Samfunnsfag 1 - Konflikt, demokrati og det flerkulturelle, trinn 5-10 SAM 502
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om sentrale emner innenfor verdenshistorie fram til 1914
- har kunnskap om regionale konflikter
- har kunnskap om kart og bruk av kart
- har kunnskap om migrasjon, det flerkulturelle samfunnet, urfolk og nasjonale minoriteter.
Ferdigheter
Studenten:
- kan legge til rette for opplæring om samfunnsforhold i et flerkulturelt og transnasjonalt perspektiv
- kan bidra til å utvikle elevenes muntlige ferdigheter gjennom øving i debatter og andre muntlige aktiviteter i samfunnsfag.
Generell kompetanse
Studenten:
- kan kommunisere og samarbeide med barn med ulik sosial og kulturell bakgrunn
- kan tilrettelegge for samarbeid og konfliktløsing i samarbeid med elevene.
Innhold
Innholdet i SAM 502 fokuserer på konflikt, demokrati og det flerkulturelle. Emnet omfatter aktuelle temaer som regionale konflikter og det flerkulturelle samfunnet.
Arbeids- og læringsformer
Det legges opp til bruk av varierte og aktive arbeidsformer i studiet, som klassesamtale / -diskusjon, forelesning, seminar, arbeid med kilder og oppgaveskriving.
Deler av undervisningen er obligatorisk. Det vil framgå av semesterplanen ved studiestart hva som er obligatorisk.
Vurderingsformer
Underveisvurdering
Studentene skal arbeide i grupper med oppgaver / problemstillinger som legges fram muntlig for resten av klassen. Vurderes til bestått/ikke-bestått.
Sluttvurdering
- Skriftlig fagdidaktisk oppgave i gruppe. Teller 1/4 av endelig karakter.
- Individuell muntlig eksamen. Teller 3/4 av endelig karakter.
I sluttvurderingen gis det gradert karakterer, følgende graderte bokstavkarakterskala benyttes:
Symbol |
Betegnelse |
Generell, ikke fagspesifikk beskrivelse av vurderingskriterier |
A |
fremragende |
Fremragende prestasjon som klart utmerker seg. Kandidaten viser svært god vurderingsevne og stor grad av selvstendighet. |
B |
meget god |
Meget god prestasjon. Kandidaten viser meget god vurderingsevne og selvstendighet. |
C |
god |
Jevnt god prestasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder. Kandidaten viser god vurderingsevne og selvstendighet på de viktigste områdene. |
D |
nokså god |
En akseptabel prestasjon med noen vesentlige mangler. Kandidaten viser en viss grad av vurderingsevne og selvstendighet. |
E |
tilstrekkelig |
Prestasjonen tilfredsstiller minimumskravene, men heller ikke mer. Kandidaten viser liten vurderingsevne og selvstendighet. |
F |
ikke bestått |
Prestasjon som ikke tilfredsstiller de faglige minimumskravene. Kandidaten viser både manglende vurderingsevne og selvstendighet. |
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Åsmund Aamaas <asmund.aamaasSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 03.06.2013