Turismemarkedsføring 6076
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte i form av kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper:
- ha kunnskap om hvordan turistbedrifter og reisemål promoterer produktene sine
- ha kunnskap om produktutvikling og prissetting i reiselivet
- ha kunnskap om hvilke distribusjons- og markedsføringskanaler som blir anvendt
- ha kunnskap om ulike typer turistadferd og segmentering i reiselivet
Ferdigheter:
- kunne analysere turistmarkedspotensialet i et område
- kunne utarbeide swot-analyser, markedsundersøkelser og markedsplaner
Generell kompetanse:
- ha forståelse for viktige elementer ved servicemarkedsføring
- ha evne til å tilpasse nødvendige markedsføringstiltak til skiftende trender i reiselivet
Innhold
Aktuelle tema i undervisningen vil kunne være:
- Reiselivsbedriftenes arbeidsbetingelser
- Handlinger og adferd
- Segmenter
- Markedsundersøkelser
- Markedsplanlegging
- Produkt og produktutvikling i reiselivet
- Pris og prisadferd
- Markedskommunikasjon og påvirkning i reiselivet
- Distribusjon i reiselivet
- Relasjonsmarkedføring
- E-markedsføring
- Viktige trender
Arbeids- og læringsformer
3 timer i uka i høstsemesteret. Undervisninga vil variere mellom tradisjonelle forelesninger, seminarpreget undervisning, øvingsoppgaver, studentpresentasjoner og skriftlige rapporteringer/innleveringer.
Vurderingsformer
Vurdering av emnet består av følgende elementer: Muntlig presentasjon (bestått/ikke bestått) og skriftlig semesteroppgave (40% av karakteren). Presentasjon og semesteroppgave kan foregå indivduelt eller i gruppe. Emnet avsluttes med en individuell skriftlig sluttprøve, 4 timer (60 %). Graderte karakterer (A-F) både på semesteroppgaven og på sluttprøven. For å få godkjent vurdering i emnet, må delprøvene være bestått.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Ragnar Prestholdt <Ragnar.PrestholdtSPAMFILTER@hit.no> - 29.10.2013