Spesialpedagogikk med vekt på tilpasset opplæring SPES 301
Læringsutbytte
Kunnskaper:
Studentene skal:
- Kjenne til lovverket knyttet opp mot tilpasset opplæring og spesialundervisning
- Kjenne til sentrale plandokument for barnehage og skole
- Ha oppdatert kunnskap om tilpasset opplæring og differensiering
- Ha kunnskap om ulike læringsteorier
- Ha kunnskap om ulike selvoppfatnings-, mestrings- og motivasjonsteorier
Ferdigheter
Studentene skal:
- Kunne reflektere over og forstå den enkeltes behov og forutsetninger i et individ og interaksjonsperspektiv
- Kunne anvende mestrings- og motivasjonsfremmede tiltak med utgangspunkt i ulike teorier og tilpasset den enkeltes behov og forutsetninger
Generell kompetanse
Studentene skal:
- Kunne planlegge differensierte undervisningsopplegg med utgangspunkt i ulike læringssyn og tilpasset den enkeltes behov og forutsetninger
- Kunne ta hensyn til den enkeltes styrker og utfordringer i sine spesialpedagogiske valg
- Kunne vurdere ulike risiko- og beskyttelsesfaktorer både hos individet og i konteksten
- Kunne formulere læringsmål og kriterier for vurderingsarbeidet
Innhold
Innholdet vil foruten teorier om læring, utvikling og tilpasset opplæring ta utgangpunkt i ulike faktorer som påvirker hvordan man kan tilpasse opplæringen til den enkelte elev:
- Differensiering
- Mestring og motivasjon
- Elevforutsetninger
- Lærerrollen
Arbeids- og læringsformer
Undervisningen vil delvis foregå gjennom forelesninger og seminarer og arbeidsformene skal generelt preges av drøfting og refleksjon. Veiledning av studentene vil bli vektlagt. Det forutsettes at studenten yter en selvstendig studieinnsats i form av selvstudium, gruppearbeid, prosjektarbeid og oppgaver. Studiet er basert på at læring oppstår i fellesskap og gjennom studentenes egen aktivitet.
Fronter blir brukt som kommunikasjonsverktøy i læringsprosessen. Mye av kommunikasjonen mellom studenter og lærere vil foregå her. Det vil i hovedsak bli gitt veiledning i grupper.
Undervisningen vil delvis foregå gjennom forelesninger og seminarer og arbeidsformene skal generelt preges av drøfting og refleksjon. Veiledning av studentene vil bli vektlagt. Det forutsettes at studenten yter en selvstendig studieinnsats i form av selvstudium, gruppearbeid, prosjektarbeid og oppgaver. Studiet er basert på at læring oppstår i fellesskap og gjennom studentenes egen aktivitet.
Fronter blir brukt som kommunikasjonsverktøy i læringsprosessen. Mye av kommunikasjonen mellom studenter og lærere vil foregå her. Det vil i hovedsak bli gitt veiledning i grupper.
Vurderingsformer
Studenten vurderes på grunnlag av en skriftlig oppgave i gruppe, som vurderes med bestått/ikke bestått. Denne oppgaven må være bestått for å kunne få gå opp til skriftlig eksamen.
Studenten vurderes på grunnlag av en 4 timers skriftlig eksamen som vurderes med karakter A-F.
All seminarvirksomhet og veiledning er obligatorisk. Obligatorisk undervisning på høgskolen markeres på semesterplanen. Høgskolens regler om maksimalt 20% fravær gjelder her.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Kari-Anne Næss <kari-anne.b.nassSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Nina Holmberg Lurås - 04.07.2013