Spesialpedagogikk med vekt på matematikkvansker SPES 306

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten skal:

- Ha kunnskap om barns utvikling av ferdigheter i matematikk

- Kunne redegjøre for generelle- og spesifikke matematikkvansker/dyskalkuli

- Ha kunnskap om årsaker til matematikkvansker

- Ha kunnskap om hvordan matematikkvansker forebygges, avhjelpes og reduseres

- Ha kunnskap om aktuelle læremidler som anvendes i arbeidet med å forbygge, avhjelpe og redusere vansken

Ferdigheter

Studenten skal:

- Kunne anvende kunnskap om barns utvikling av ferdigheter i matematikk og kunnskap om generelle- og spesifikke matematikkvansker i barnehage og skole og i samarbeid med foreldre

- Kunne gjennomføre enkle kartleggingsprøver og være en aktør i dynamisk kartlegging

- Kunne reflektere over funn i kartleggingen og planlegge tiltak

Generell kompetanse

Studenten skal kunne:

- Integrere generell kunnskap om læring og barns utvikling av ferdigheter i matematikk med utgangspunkt i ulike lærings- og utviklingsteorier.

- Drøfte tilrettelegging i et inkluderende læringsmiljø

- Drøfte risiko- og beskyttelsesfaktorer i et individ- og interaksjonsperspektiv

Formulere læringsmål for den spesialpedagogiske tilretteleggingen og formulere kriterier for vurderingsarbeidet

Innhold

Innholdet i denne modulen tar utgangspunkt i teorier om barns utvikling av ferdigheter i matematikk. Modulen vil vektlegge interaksjonens betydning for læring og utvikling fokuserer på kunnskap om generelle og spesifikke matematikkvansker, kartleggingsmetoder og drøfting av funn i kartlegging og aktuelle tiltak som kan forebygge, avhjelpe og redusere vansken.

Arbeids- og læringsformer

Undervisningen vil være samlings- og nettbasert og vil bestå av forelesninger, seminar og veiledning. Veiledningen vil foregå individuelt og i gruppe. Det forutsettes at studenten yter en selvstendig arbeidsinnsats gjennom selvstudium, aktiv deltakelse i gruppearbeid og i gjennomføring av arbeidskrav. Studiet er basert på teori om at læring skjer i fellesskap og gjennom studentens egen aktivitet.

Studenten skal for øvrig delta i diskusjoner på fronter. Innhold og omfang fremkommer av semesterplanen. Studenten skal også gjennomføre et FOU-arbeid med veiledning i gruppe.

Fronter og Nefsis vil bli brukt som kommunikasjonsverktøy i læringsprosessen.

Vurderingsformer

Studenten vurderes på grunnlag av en 4 timers skriftlig eksamen med gradert karakter (A – F).

Deltakelse i diskusjoner må være vurdert til godkjent og FOU-arbeid må være vurdert til bestått for å få karakter i faget.

All seminarvirksomhet og veiledning er obligatorisk. Obligatorisk undervisning markeres på semesterplanen. Høgskolens regler om maksimalt 20% fravær gjelder.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Carl-Magnus Nystad <Carl-Magnus.NystadSPAMFILTER@hit.no> - 27.05.2013