Vitenskapsteori og metode 30VTM
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene:
Kunnskap
Forstå deskriptiv statistikk og univariate statistiske analyser
Forstå filosofiske, metodologiske forskningstilnærminger og hovedbegreper som validitet og relabilitet som brukes i utdanningsvitenskap
Forstå og diskutere bruk av metoder for innsamling, bearbeiding, analysering og framstilling av kvalitative og kvantitative data
Forklare valg av metodologisk tilnærming og innsamlingsmetode i egen forskning
Diskutere innholdet i vitenskapelige arbeider innen utdanningsvitenskap på en systematisk og kritisk måte
Ferdigheter
Utforme design og gjennomføre et forskningsprosjekt
Presentere resultater av egen forskning i en muntlig og skriftlig form
Utføre en analyse av en vitenskapelig tekst innen fagområdet pedagogikk i forhold til bruka av metode og presentasjon av resultater
Bruke kvalitative og kvantitative forskningsmetoder i praksis og anvende etiske standarder som må oppfylles ved forberedelse og gjennomføring av forskningsprosjekter
Analysere kvantitative data ved hjelp av verktøy fra beskrivende statistikk og univariate analyser.
Generell kompetanse
Kommunisere ny kunnskapen skapt ved hjelp av egen forskning i form av en tekst og en muntlig presentasjon.
Innhold
Emnet er obligatorisk og består av tre hoveddeler: vitenskapsteori, kvantitative og kvalitative metodologiske tilnærminger. Studentene skal introduseres til grunnleggende begreper, filosofiske, metodologiske og metodiske paradigmer og teorier innenfor vitenskapsteori, kvalitative og kvantitative tilnærminger. Videre skal emnet gi studentene erfaring med å planlegge egen forskning, samle inn, presentere og analysere både kvalitative og kvantitative data.
Arbeids- og læringsformer
Forelesninger, seminar, gruppearbeid, veiledning.
Vurderingsformer
Individuell skriftlig eksamen på 6 timer. Gradert karakter. Teller 100%.
To skriftlige arbeidskrav i vitenskapsteori og metode. Arbeidskravene skal være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Mikhail Gradovski <Mikhail.GradovskiSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 25.05.2013