Samfunnsfag 1 - Norske samfunnsforhold, trinn 5-10 SAM 501

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten:

  • har kunnskap om sentrale utviklingstrekk i Norge fram til 1905
  • har kunnskap om arbeidsliv og verdiskapning
  • har kunnskap om natur- og kulturlandskap i Norge
  • har kunnskap om samfunnsinstitusjoner, det politiske system og barns rettigheter
  • har kunnskap om samfunnsfag som skole- og vitenskapsfag.
Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende elevenes hjemsted som læringsarena i undervisning i samfunnsfag
  • kan anvende observasjon som grunnlegende samfunnsvitenskaplige metode
  • kan kritisk vurdere lærebøker og andre læremidler til bruk i opplæringen
  • kan bruke faglige og fagdidaktiske kunnskaper og ferdigheter i samfunnsfaglig opplæring på 5-10 trinn.
Generell kompetanse

Studenten:

  • kan reflektere over egen praksis og oppdatere seg faglig
  • kan reflektere kritisk over samfunnsfaglige spørsmål og stimulere til kritisk tenkning
  • kan gi opplæring i grunnleggende ferdigheter innen fagets rammer.

Innhold

Innholdet i SAM 501 fokuserer på norske samfunns- og naturforhold, og skal gi kompetanse til å undervise i grunnleggende emner innen historie, geografi og samfunnskunnskap på 5-10 trinn. Utgangspunktet for kunnskap er elevenes erfaringsverden, observasjon, lærebøker og ulike typer av andre kilder - bl.a. internett, muntlige og skriftlige kilder, statistikk og aviser.

Arbeids- og læringsformer

Det legges opp til bruk av varierte og aktive arbeidsformer i studiet, som klassesamtaler, forelesning, seminar, arbeid med kilder, oppgaveskriving og deltakelse på ekskursjoner eller feltarbeid.

Deler av undervisningen er obligatorisk. Det vil framgå av semesterplanen ved studiestart hva som er obligatorisk.

Vurderingsformer

Underveisvurdering

Studenten må delta på ekskursjon eller feltarbeid. Deltagelse blir registert som besått/ikke-bestått.

Studenten delta i gruppearbeid som skal fremføres muntlig for resten av klasse. Blir vurdert til bestått/ikke-bestått.

Sluttvurdering

  • Individuell oppgave med feltarbeid. Teller 1/3 av endelig karakter.
  • Individuell skriftlig eksamen. Teller 2/3 av endelig karakter.

I sluttvurderingen gis det gradert karakterer, følgende graderte bokstavkarakterskala benyttes:

Symbol

Betegnelse

Generell, ikke fagspesifikk beskrivelse av vurderingskriterier

A

fremragende

Fremragende prestasjon som klart utmerker seg. Kandidaten viser svært god vurderingsevne og stor grad av selvstendighet.

B

meget god

Meget god prestasjon. Kandidaten viser meget god vurderingsevne og selvstendighet.

C

god

Jevnt god prestasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder. Kandidaten viser god vurderingsevne og selvstendighet på de viktigste områdene.

D

nokså god

En akseptabel prestasjon med noen vesentlige mangler. Kandidaten viser en viss grad av vurderingsevne og selvstendighet.

E

tilstrekkelig

Prestasjonen tilfredsstiller minimumskravene, men heller ikke mer. Kandidaten viser liten vurderingsevne og selvstendighet.

F

ikke bestått

Prestasjon som ikke tilfredsstiller de faglige minimumskravene. Kandidaten viser både manglende vurderingsevne og selvstendighet.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Kerstin Bornholdt <kerstin.bornholdtSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 07.06.2013