Fagdidaktikk og historie (Emne i master) 15FAG
Læringsutbytte
Kunnskaper
Etter fullført emne skal studentene kunne
- gjøre greie for ulike oppfatninger om profesjonalitet i relasjon til faglighet og til fag og kunnskapsområder i barnehage og skole
- gjøre greie for barnehagens og skolens innhold slik de er organisert i fag og kunnnskapspmråder, og deres innhold og begrunnelse som danningsfag
- gjøre greie for relevante teorier om hvordan ulike fag og kunnskapsområder kan undervises og læres på en god måte
- gjøre greie for fagenes og kunnskapsområdenes historie og begrunnelse i barnehage og skole, nasjonalt og internasjonalt
Ferdigheter:
Etter fullført emne skal studentene kunne
- analyysere kritisk et fags eller kunnskapsområdes begrunnelse, innhold og struktur med utgangspunkt i relevante læreplaner
- anvende relevante teorier om hvordan ulike fag og kunnskapsområder kan undervises og læres på en god måte på ulike alderstrinn
- analysere og vurdere kritisk undervsnings- lærings- og vurderingsformer i norsk barnehage og skole i lys av nyere forskning, og veilede andre ut fra slik kunnskap
- planlegge, gjennomføre og vurdere forskning på fag og kunnskapsområder i en barnehagepraksis eller skolepraksis, blant annet i relasjon til, eller intergrert med andre fag
- drøfte et fags eller kunnskapsområdes rolle i norsk barnehage og skole i et internasjonalt perspektiv
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studentene kunne
- reflektere kritisk over skolefagenes eller barnehagens kunnskapsomoråders betydning og kvalitet i lys av nasjonal og internasjonal forskning
- reflektere kritisk over hvilken danning faget eller kunnskapsområdet har hatt som målsetting å gi barna/elevene
- gjøre etiske vurderinger i relasjon til ulike fag og kunnskapsområder, og hvordan ulike fag og kunnskapsområder blir oppfattet og prioritert i barnehagen og skolen
Innhold
I fagdidaktikk stiller vi mange av de samme spørsmålene som i allmenndidaktikk, men meer spesifikt rettet moet et bestemt skolefag. kunnskapsomoråde eller yrkesfag, og deres egenart. En fordypning i fagdidaktikk legger vekt på refleksjon over hva et fagområde eller kunnskapsområde er og bør være, hvorfor det fortjener en plass i for eksempel barnmehagen eller skolen, og hvordan det er rimelig å legge opp læringsarbeidet innenfor fagområdet. En forutsetning for fagdidaktisk refleksjon er grunnleggende kunnskaper og ferdigheter i didaktikk, og i fagområdet eller kunnskapsområdet. Emnet er tydelig koblet til praksisfeltet. Studentene kan velge et fagdidaktisk område som sitt forskningsfelt.
Arbeids- og læringsformer
Forelesninger, seminar, gruppearbeid
Vurderingsformer
Individuell skriftlig oppgave som vurderes med gradert karakter som teller 100 %.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Bjørn Magne Aakre <Bjorn.AakreSPAMFILTER@hit.no> - 17.12.2012