Relasjonsmarkedsføring xxxx
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
- har avansert kunnskap om hva som karakteriserer bedriftsmarkeder og hvordan de er forskjellige fra forbrukermarkeder
- har kunnskap om hvordan relasjonsmarkedsføring er relevant i forbrukermarkedet
- har kunnskap om ulike typer relasjoner og faktorer som påvirker disse
- har kunnskap om viktigheten av sterke relasjoner til kunder og leverandører for bedriftens konkurranseevne
Ferdigheter
- kan utvikle og opprettholde gode relasjoner mellom virksomheter
- kan analysere relasjoner mellom virksomheter
- kan utvikle et strategisk fokus i en bedrifts relasjonsbygging
- kan planlegge og gjennomføre forhandlinger
- kan håndtere mistilpasninger og konflikter mellom parter
Generell kompetanse
- forstår betydningen av relasjoner mellom bedrifter
Innhold
Sentrale temaer i emnet vil være:
Relasjoner og relasjonsmarkedsføring
- Ulike typer relasjoner/kunder (konsumenter, bedriftskunder, distributører…)
- Gjensidighet
- Commitment
- Avhengighet
- Tillit og opportunisme
- Makt
- Tilfredshet og lojalitet
- Relasjoners styrke og kvalitet
Styringsmekanismer i relasjoner
- Sosiale kontrakter
- Forhandlinger
- Tilpasning mellom partene
- Relasjonsspesifikke investeringer
- Byttekostnader
- Konflikthåndtering
-
Relasjonelle normer
Relasjonsmarkedsføring i B2B-markeder
-
Organisasjoners kjøpsatferd?
- Relasjonsmarkedsføring i B2C-markeder?Kobling mot ulike tema i xxxx Forbrukeratferd
- Kobling mot service dominant logic
- Sosiale medier
-
Branding – merkepersonlighet
Effekter av relasjoner
- Performance (selgers)
- Betydning for innovasjon
- Interorganisatoriske konkurransefortrinn
Arbeids- og læringsformer
Emnet vil bli gjennomført som klasseundervisning og casediskusjoner i tillegg til individuelle studentpresentasjoner, 3-5 timer pr uke.
Vurderingsformer
Innleveringer og presentasjon, 40 %, og skriftlig sluttprøve, 4 timer, 60 %. Alle delprøver må være bestått.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Bergit Grivi <Bergit.GriviSPAMFILTER@hit.no> - 05.12.2013