Pedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen - barnehagens lærende uteområde 30PUBUTE
Innhold
Sentrale begrep
- Barns utforskning
- Oppdagelsesferd
- Allsidige bevegelser
- Sanseopplevelser
- Barnehagens uteområde og nærmiljø
- Stimulerende utemiljøer
- Kvalitet i utetiden
- Årstider
Innhold
I studiet blir du som førskolelærer utfordret til å oppdage og evaluere uteområdets beskaffenhet. Gjennom kunnskap og refleksjon over samhandlingen mellom uteområde og barn gir studiet nye innfallsvinkler til å se videre utviklingspotensialer.
Innholdet kan deles i tre delemner:
- Kunnskap om barns motoriske utvikling
- Tilrettelegge det fysiske leke- og læringsmiljøet
- Didaktiske refleksjoner
Arbeids- og læringsformer
Studiet er nettbasert med samlinger, samt undervisning i sanntid på nett.
Digitale verktøy
NEFSIS (undervisning/veiledning/seminar på nett i samtid) og læringsplattformen Fronter. Grundig opplæring, og installasjon på studenters Bærbare PC’er, vil bli gitt som del av første samling.
Det forventes at studentene også deltar på faglige forum i fronter, og mottar veiledning digitalt.
Vurderingsformer
Vurderingsformer
Studentene vurderes gjennom studiet ved arbeidskrav som skal godkjennes, mappeinnleveringer og utviklingsarbeid i egen barnehage
Arbeidskrav:
- godkjent frammøte på samlingene og deltakelse på nettundervisning
- mappeinnlevering
- utviklingsarbeid i egen barnehage med dokumentasjon
- presentasjon av eget utviklingsarbeid på siste samling
Alle mappeinnleveringer vurderes til bestått/ikke bestått, og må være bestått for at man kan levere utviklingsarbeidet.
Utviklingsarbeidet i egen barnehage med dokumentasjon teller 100 % av endelig karakter, og vurderes med gradert karakter fra A til F, der E er laveste ståkarakter. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Linda Mowinckel Nilsen <linda.m.nilsenSPAMFILTER@hit.no> - 22.05.2014