Relasjonsmarkedsføring xxxx

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:

Kunnskap

  • har avansert kunnskap om hva som karakteriserer bedriftsmarkeder og hvordan de er forskjellige fra forbrukermarkeder
  • har kunnskap om hvordan relasjonsmarkedsføring er relevant i forbrukermarkedet
  • har kunnskap om ulike typer relasjoner og faktorer som påvirker disse
  • har kunnskap om viktigheten av sterke relasjoner til kunder og leverandører for bedriftens konkurranseevne

Ferdigheter

  • kan utvikle og opprettholde gode relasjoner mellom virksomheter
  • kan analysere relasjoner mellom virksomheter
  • kan utvikle et strategisk fokus i en bedrifts relasjonsbygging
  • kan planlegge og gjennomføre forhandlinger
  • kan håndtere mistilpasninger og konflikter mellom parter

Generell kompetanse

  • forstår betydningen av relasjoner mellom bedrifter

Innhold

Sentrale temaer i emnet vil være:

Relasjoner og relasjonsmarkedsføring

  • Ulike typer relasjoner/kunder (konsumenter, bedriftskunder, distributører…)
  • Gjensidighet
  • Commitment
  • Avhengighet
  • Tillit og opportunisme
  • Makt
  • Tilfredshet og lojalitet
  • Relasjoners styrke og kvalitet

Styringsmekanismer i relasjoner

  • Sosiale kontrakter
  • Forhandlinger
  • Tilpasning mellom partene
  • Relasjonsspesifikke investeringer
  • Byttekostnader
  • Konflikthåndtering
  • Relasjonelle normer

Relasjonsmarkedsføring i B2B-markeder

  • Organisasjoners kjøpsatferd?
  • Relasjonsmarkedsføring i B2C-markeder?Kobling mot ulike tema i xxxx Forbrukeratferd
  • Kobling mot service dominant logic
  • Sosiale medier
  • Branding – merkepersonlighet

Effekter av relasjoner

  • Performance (selgers)
  • Betydning for innovasjon
  • Interorganisatoriske konkurransefortrinn

Arbeids- og læringsformer

Emnet vil bli gjennomført som klasseundervisning og casediskusjoner i tillegg til individuelle studentpresentasjoner, 3-5 timer pr uke.

Vurderingsformer

Innleveringer og presentasjon, 40 %, og skriftlig sluttprøve, 4 timer, 60 %. Alle delprøver må være bestått.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Bergit Grivi <Bergit.GriviSPAMFILTER@hit.no> - 05.12.2013