Kompetanseheving for assistenter i barnehage 15KOBASS
Læringsutbytte
Arbeidet med studiet skal gjøre at deltakerne:
- har praktisk og teoretisk kompetanse og kan gjøre rede for sin faglige innsikt i yrkesetiske problemstillinger
- kjenner til hvordan samfunnsmessige og kulturelle forhold virker inn på barnehagen som virksomhet
- kjenner til aktuelle styringsdokumenter
- kan planlegge, gjennomføre, evaluere og reflektere over eget lokalt utviklingsarbeid
- kan se på barnehagens språklige og kulturelle mangfold som en ressurs og er i stand til å inkludere dette i hverdagen
- kan gjøre rede for det helhetlige læringsbegrepet der omsorg og lek, læring og danning inngår, og bruke det i arbeid med norsk, drama og forming
- kan redegjøre for kunnskap om barns væremåte og kulturelle ytringsformer, og gi rom for bruk av barns, foresattes og barnehageansattes språklige ressurser og estetiske uttrykksformer.
- kan bruke pedagogisk dokumentasjon og observasjon som grunnlag for didaktisk tenkning og planlegging
Innhold
Studiet kombinerer teoretisk og erfaringsbasert kunnskap om sentrale emner knyttet til arbeid i barnehagen. Innholdet tilpasses lokale behov.
Tema som behandles i undervisningen:
- Barnehagen; historikk, formelle rammer, rolle og funksjon, og barnehagen i endring med fokus på læring og kvalitet
- Barnet; syn på barn og barndom, barns utvikling og læring i et relasjonelt og flerkulturelt perspektiv.
- Barnehagen som lærings- og sosialiseringsarena.
- Revidert rammeplan og ny formålsbestemmelse.
- Det helhetlige læringsbegrepet, med særskilt gjennomgang av danningsbegrepet og hvordan dette kan arbeides med i barnehagehverdagen.
- Barnet i barnehagen; de minste barna, barnehagen som oppvekstmiljø for barn, barnehagen som flerkulturelt og inkluderende møtested.
- Voksenrollen og den voksnes betydning for barna i barnehagen; relasjon voksne og barn, og i særdeleshet barnehageassistentens yrkesrolle, profesjonalitet, og kompetanseutvikling.
- Pedagogisk dokumentasjon; praksisfortellinger og observasjon
- Lek; hva er lek, lekens betydning og læring gjennom lek, voksenrollen i lek.
- Utvikling av språk og identitet; språkets betydning for læring og utvikling av et språkstimulerende miljø i barnehagen.
- De estetiske fagene drama og forming i barnehagen; estetisk erfaring og utforskende praksis gjennom skapende arbeid i forming.
- Personal- og foreldresamarbeid. Kommunikasjon og utfordringer knyttet til flerkulturelt samarbeid.
Arbeids- og læringsformer
- 5 samlinger á 2 dager
- Skriftlige oppgaver mellom samlingene
På samlingene benyttes det varierte arbeidsmåter som omfatter forelesninger, gruppearbeid, framlegg, praksisfortellinger, rollespill og refleksjonsoppgaver. All undervisning er knyttet til utøvelsen av det daglige arbeidet på arbeidsplassen. Kommunikasjon mellom høgskolen og kursdeltakerne foregår utenom samlingene via e-post eller Fronter.
Vurderingsformer
Obligatoriske arbeidskrav underveis i studiet:
- Deltakelse på samlinger
- 2 individuelle skriftlige oppgaver 2-3 sider, og 2 gruppeoppgaver 4-6 sider
Avsluttende vurdering:
- Obligatorisk arbeidskrav må være godkjent for at studenten skal få gå opp til eksamen
- Muntlig eksamen i gruppe/individuell hvor all undervisning er pensum og pensumlitteratur kan prøves til eksamen
- Deltakere uten generell studiekompetanse som gjennomfører studiet og får alle arbeidskrav godkjent, får kursbevis for gjennomført kurs. Disse deltakerne går ikke opp til eksamen
- Vurderingskriterier bestått/ikke-bestått. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Linda Mowinckel Nilsen <linda.m.nilsenSPAMFILTER@hit.no>,Heidi Østland Vala <heidi.o.valaSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Webmaster HiT - 06.05.2014