Turismemarkedsføring 6076

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte i form av kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper:

  • ha kunnskap om hvordan turistbedrifter og reisemål promoterer produktene sine
  • ha kunnskap om produktutvikling og prissetting i reiselivet
  • ha kunnskap om hvilke distribusjons- og markedsføringskanaler som blir anvendt
  • ha kunnskap om ulike typer turistadferd og segmentering i reiselivet

Ferdigheter:

  • kunne analysere turistmarkedspotensialet i et område
  • kunne utarbeide swot-analyser, markedsundersøkelser og markedsplaner

Generell kompetanse:

  • ha forståelse for viktige elementer ved servicemarkedsføring
  • ha evne til å tilpasse nødvendige markedsføringstiltak til skiftende trender i reiselivet

Innhold

Aktuelle tema i undervisningen vil kunne være:

  • Reiselivsbedriftenes arbeidsbetingelser
  • Handlinger og adferd
  • Segmenter
  • Markedsundersøkelser
  • Markedsplanlegging
  • Produkt og produktutvikling i reiselivet
  • Pris og prisadferd
  • Markedskommunikasjon og påvirkning i reiselivet
  • Distribusjon i reiselivet
  • Relasjonsmarkedføring
  • E-markedsføring
  • Viktige trender

Arbeids- og læringsformer

3 timer i uka i høstsemesteret. Undervisninga vil variere mellom tradisjonelle forelesninger, seminarpreget undervisning, øvingsoppgaver, studentpresentasjoner og skriftlige rapporteringer/innleveringer.

Vurderingsformer

Vurdering av emnet består av følgende elementer: Muntlig presentasjon (bestått/ikke bestått) og skriftlig semesteroppgave (40% av karakteren). Presentasjon og semesteroppgave kan foregå indivduelt eller i gruppe. Emnet avsluttes med en individuell skriftlig sluttprøve, 4 timer (60 %). Graderte karakterer (A-F) både på semesteroppgaven og på sluttprøven. For å få godkjent vurdering i emnet, må delprøvene være bestått.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Ragnar Prestholdt <Ragnar.PrestholdtSPAMFILTER@hit.no> - 29.10.2013