Engelsk 1, emne 2: Engelsk språk, tekst og kultur 1 ENG 102

Læringsutbytte

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse, formulert for Engelsk 1 emne 2

Kunnskap: Studenten

har kunnskap om gjeldende læreplan for engelskfaget i skolen og forholdet til det europeiske rammeverket for språk

har grunnleggende kunnskap om lydsystemet i engelsk, med vekt på forskjeller og likheter mellom engelsk og norsk

har kunnskap om engelsk som verdensspråk og utviklingen av dets rolle som kontaktspråk før mennesker fra ulike land og kulturer

har kunnskap om levesett og kulturuttrykk i engelsktalende land med vekt på tekster for barn og unge som fremmer interkulturell læring,

har innsikt i språkstimulerende bruk av tekster i undervisningen

har grundleggende kunnskap om oppbygging av tekster i ulike sjanger samt normer for akademisk tekstproduksjon

har kunnskap om begynneropplæring i engelsk inkludert de grunnleggende ferdigheters betydning før læring og utvikling

har kunnskap om barns språklæring i et andrespråksperspektiv, språklæringsteorier samt strategier, metoder, vurderingsverktøy og vurderingsformer som fremmer språkutvikling

har kjennskap til noen læremidler og lærebøker som kan brukes i opplæringen, samt læringspotensialet som ulike læringsarenaer, eksempelvis digitale media, bidrar til på barnetrinnet

Ferdigheter: Studenten

kan anvende LK06 i sin undervisningspraksis

kan anvende fagkunnskap didaktisk og reflektert i forhold til gjeldende læreplan for grunnskolen og kritisk vurdere egen undervisning

kan legge til rette for elevers arbeid med engelskspråklige tekster og utforskning av levesett og kulturuttrykk i engelsktalende land sett i relasjon til egen kultur, med hovedvekt på skriftlige, muntlige og sammensatte tekster for barn

kan bruke engelsk sikkert og funksjonelt muntlig og skriftlig i ulike situasjoner og sjanger

kan være en god språkmodell og bruke engelsk kommunikativt og tilpasset målgruppen

kan veilede elever i deres språkutvikling gjennom å gjøre dem bevisst hvordan språket er bygd opp, slik at de kan gjøre seg nytte av forskjeller og likheter mellom morsmålet og engelsk

kan legge til rette for et trygt læringsmiljø med variert, differensiert og meningsfylt læringsarbeid som fremmer utvikling av lytting, skriving, lesing og tale og et gradvis større ordforråd for alle elever

kan kritisk vurdere lærebøker og andre læremidler til bruk i opplæringen

kan bruke digitale verktøy i arbeidet med å fremme språklæring og formidling av fagstoff

kan videreutvikle egen språkferdighet

Generell kompetanse: Studenten

kan anvende faglige og fagdidaktiske kunnskaper i overensstemmelse med LK06

kan formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset målgruppen

kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å løse identifiserte problemer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget

viser selvstendighet og evne til analyse av egen undervisningspraksis

Innhold

Fagplanen for Engelsk bygger på Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen (2010), trinn 1-7. Denne utdanningen er profesjonsrettet og gir undervisningskompetanse på barnetrinnet. Den er en del av en bachelorutdanning som kan være en del av en fremtidig femårig lærerutdanning med master ved høgskolen i Telemark.

Engelsk 1 for 1.-7. trinn gir innføring i språkopplæring og fagdidaktikk med spesiell vekt på begynneropplæring i engelsk. Dette omfatter kunnskap om hvordan språket er bygd opp (grammatisk og fonologisk struktur) og bruk av ulike tekster på barnetrinnet. Emnet omfatter engelskundervisning for hele barnetrinnet og hva som kjennetegner elevene i denne aldersgruppen, deres tidlige språkutvikling i engelsk, samt kunnskap om barns språklæring og teorier om språkopplæring. Læreren må kjenne seg trygg som språkbruker og modell for å kunne skape et stimulerende læringsmiljø. Det legges derfor stor vekt vid utvikling av egen språkferdighet og tekstkompetanse gjennom hele emnet. I tillegg dreier sig emnet om kunnskap om grunnleggende prinsipper og kompetansemål i læreplan for engelsk, valg og organisering av aktiviteter i engelskopplæringen, pedagogisk bruk av IKT, vurdering av lærebøker og annet undervisningsmateriell, samt engelskspråklig barne- og ungdomslitteratur og et utvalg engelskspråklig voksenlitteratur.

I vårsemesteret legges det til rette for et studieopphold på en ukes varighet ved Det norske studiesenteret i Storbritannia, York.

ENG 1 går over to semester med eksamen etter første og andre semester. Hele studiet utgjør 30 studiepoeng, oppdelt på to deler, hver på 15 studiepoeng: ENG 101 og 102. Arbeidsmengden er lik i de to semestra.

Arbeids- og læringsformer

Arbeidet i studiet vil bli organisert på flere måter: fellesførelesinger i kombinasjon med drøfting av stoff, seminartimer, gruppearbeid, framføringer og selvstudium. Det legges stor vekt på att studentene skaffer seg innsikt i de temaene som tas opp å kan diskutere disse. Det forventes at studentene skaffer seg den nødvendige faglitteraturen i tid og deltar aktivt i undervisningen. En del av pensumlitteraturen vil være selvvalgt, og studentene må derfor regne med selvstudium.

Den same gjelder for studenter som følgjer et nettbasert løp. Førelesinger, seminarer, etc. vil her bli gjennomført i sann tid på nett. Det vil bli oppretta diskusjonsgrupper og fellesdokument, og det vil bli lagt ut fagstoff.

I engelskfaget er utviklingen av muntlige ferdigheter viktig. Deler av undervisningen vil derfor vare obligatorisk. Dette blir beskrevet i semesterplan.

Vurderingsformer

Det vil i semesterplanen bli presentert to arbeidskrav. Disse må være bestått for å få karakterer i emnet.

Sluttvurdering:

En skriftlig eksamen i delemnet ”Fonetikk og uttal” som teller 40 % av den endelige karakteren.

En individuell muntlig eksamen i delemnet ”Tekst og kultur” som teller 60 % av den endelige karakteren. Eksamen tar sitt utgangspunkt i emne fra pensum og forelesinger/seminarer. Studentens evne til faglig og didaktisk refleksjon vil bli sterkt vektlagt. Det blir gitt gradert karakter på en karakterskala fra A til F.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter AnnKatrin Jonsson <annkatrin.jonssonSPAMFILTER@hit.no> - 10.12.2013