Profesjonskunnskap barnehage 15PROB

Læringsutbytte

Kunnskaper:

Etter fullført utdanning skal studenten forstå:

- barnehagen i et internasjonalt perspektiv

- profesjonskunnskap som dimensjon i ledelse

- profesjonskunnskapens betydning i profesjonell praksis og utdanning

- barnehagens innhold og rolle i et helhetlig utdanningsløp

- profesjonskunnskapens rolle for å styrke barnehagen som lærendeorganisasjon.

- praktisk kunnskap som ramme for profesjonskunnskap

Ferdigheter:

Etter fullført utdanning skal studenten kunne:

- bruke profesjonskunnskap i ledelse og kompetanseutvikling i barnehagen

- diskutere og argumentere for hensikten med barnehagen som utdanningsarena.

- lese og reflektere over ny aktuell forskning nasjonalt og internasjonalt.

- Bruke profesjonskunnskapen for å styrke barnehagen som lærende organisasjon

- skrive vitenskapelige tekster.

Generell kompetanse:

Etter fullført utdanning skal studenten kunne:

- kjenne til og forholde seg kritisk og analytisk til forskning innenfor barnehageforskning

- kjenne til teoretiske perspektiver på kunnskap

- forholde seg kritisk og analytisk til utdanningspolitiske perspektiver som berører barnehagefeltet

- forholde seg til profesjonskunnskapens rolle for å sikre en stek, gjensidig og likeverdig relasjon mellom teori og praksis.

Innhold

Barnehagen er en pedagogisk virksomhet for barn fra 0 til 6 år hvor rammeplanen for barnehagen skal gi retningslinjer for innhold og oppgaver. Profesjonskunnskap i relasjon til barnehage forklares som teoretisk og praktisk kunnskap. Profesjonskunnskapen har en viktig rolle når barnehagens mandat skal ledes og for å styrke barnehagen som lærende organisasjon. Barnehage som profesjonsrettet valg skal gi studentene mulighet til å spesialisere seg i lederoppgaver innenfor barnehagefeltet. Det kan være som styrer i barnehage, som leder av barnehagetjenesten i en kommune eller forsknings- og utviklingsoppgaver knyttet til barnehage som aktuell arena for læring og oppvekst.

Arbeids- og læringsformer

Forelesning, seminar, kollokviearbeid, studentpresentasjoner og veiledning

Vurderingsformer

Emnet har to arbeidskrav

  1. Arbeidskrav 1 er muntlig presentasjon av valgfri vitenskapelig artikkel fra et vitenskapelig tidsskrift i barnehagefeltet.
  2. Arbeidskrav 2 er to protokoller fra drøfting i kollokviegruppe som har utgangspunkt i pensumlitteratur.

Avsluttende vurdering er en individuell skriftelig tekst i sjanger fagartikkel.

Artikkelen tar utgangspunkt i et selvvalg tema og skal ha en tydelig problemstilling. Den skal ivareta formelle krav til en vitenskapelig tekst og vise studentens evne til analytisk og teoretisk. Fagartikkelen skal være på 3200-4000 ord. Fagartikkelen skal vurderes med karakter. Karakterskala A – F.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Karin Hognestad <karin.hognestadSPAMFILTER@hit.no>,Marit Bøe <marit.boeSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 24.05.2013