Reiselivsgeografi og GIS 6075
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte i form av kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper:
- ha kunnskap om de viktigste turiststrømmene i verden og forklaringsmekanismene bak disse
- ha kunnskap om viktige attraksjoner av global, regional og nasjonal verdi
- ha kunnskap om hvordan GIS på ulike måter kan anvendes i turistøyemed
Ferdigheter:
- kunne komponere feriepakker til ulike markedssegmenter på nasjonalt og internasjonalt nivå
- kunne koble turisters reiselivsinteresser til ulike reisemåls konkurransefortrinn
- kunne anvende elementer av GIS-verktøyet til planlegging av reiselivsvirksomhet
Generell kompetanse:
- ha hevet den reiselivsgeografiske forståelsen for turistrømmene globalt og nasjonalt
- ha styrket studentens generelle kompetanse om attraksjoner av global, regional og nasjonal verdi
- ha styrket studentens forståelse av GIS som planleggingsverktøy i reiselivet
Innhold
Aktuelle tema vil kunne være:
- Reiselivsressurser og etterspørsel
- Klimatiske forholds betydning
- Transporttilbudet
- Globaliseringen av turismen
- Regionale aspekter ved turismen i Europa
- Afrika og Midt-Østen
- Asia og Stillehavet
- Amerika
- Framtidsaspekter
- Bruk av GIS i reiselivet
Arbeids- og læringsformer
Det vil bli undervist 3-4 timer pr. uke i vårsemesteret. Undervisningen vil variere mellom tradisjonelle forelesninger, seminarpreget undervisning, prosjektarbeid, øvingsoppgaver, studentpresentasjoner og skriftlige rapporter/innleveringer. Deler av undervisningen vil ha obligatorisk frammøte.
Vurderingsformer
Gruppeoppgave med framføring innen GIS/GPS som teller 30 % av den endelige karakteren. Skriftlig individuell sluttprøve, 4 timer (70 %). Gruppeoppgava i GIS må kvalifisere til bestått for å kunne gå opp til sluttprøve. Graderte karakterer (A-F).
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Ragnar Prestholdt <Ragnar.PrestholdtSPAMFILTER@hit.no> - 29.10.2013