Konkurransestrategi xxxx

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:

Kunnskap:

  • har oversikt over ulike teorier og modeller for konkurranse og strategisk interaksjon mellom bedrifter
  • har inngående kunnskap om hvordan en bedrift bør utforme sin strategi ut fra markedsforholdene i bransjen den opererer i
  • har omfattende kunnskap omkring hvilke forhold som kan skape konkurransefortrinn for bedrifter i ulike bransjer og markedssituasjoner

Ferdigheter:

  • kan analysere konkurranseforhold og øvrige rammebetingelser som påvirker bedriftens tilpasning
  • kan vurdere hvordan bedrifter strategisk kan opptre i markeder for å oppnå en konkurransefordel eller mindre hard konkurranse
  • kan utvikle en strategi tilpasset bedriftens markedsposisjon og konkurranseforhold

Generell kompetanse:

  • har generell oversikt over strategifeltet og kan bidra til å utforme en strategi for en bedrift som er tilpasset den rådende markedssituasjonen og konkurranseforholdene bedriften står overfor

Innhold

Dette kurset fokuserer på konkurranse og strategisk interaksjon mellom bedrifter som konkurrerer i markeder preget av imperfekt konkurranse. I slike markeder vil bedriftene foreta sine beslutninger ut fra forventninger om hvordan konkurrentene vil respondere. I den første delen av kurset presenteres ulike samfunnsøkonomiske teorier og modeller for imperfekt konkurranse (oligopol), hvor det fokuseres på sentrale strategiske variabler som prising, produktdifferensiering, etablering, FoU, markedsføring, etc. Denne delen er i hovedsak basert på anvendelser av spillteori. Andre del av kurset baseres på fagfeltet strategi. Et hovedformål med kurset er å få til en synergi mellom den samfunnsøkonomisk/spillteoretisk baserte delen og strategidelen, slik at studentene ser koblingene mellom en samfunnsøkonomisk basert analyseramme og hvilke strategiske tilpasninger en bedrift kan velge for å finne en lønnsom og framtidsrettet utviklingsbane for sin virksomhet. Strategidelen inneholder en rekke case som vil være egnet til å skape den nødvendige praktiske forståelsen i forlengelsen av teorien om tilpasning under imperfekt konkurranse. Emner som dekkes i kurset er:

  • Priskonkurranse (Bertrand)
  • Kvantumskonkurranse (Cournot)
  • Etablering og strategiske bindinger (investeringer)
  • Samarbeid, koordinert prissetting og kartellvirksomhet
  • Strategisk analyse (interne og eksterne faktorer)
  • Teorier om ulike dimensjoner og kilder til konkurransefortrinn
  • Oversikt over utviklingstrekk i ulike bransjer, bransjer preget av teknologi og innovasjon, bransjer med modne produkter m.v.
  • Implementering av strategi

Arbeids- og læringsformer

Emnet vil bli gjennomført som klasse- og seminarbasert undervisning, samt casestudium og individuelle presentasjoner, 3-5 timer pr uke.

Vurderingsformer

To innleveringer og skriftlig sluttprøve, 4 timer, 100 %. Alle delprøver må være bestått.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Bergit Grivi <Bergit.GriviSPAMFILTER@hit.no> - 05.12.2013