Profesjonsfag kroppsøving 45 Proff

Læringsutbytte

Læringsutbyttebeskrivelsene som følger er tilpasset Høgskolen i Telemark med utgangpunkt i nasjonale retningslinjer slik disse er presisert i rammeplan for faglærerutdanning. Læringsutbyttebeskrivelsene er førende for undervisning og vurdering i profesjonsfaget som helhet. Under er det markert hvilke læringsutbyttebeskrivelser som har prioritet i de ulike profesjonsfaglige emnene som inngår i profesjonsfaget og beskrives under "innhold".

KUNNSKAP:

Studenten:

  • Har kunnskap om motivasjon, læring og utfordringer i læringsarbeidet for ulike grupper elever (Klasseledelse og læringsprosesser)
  • Har kunnskap om hvilke muligheter praktiske og estetiske tilnærmingsmåter gir i arbeid med læring (Formidling av kunst og kultur/kroppsøvingsfaget, Fagdidaktikk)
  • Har kunnskap om utfordringer knyttet til de praktiske og estetiske fagenes rolle i skolen (Formidling av kunst og kultur/kroppsøvingsfaget, Fagdidaktikk)
  • Har kunnskap om innholdet i – og begrunnelsene for de sentrale styringsdokumentene som regulerer skolens virksomhet. (Faglærerrollen, Klasseledelse og læringsprosesser, Formidling av kunst og kultur/kroppsøvingsfaget)
  • Har kunnskap om innholdet i og begrunnelsene for de sentrale nasjonale og internasjonale reguleringene som gjelder elever og deres rettigheter (Læringsmiljø og danningsprosesser)
  • Har kunnskap om barn og unges psykiske, fysiske og motoriske utvikling og læring i ulike sosiale, språklige, religiøse og kulturelle kontekster, også samiske (Klasseledelse og læringsprosesser, Læringsmiljø og danningsprosesser)
  • Har kunnskap om verdier, interesser og normer i ulike ungdomskulturer og hvordan praktiske og estetiske tilnærmingsmåter kan bidra til å håndtere og forebygge konflikter og mobbing (Formidling av kunst og kultur/kroppsøvingsfaget, Læringsmiljø og danningsprosesser)
  • Har kunnskap om betydningen av – og utfordringer ved å skape et inkluderende læringsmiljø (Faglærerrollen, Læringsmiljø og danningsprosesser)
  • har kunnskap om skolen som organisasjon, institusjonens rammebetingelser og styringsstruktur (Klasseledelse og læringsprosesser)
  • Har kunnskap om klasselederens rolle og ansvar for samarbeid med kolleger, elever, foresatte og eksterne instanser (Klasseledelse og læringsprosesser)
  • har kunnskap om aktuelle skolefags historiske utvikling (Formidling av kunst og kultur/kroppsøvingsfaget)
  • Har kunnskap om skolens utvikling, pedagogikkens røtter og utviklingen av pedagogikk som vitenskap (Læringsmiljø og danningsprosesser)
  • Har kunnskap om fagdidaktiske teorier med relevans for de praktiske og estetiske fagområdene (Faglærerrollen, Formidling av kunst og kultur/kroppsøvingsfaget, Fagdidaktikk)
  • Har kunnskap om forskning og forskningsmetoder som er relevante for skolen og spesielt de praktiske og estetiske fagene (Vitenskapsteori, Bachelor)

FERDIGHETER

Studenten

  • Kan analysere læreplaner og begrunne valg av mål, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer med utgangspunkt i pedagogiske og fagdidaktiske teorier og praksis i grunnskolen, videregående opplæring og eventuelle andre praksisarenaer (Faglærerrollen, Fagdidaktikk, Klasseledelse og læringsprosesser, Læringsmiljø og danningsprosesser)
  • Kan legge til rette for elevenes motivasjon, læring og utvikling med utgangspunkt i kunnskap elevrelasjoner, kommunikasjon og samhandling (Klasseledelse og læringsprosesser, Læringsmiljø og danningsprosesser)
  • Kan bidra til at alle elever i praktiske og estetiske fag får utvikle sine fem grunnleggende ferdigheter (Klasseledelse og læringsprosesser)
  • Kan gi en begrunnet vurdering av elevenes måloppnåelse med og uten karakter, og kan anvende vurdering som verktøy for læring (Klasseledelse og læringsprosesser, Fagdidaktikk)
  • Kan legge til rette for kreative prosesser, estetisk opplevelse, - erfaringer og – erkjennelser (Formidling av kunst og kultur/kroppsøving)
  • Kan nyttiggjøre seg lokalt arbeids-, kultur- og samfunnsliv i elevenes læring (Fagdidaktikk, Læringsmiljø og danningsprosesser)
  • Kan anvende skolefag, forskning, vitenskapsteori og metodisk kunnskap i planlegging og gjennomføring av egen bacheloroppgave (Vitenskapsteori, Bachelor)

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

  • Kan kritisk analysere relevant forskning om utvikling og læring (Klasseledelse og læringsprosesser, Læringsmiljø og danningsprosesser, Bachelor)
  • Kan identifisere – og ta stilling til ulike profesjonsetiske dilemmaer og konsekvenser ulike løsninger kan ha for skolen og egen profesjonsutøvelse (Læringsmiljø og danningsprosesser)
  • Kan på et reflektert og faglig grunnlag etablere og være i dialog med elevene og deres foresatte om elevenes faglige læring og sosiale utvikling (Læringsmiljø og danningsprosesser)
  • Kan samarbeide med foresatte, kolleger og andre om utvikling av egen undervisning og skolens virksomhet. (Klasseledelse og læringsprosesser, Fagdidaktikk)
  • Kan analysere og diskutere samfunnsutviklingens betydning for lærerrollen (Faglærerrollen, Læringsmiljø og danningsprosesser)
  • Kan ta stilling til skolens utfordringer og muligheter i et mangfoldig og internasjonalisert samfunn (Læringsmiljø og danningsprosesser, Formidling av kunst og kultur/kroppsøvingsfaget)
  • Kan anvende kunnskap, engasjement og metoder for å videreutvikle seg selv, sitt fag og sin profesjon i samarbeid med kollegaer og andre aktører (Læringsmiljø og danningsprosesser, Vitenskapsteori, Bachelor)
  • Kan stimulere til forståelse av demokrati og til demokratisk deltakelse og treffe begrunnede verdivalg (Læringsmiljø og danningsprosesser)

Innhold

Profesjonsfaget er delt inn i følgende emner fordelt over ulike semestre.

  • Faglærerrollen (5 stp, 1. semester): Emnet er i hovedsak lagt opp for å forberede studentene for sin første praksisperiode og bidra til at praksiserfaringer blir bearbeidet faglig. Det gis en innføring i didaktikk, observasjon, tilpasset opplæging og lærereplan for å styrke studentenes profesjonsfaglige utbytte av praksis. Teorien skal brukes som redskap for å forberede og bearbeide observasjoner fra praksis.
  • Klasseledelse og læringsprosesser (10 stp. 3. semester): Emnet er designet for å gi studentene en grundigere innsikt i en lærers handlingsrom og ansvar for å tilrettelegge for læring i en mangfoldig elevgruppe. Skolens og lærerens organisatoriske rammevilkår vil tydeliggjøres og fagstoff som omhandler bl.a. klasseledelse, motivasjon, kultur, læring, utvikling og didaktikk vil presenteres som redskap i arbeidet med å planlegge, gjennomføre og evaluere gode undervisnings- og vurderingspraksiser.
  • Fagdidaktikk 15 stp 3. og 4. semester
  • Læringsmiljø og danningsprosesser 15 stp, 5 og 6. semester. Emnet er innrettet for å skape forståelse og innsikt i hva som kjennetegner et godt læringsmiljø. Videre rettes oppmerksomhet mot lærerens danningsmandat og tilhørende yrkesetiske dilemmaer man som lærer må forholde seg til. Studentene vil for øvrig jobbe med å utvikle forståelse for profesjonsfaglige grunnsyn og bygge egen endrings- og utviklingskompetanse for profesjonelt å kunne forholde seg til en skolekontekst preget av mangfold og utvikling.

Undervisningen bygger på nasjonal og internasjonal forskning for å gjøre studenten i stand til å reflektere over- og utvikle praksis.

Arbeids- og læringsformer

Det legges opp til varierte arbeids og læringsformer hvor studentaktivitet forventes. Samarbeid mellom høgskolen, praksisfeltet og studenter vektlegges. Deler av studiet er obligatorisk. Høgskolens regler om maksimakt 20 % fravær vil gjelde. Hvilke deler som er obligatoriske og konsekvenser av for høyt fravær vil fremgå i semesterplaner.

Vurderingsformer

Det legges opp til følgende varierte vurderingsformer designet for å fremme studentenes læring:

1. semester:

Emne: Faglærerrollen (5 stp)

Sluttvurdering: Gruppearbeid knyttet til observasjonspraksis

2. semester:

3. semester:

Klasseledelse og læringsprosesser (10 stp)

Underveisvurdering: Presentasjonsoppdrag

Sluttvurdering: Muntlig individuell eksamen

4. semester:

5 og 6. semester:

Emne: Læringsmiljø og danningsprosesser

Underveisvurdering: Mappevurdering

Sluttvurdering: Mappevurdering og en individuell eksamen

Karakterer og tilbakemeldinger som gis i de ulike emnene skal informere om studentens grad av måloppnåelse jfr. læringsutbyttebeskrivelsene. Studentens må levere - og få arbeid godkjent i henhold til krav presisert i underveisvurderingen for å kunne få sluttvurdering i de enkelte emner.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Jon Einar Bergsland <Jon.E.BergslandSPAMFILTER@hit.no>,Toril Aagaard <toril.aagaardSPAMFILTER@hit.no> - 07.06.2013