Forbrukeratferd xxxx
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
- har inngående kunnskap om sentrale temaer og teorier innen forbrukeratferd
- har kunnskap om psykologiske beslutningsprosesser
- har kunnskap om evaluering av teorier innen forbrukeratferd
Ferdigheter
- kan analysere teorier innen forbrukeratferd
- kan anvende teorier om forbrukeratferd på problemstillinger i egen forskning
- kan anvende teorier om forbrukeratferd på praktiske problemstillinger
Generell kompetanse
- har grundig innsikt i de psykologiske prosessene som påvirker forbrukeratferd
- har kunnskap om hvordan innsikt i forbrukeratferd kan brukes både i forretningsutvikling og markedsføring
- kan anvende kunnskapen i problemstillinger i videre studier og jobb
Innhold
Forbrukerpsykologi
- motivasjon
- persepsjon
- læring
- holdninger
- hukommelse
Forbrukerens beslutningsprosesser
- problemerkjennelse
- informasjonssøk
- valg
- evaluering
Forbrukerkultursosial
- klasse og status
- referansegrupper
- husholdning
- personlighet
- livsstil
- verdier
Andre tilknyttede temaer
- innovasjonsadoptering
- symbolikk
- merkevarebygging
- etikk og sosialt ansvar
Arbeids- og læringsformer
Emnet vil bli gjennomført som klasseundervisning og casediskusjoner i tillegg til individuelle studentpresentasjoner. 3-5 Forelesnings- og presentasjonstimer pr. uke over ett semester.
Vurderingsformer
Innleveringer og presentasjoner, 40 %, og skriftlig sluttprøve, 4 timer, 60 %. Alle delprøver må være bestått.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Bergit Grivi <Bergit.GriviSPAMFILTER@hit.no> - 05.12.2013