PROFESJONSFAG - Faglærerrollen FAGLROL

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten

  • Har kunnskap om mangfoldet i samfunnet og betydningen av tilpasset opplæring
  • Har kunnskap om fagdidaktiske teorier med relevans for de praktiske og estetiske fagområdene
  • Har grunnleggende kunnskap om observasjon som metode

Ferdighet

Kandidaten

  • Kan analysere læreplaner og begrunne valg av mål, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer med utgangspunkt i pedagogiske og fagdidaktiske teorier og praksis i grunnskolen, videregående opplæring og eventuelle andre praksisarenaer
  • kan bruke observasjon på ulike læringsområder

Generell kompetanse

Kandidaten

  • Kan analysere og diskutere samfunnsutviklingens betydning for lærerrollen

Innhold

Emnet er i hovedsak lagt opp for å forberede studentene for sin første praksisperiode og bidra til at praksiserfaringer blir bearbeidet faglig. Det gis en innføring i didaktikk, observasjon, tilpasset opplæring og lærerplan for å styrke studentenes profesjonsfaglige utbytte av praksis. Teorien skal brukes som redskap for å forberede og bearbeide observasjoner fra praksis.

Arbeids- og læringsformer

Den faglige virksomheten har ulike lærings- og formidlingsformer som:

  • forelesning
  • klasse og kollokviearbeid
  • veiledning og vurdering
  • visuelle presentasjonsformer og formidling
  • praksisrelatert arbeid
  • seminarer

Obligatorisk frammøte

Deler av emnet har krav til obligatorisk frammøte. Dette angis i semesterplan. Ved krav om obligatorikk i deler av studiet vil retningslinjer for obligatorisk frammøte i studier ved EFL gjelde. Dette skal sees i sammenheng med de rettigheter og plikter studenten har i følge eksamensreglementet ved HiT, og Lov om universiteter og høgskole § 40 og § 46.3.

Vurderingsformer

En individuell skriftelig oppgave på inntil 1200 ord som teller 100 %.

Det gis en karakter på emnet, gradert fra A til F hvor A er best og E er laveste ståkarakter. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no>,Toril Aagaard  <toril.aagaardSPAMFILTER@hit.no>,Kari-Anne B Næss <kari-anne.b.nassSPAMFILTER@hit.no>,Lisabeth Carson  <lisabeth.carsonSPAMFILTER@hit.no>,Jon Einar Bergsland  <Jon.E.BergslandSPAMFILTER@hit.no> - 30.08.2013