Profesjonskunnskap yrkesopplæring 15PROY

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studentene:

Kunnskap

Forstå særtrekk ved fag- og yrkesopplæring i skole og bedrift som arena for læring og oppvekst i et historisk og samtidig perspektiv.

Forstå og diskutere fag- og yrkesopplæringens innhold i relasjon til grunnleggende ferdigheter, skolefag og yrkesfag, samt praksisopplæring.

Forstå grunnleggende veiledningsprinsipper som brukes i veiledning av personalet innenfor yrkesopplæring.

Ferdigheter

Utføre planlegging og gjennomføring av et yrkesopplæringsprogram.

Utføre en veiledning av personalet i ulike områder av yrkesopplæring.

Analysere og diskutere innholdet av lovverk og læreplaner som gjelder fag- og yrkesopplæring på en systematisk og kritisk måte.

Generell kompetanse

Planlegge, gjennomføre og lede et yrkesopplæringsprogram i en privat eller offentlig utdanningsinstitusjon.

Innhold

Emnet er valgfritt og handler om profesjonkunnskap i forhold til et yrkesfaglig program i en privat eller offentlig utdanningsinstitusjon. Studentene skal introduseres til grunnleggende begreper og teorier innenfor profesjonkunnskap og veiledning med fokus på opplæring som foregår i offentlig og private utdanningsinstitusjoner som tilbyr yrkesfaglige program (praksisopplæring, yrkesopplæring, etterutdanning og videreutdanning). Videre skal emnet gi studentene innsikt i leder- og arbeidsoppgaver som gjelder yrkesopplæring i skole, praksisopplæring av lærlinger i bedrift, og etter- og videreutdanning av fagarbeidere. Studentene skal få erfaring med forsking- og utviklingsarbeid innen feltet av yrkesopplæring.

Arbeids- og læringsformer

Seminar, gruppearbeid, forelesninger, veiledning.

Vurderingsformer

Et skriftlig arbeidskrav. Arbeidskravet skal være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen.

Individuell skriftlig eksamen på 4 timer. Gradert karakter. Teller 100%.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Mikhail Graodvski <Mikhail.GradovskiSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Carl-Magnus Nystad - 19.03.2013