Spesialpedagogikk med vekt på funksjonshemning og utviklingshemning SPES 304

Læringsutbytte

Kunnskaper:

Studentene skal:

  • Kjenne til begrepene funksjonshemning og utviklingshemning og ulike forståelser av disse
  • Ha kunnskap om årsaksforklaringer til funksjons- og/eller utviklingshemning
  • Ha kunnskap om klassifisering av utviklingshemning
  • Ha oppdatert kunnskap om aktuelle lover og forskrifter
  • Kjenne til forsknings og utviklingsarbeid innenfor fagfeltet funksjonshemning

Ferdigheter

Studentene skal:

  • Kunne synliggjøre holdninger som representerer likeverd overfor mennesker som har en funksjonshemning eller en utviklingshemning
  • Kunne planlegge og evaluere undervisningsopplegg for mennesker som har en funksjonshemning eller en utviklingshemning med utgangspunkt i case
  • Kunne reflektere over hva som er et godt foreldresamarbeid
  • Kunne vurdere bruk av aktuelt lovverk

Generell kompetanse

Studentene skal:

  • Kunne utvise grunnleggende respekt for menneskeverdet
  • Kunne integrere kunnskap om funksjonshemning, utviklingshemning og læring

Kunne reflektere over publisert forskningslitteratur på området funksjonshemning/utviklingshemning

Innhold

Studiet vil fokusere på definisjoner og forståelser av funksjonshemning og utviklingshemning. På bakgrunn av den teoretiske forankringen vil god tilrettelegging av opplæringen stå sentralt med tanke på et etisk likeverdig opplæringstilbud.

  • Lovverk
  • Danning og etikk
  • Foreldresamarbeid

Arbeids- og læringsformer

Undervisningen vil delvis foregå gjennom forelesninger og seminarer og arbeidsformene skal generelt preges av drøfting og refleksjon. Veiledning av studentene foregår individuelt og/eller i gruppe. Det forutsettes at studenten yter en selvstendig studieinnsats i form av selvstudium, gruppearbeid og individuelle oppgaver. Studiet er basert på at læring oppstår i fellesskap og gjennom studentenes egen aktivitet. Fronter blir brukt som kommunikasjonsverktøy i læringsprosessen. Mye av kommunikasjonen mellom studenter og lærere vil foregå her.

Undervisningen vil delvis foregå gjennom forelesninger og seminarer og arbeidsformene skal generelt preges av drøfting og refleksjon. Veiledning av studentene foregår individuelt og/eller i gruppe. Det forutsettes at studenten yter en selvstendig studieinnsats i form av selvstudium, gruppearbeid og individuelle oppgaver. Studiet er basert på at læring oppstår i fellesskap og gjennom studentenes egen aktivitet.

Fronter blir brukt som kommunikasjonsverktøy i læringsprosessen. Mye av kommunikasjonen mellom studenter og lærere vil foregå her.

Vurderingsformer

Studenten vurderes på grunnlag av deltakelse i Forumoppgave på Fronter som vurderes til bestått og ikke bestått. Denne oppgaven må være bestått for å gå opp til hjemmeeksamen.

Hjemmeeksamen består av en skriftlig oppgave og vurderes med karakter fra A-F.

All seminarvirksomhet og veiledning er obligatorisk. Obligatorisk undervisning på høgskolen markeres på semesterplanen. Høgskolens regler om maksimalt 20% fravær gjelder her.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Kari-Anne Næss <kari-anne.b.nassSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Webmaster HiT - 17.01.2014