Deltakelse i nettdiskusjoner
- 4 individuelle fagtekster
Avsluttende vurdering:
- Studenten skal velge ut 2 av de obligatoriske fagtekstene til innlevering i en evalueringsmappe.
- Evalueringsmappa skal også inneholde et refleksjonsskriv der studenten grunngir valget av tekster, vurderer sitt eget arbeid med tekstene, sin faglige utvikling og andre relevante faglige forhold.
- Evalueringsmappa vil bli vurdert med gradert karakter fra fra A til F, med A som beste karakter. Det kreves E eller bedre for at studiet skal være bestått. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Undervisningsplanen som deles ut ved studiestart vil presisere nærmere innhold og konkrete arbeidskrav knyttet til studiet med omfang, frister og tema for oppgavene.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Tone Marit Tesdal <Tone.M.TesdalSPAMFILTER@hit.no>,Åse Lund <ase.lundSPAMFILTER@hit.no> - 05.09.2013