Samfunnsfag 1 - Konflikt, demokrati og det flerkulturelle, trinn 5-10 SAM 502

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om sentrale emner innenfor verdenshistorie fram til 1914
  • har kunnskap om regionale konflikter
  • har kunnskap om kart og bruk av kart
  • har kunnskap om migrasjon, det flerkulturelle samfunnet, urfolk og nasjonale minoriteter.
Ferdigheter

Studenten:

  • kan legge til rette for opplæring om samfunnsforhold i et flerkulturelt og transnasjonalt perspektiv
  • kan bidra til å utvikle elevenes muntlige ferdigheter gjennom øving i debatter og andre muntlige aktiviteter i samfunnsfag.
Generell kompetanse

Studenten:

  • kan kommunisere og samarbeide med barn med ulik sosial og kulturell bakgrunn
  • kan tilrettelegge for samarbeid og konfliktløsing i samarbeid med elevene.

Innhold

Innholdet i SAM 502 fokuserer på konflikt, demokrati og det flerkulturelle. Emnet omfatter aktuelle temaer som regionale konflikter og det flerkulturelle samfunnet.

Arbeids- og læringsformer

Det legges opp til bruk av varierte og aktive arbeidsformer i studiet, som klassesamtale / -diskusjon, forelesning, seminar, arbeid med kilder og oppgaveskriving.

Deler av undervisningen er obligatorisk. Det vil framgå av semesterplanen ved studiestart hva som er obligatorisk.

Vurderingsformer

Underveisvurdering

Studentene skal arbeide i grupper med oppgaver / problemstillinger som legges fram muntlig for resten av klassen. Vurderes til bestått/ikke-bestått.

Sluttvurdering
  • Skriftlig fagdidaktisk oppgave i gruppe. Teller 1/4 av endelig karakter.
  • Individuell muntlig eksamen. Teller 3/4 av endelig karakter.

I sluttvurderingen gis det gradert karakterer, følgende graderte bokstavkarakterskala benyttes:

Symbol

Betegnelse

Generell, ikke fagspesifikk beskrivelse av vurderingskriterier

A

fremragende

Fremragende prestasjon som klart utmerker seg. Kandidaten viser svært god vurderingsevne og stor grad av selvstendighet.

B

meget god

Meget god prestasjon. Kandidaten viser meget god vurderingsevne og selvstendighet.

C

god

Jevnt god prestasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder. Kandidaten viser god vurderingsevne og selvstendighet på de viktigste områdene.

D

nokså god

En akseptabel prestasjon med noen vesentlige mangler. Kandidaten viser en viss grad av vurderingsevne og selvstendighet.

E

tilstrekkelig

Prestasjonen tilfredsstiller minimumskravene, men heller ikke mer. Kandidaten viser liten vurderingsevne og selvstendighet.

F

ikke bestått

Prestasjon som ikke tilfredsstiller de faglige minimumskravene. Kandidaten viser både manglende vurderingsevne og selvstendighet.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Åsmund Aamaas <asmund.aamaasSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 03.06.2013