Fra antikken til 1600-tallet xxxx
Læringsutbytte
- Kunnskap om sentrale idéstrømninger gjennom antikken, middelalderen og renessansen, slik de kommer uttrykk i bl.a. filosofiske, politiske, religiøse og estetiske kontekster
- Kjennskap til sentrale, idébærende tekster fra antikken, middelalderen og renessansen
- Kjennskap til personer fra antikken, middelalderen og renessansen med stor idéhistorisk betydning
- Evne til å kunne fortolke materiale fra antikken, middelalderen og renessansen både som uttrykk for sin samtid og som historiske kilder til våre egne tenke- og uttrykksmåter
Innhold
Man vil studere materiale fra mange idémessige kontekster, slik som filosofi, religion og ulike kunstarter. Det legges vekt på å synliggjøre sammenhenger innad i de enkelte kontekstene, samtidig som man vil vise hvordan beslektede tankemønstre gjenfinnes i ulike kontekster. Store deler av tekstmaterialet er på engelsk.
Pensum i emnet er satt sammen av to moduler, slik at ca. to tredeler består av et større antall kortere tekster fra flere tematiske kontekster, mens den siste tredelen består av lengre tekster som omhandler en avgrenset tematikk. Den største pensummodulen — "oversiktsmodulen" — gir en bred oversikt over viktige tankemønstre innen ulike temaområder i den perioden som omfattes av emnet; mens den minste pensummodulen — "fordypningsmodulen" — gir anledning til fordypning innen et gitt tematisk område i den samme perioden. Studentene skal skrive en veiledet semesteroppgave i tilknytning til pensum i fordypningsmodulen.
Arbeids- og læringsformer
Kjerneaktiviteten i emnet vil være arbeid med gitte tekster og andre typer menneskelige uttrykk produsert gjennom antikken, middelalderen og renessansen. Arbeid med oversikts- og kommentarlitteratur som setter de ulike typene av historiske uttrykk i perspektiv vil også inngå i studiet. Tekstmaterialet i oversiktsmodulen blir grundig kommentert på digitale forelesninger som er tilgjengelig på internett, og som gjør det lettere for studentene å arbeide videre med tekstene på egen hånd.
Studentene arbeider hovedsaklig på egen hånd med pensummaterialet i fordypningsmodulen, siden tekstene her ikke dekkes opp av forelesninger på samme måte som i oversiktsmodulen. Pedagogisk støtte til fordypningsmodulen vil skje i form av personlig veiledning i arbeidet med semesteroppgaven.
Som et supplement til det pedagogiske materialet som er tilgjengelig digitalt, vil det normalt bli arrangert forelesninger, seminar, filmvisninger o.l. gjennom semesteret. Omfanget på dette tilbudet vil variere med tilgjengelige lærerressurser.
Vurderingsformer
Studentene skal skrive en veiledet semesteroppgave i tilknytning til pensum i fordypningsmodulen, mens man prøves i oversiktsmodulen gjennom en avsluttende skoleeksamen. Vurderingsformene skal kartlegge omfanget av kunnskap, forståelse og ferdigheter som studentene har tilegnet seg gjennom studiet (jf. "Læringsutbytte"). På skoleeksamen vil en bruke graderte karakterar fra A til F, der E er dårligste ståkarakter. Semesteroppgaven vil bli vurdert som "bestått" eller "ikke bestått". Man må ha "bestått" for å få tellende karakter i emnet.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Otto Martin Christensen <otto.christensenSPAMFILTER@hit.no> - 02.12.2013