Produksjon for sal og scene del 2 "Lede scene- eller filmproduksjon" 15FORMID

Læringsutbytte

Kunnskaper:

Studenten har kunnskaper om ungdom og estetiske læreprosesser

Studenten har kunnskap om ungdoms egne estetiske uttrykk og den betydningen det har for meningsdannelse og identitsutvikling

Studenten har kunnskap om uttrykksformer og virkemidler som er knyttet til en valgt scenisk eller filmatisk sjanger

Ferdigheter:

Studenten kan lede og veilede elever i individuelle og kollektive kreative prosesser

Studenten kan utarbeide, gjennomføre og evaluere en sceneproduksjon med elever

Studenten kan veilede elever i bruk av kropp og stemme som uttrykksmiddel

Studenten kan veilede elever i valg og vurdering av relevante virkemidler og uttrykksformer knyttet til en valgt scenisk eller filmatisk sjanger

Generell kompetanse:

Studenten kan reflektere over barne- og ungdomstrinnets egenart og deres væremåter og uttrykksformer knyttet til kulturfeltet.

Studenten har opparbeidet seg oversikt over faglig og tekniske elementer som kan inngå i en scene- og/eller filmproduksjon med barn og unge

Studenten har innsikt i relevante faglige, yrkesetiske og flerkulturelle problemstillinger knyttet til arbeid med fremføringer der barn og unge er aktører.

Innhold

Emnet "Lede en scene- og filmproduksjon" gir studenten kompetanse i å bruke flere fagfelt knyttet til scene- og filmproduksjon med barn og unge. Emnet henter særlig faglige elementer fra drama, kunst- og håndverk og musikk og bygger på emnet "Skape for scene og film".

Studentene skal i dette emnet velge en scenisk eller filmatisk sjanger og realisere og lede et prosjekt med elever.

Kulturforankring, idéutvikling, problemløsning og utforsking er viktige faktorer knyttet til å lede scene- og filmproduksjoner, og vektlegges i studiet.

Studiet tar sikte på å gjøre studentene i stand til å planlegge, gjennomføre og lede utforskende kreative prosesser i konkrete kunst- og kulturprosjekter med barn og unge, samt vurdere kritisk arbeidsprosessen og resultatet.

Studiet vil oppøve evnen til å se sammenhengen mellom de ulike faglige, kunstneriske, praktiske og didaktiske prosessene som kan inngå i en scene- og/eller film produksjon.

Emnet legger vekt på praktisk ledelse av kollektive prosesser der uttrykksform, virkemidler og regi/komposisjon inngår i et samlet uttrykk.

Det legges vekt på å utvikle skapende og didaktiske evner knyttet til produksjon for scene og film

Arbeids- og læringsformer

Forelesning, verksteder, veiledning, gruppe og individuelt arbeid

Utprøving i ulike verksteder og praksisfelt.

Vurderingsformer

Vurderingen har to komponenter:

Ledelse og gjennomføring av praktisk-kunstnerisk arbeid (bestått/ikke bestått)

Skriftlig rapport (gradert karakter)

Semesterplanen beskriver nærmere hva komponentene skal inneholde.

Det gis én kaarkter på vitnemålet, gradert fra A til F hvor A er beste og E er laveste ståkarakter. Hver komponent (delemne) må ha bestått karakter for at hovedemnet skal være bestått. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved høgskolen i Telemark.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Oddbjørn Lunn <Oddbjorn.LunnSPAMFILTER@hit.no>,Ingvild Birkeland <Ingvild.BirkelandSPAMFILTER@hit.no>,Tone Cronblad Krosshus <Tone.C.KrosshusSPAMFILTER@hit.no>,Jadwiga Blaszczyk-Podowska <jadwiga.b.podowskaSPAMFILTER@hit.no>,Ellen K.Baskår <ellen.k.baskarSPAMFILTER@hit.no> - 16.01.2013