7001 Klinisk geriatrisk kompetanse

Innledning

Studiet i Klinisk geriatrisk kompetanse er på 15 studiepoeng (stp) og er et studietilbud for personer med helse og sosialfaglig utdanning fra universitet eller høyskole. Studiet tilbys ved Høgskolen i Telemark. Studiet er på mastergradsnivå, og gir grunnlag for individuell søknad om godkjenning for innpassing i relevante masterprogrammer.

Bakgrunnen for utvikling av studiet er behovet for å styrke fagkompetansen i forhold til eldre både i spesialisthelsetjenesten og i kommunehelsetjenesten. Størstedelen av pasienter i norsk helsevesen er eldre. Disse bor hjemme eller i kommunale institusjoner, og de har i tiltakende grad kroniske, komplekse og sammensatte helseproblemer.
Den demografiske utviklingen tilsier at det i tiden fremover vil være et sterkt økende antall eldre, spesielt de eldste eldre. Samtidig gjennomføres reformer i norsk helsevesen der stadig mer komplekse tjenestetilbud skal tilbys på kommunalt forvaltningsnivå. Det å ivareta eldres helsemessige og behandlingsmessige behov vil være en stor utfordring både i spesialisthelsetjenesten og kommunehelsetjenesten i de kommende år.

Målgruppe og opptakskrav

Målgruppe er ansatte i kommunehelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten med høyskoleutdanning.
Opptak til studiet forutsetter bachelorgrad eller tilsvarende i sykepleie, vernepleie, ergoterapi eller fysioterapi, og minst to års relevant yrkespraksis etter fullført utdanning. Søkere med annen høgskole- eller universitetsutdanning på minimum tilsvarende utdanningsnivå og minst to års relevant yrkespraksis etter fullført utdanning, kan etter særskilt vurdering bli tatt opp som studenter.

Mål for studieprogrammet

Hensikten med studiet er å utdanne avanserte klinikere innen helsetjenester til eldre. Gjennom studiet skal helsepersonell kvalifiseres til en selvstendig, innovativ og samhandlende klinisk fagutøvelse spesielt rettet mot eldre personer med komplekse helseproblemer.

Læringsutbytte

Etter gjennomført studium skal studenten ha oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

  • ha inngående kunnskaper om sammenhengen mellom aldringsprosesser og helse
  • ha avansert kunnskap om geriatriske sykdommer og kunne gjøre rede for atypiske symptomer ved sykdommer hos eldre
  • ha avansert kunnskap om eldres symptomatologi og respons på behandling

Ferdigheter

  • kunne utføre avansert observasjonen, kartlegging og vurdering av den geriatriske pasient
  • ha avanserte ferdigheter i å iverksette og følge oppe tiltak i komplekse pasientsituasjoner

Generell kompetanse

  • kunne bidra til å utvikle og opprettholde kvalitet i helsetjenestetilbud til eldre
  • kunne kommunisere selvstendig og reflektert om faglige problemstillinger
  • fremme samhandlingen med spesialister og generalister innen egen tjeneste og på tvers av forvatningsnivåene

Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning

Innhold:

  • Aldringsprosesser
    Biologisk
    Psykososiale
  • Akutte og kroniske somatiske lidelser
    Akutte lidelser
    Kroniske lidelser
    Diagnostisering og behandling
  • Legemidler og polyfarmasi
    Legemiddelbruk
    Polyfarmasi
  • Komplekse pasientsituasjoner
    Kartlegging og vurdering
    Iverksetting og oppfølging av tiltak
    Samhandling på system- og individnivå

Oppbygging:

Studiet er et deltidstudium over ett semester. Studiet organiseres i tre samlinger à tre dager med undervisning og 3 dager med kliniske studier på egen arbeidsplass. Studentene må i tillegg arbeide selvstendig og i grupper mellom samlingene.

Arbeids- og læringsformer

Læringsaktiviteten vil foregå ved hjelp av ressursforelesninger, læringsgrupper, eventuelt hospitering på sykehus/sykehjem, seminarer, kliniske studier og praktiske øvelser mellom samlingene, og ved hjelp av IKT og nettbasert undervisning og veiledning.

Studentene skal prøve ut ulike kartleggingsverktøy og metoder i egen praksis, samt eventuell hospitere i sykehus/sykehjem.

Studiet forutsetter bruk av høyskolens læringsportal Fronter.

Forholdet mellom teori/praksis

Studiet består av teoretiske studier, samt 3 dagers kliniske studier på egen arbeidsplass.

Vurderingsformer

Arbeidskrav:
Det stilles krav om presentasjon av studieoppgaver i seminar. For å få gå opp til eksamen må studenten deltatt aktivt i minimum ett seminar.
Eksamen:
Skoleeksamen, 5 timer. Det gis gradert karakter(A til F).


Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Solveig Hauge <solveig.haugeSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Jane Asdal - 07.04.2014