Kroppsøving 1 KRØ 101
Læringsutbytte
Kunnskap
- har kunnskap om kroppsøvingsfagets egenart
- har kunnskap om leik og ulike bevegelsesaktiviteter i barne- og ungdomskulturen
- har kunnskap om eleven med utgangspunkt i teorier om fysisk og motorisk utvikling
- har kunnskap om motorisk læring og betydningen av dette for barns utvikling
- har grunnleggende kunnskap om kroppens anatomi og fysiologi
Ferdigheter
- kan kunne utføre livreddende førstehjelp, svømme og utføre livredning i vann
- kan vise ferdigheter og veiledningsevne i utvalgte idretts- og bevegelsesaktiviteter
- kan legge til rette for læring av de samme ferdigheter som er spesielt rettet mot skoletrinn 1-7
- kan identifisere farer og ivareta elevenes sikkerhet i ulike aktiviteter og bevegelsesmiljø
Innhold
NB: Med forbehold om endringer i påvente av nye rammeplan for faglærerutdanningen i kroppsøving
Praktiske aktiviteter
Arbeidet med praktiske aktiviteter er i hovedsak rettet mot undervisning i grunnskolen trinn 1-7. Det legges vekt på en grunnleggende opplæring i et utvalg idretts- og bevegelsesaktiviteter. Det vil også bli en introduksjon til friluftsliv. Hvilke praktiske aktiviteter som kjøres vil fremgå av semesterplanen.
Grunnleggende anatomi og fysiologi
Cellene
Nervesystemets utvikling og funksjon
Sansene
Skjelettet og musklene
Sirkulasjonssystemet
Respirasjonssystemet
Temperaturregulering
Motorisk utvikling og læring
- Motorisk utvikling og læring
- Tilrettelegging av bevegelsesmiljø
Arbeids- og læringsformer
Studentarbeid, lærerstyrte- og studentstyrte forelesninger. Studieoppgaver, både individuelle og i gruppe. Gjennom å knytte fagstoffet til studentenes egne erfaringer skal de engasjeres og motiveres til deltagelse og diskusjon i plenum eller i grupper. Idrettsaktiviteter, leik og friluftsliv vil bli presentert på den årstid de naturlig hører til. I tillegg til undervisningen blir det satt av tid til selvstudium, egentrening og egenaktivitet.
Vurderingsformer
Obligatoriske arbeidskrav
Minst 80% aktiv deltakelse på praktiske aktiviteter.
Underveisvurdering innen praktiske aktiviteter teller 40% av karakteren i emnet. Vurderingsgrunnlaget er studentenes egenferdighet, innsats og framgang og kunnskap.
3-timers skriftlig eksamen i fysiologi og anatomi. Vurderes til bestått, ikke bestått.
3-timers skriftlig eksamen i motorisk utvikling og læring. Teller 60% av karakteren i emnet
Alle praktiske aktiviteter og underveisoppgaver må være bestått for å få karakter i emnet
Det gis én samlet karakter på vitnemålet, gradert fra A til F, hvor A er beste og E er laveste ståkarakter. Hvert delemne må ha bestått karakter for at hovedemnet skal være bestått.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Jon Einar Bergsland <Jon.E.BergslandSPAMFILTER@hit.no> - 16.12.2013