602 Digital mediedesign - nettbasert med samlinger

Innledning

Bilde er en sentral uttrykksform i vår tid. Visuell kompetanse er viktig i et samfunn der bilder i stor grad er med på å påvirke oss. Avhengig av kulturell kontekst har holdninger til bilder endret seg gjennom tidene. Det meste av de visuelle inntrykkene vi blir utsatt for daglig er i digital form eller har vært gjennom en digitaliseringsprosess. Innholdet i den nye læreplanen Kunnskapsløftet betegner digital kompetanse som en grunnleggende ferdighet. Studiene under gir økt kompetanse på områdene Digital kompetanse og visuell kompetanse.

Med utgangspunkt i utfordringene innenfor visuell kommunikasjon, som er et av fire hovedområder i læreplanen Kunnskapsløftet for faget kunst og håndverk, tilbyr Høgskolen i Telemark/Notodden ”Digital mediedesign” et årsstudium delt i fire moduler. I tillegg til å ta fire emner som samlet gir 60 studiepoeng, kan en melde seg på enkeltemne a 15 studiepoeng.

Målgruppe og opptakskrav

Studiet er basert på hovedområdet Visuell kommunikasjon innen læreplanen i kunst og håndverk (LK 06). Digital kompetanse betegnes her som en grunnleggende ferdighet. Selv om lærere er en sentral målgruppe for studiet, er også andre velkommen til å søke.

Opptakskrav er generell studiekompetanse.

Det er rom for å søke opptak på grunnlag av realkompetanse.

Mål for studieprogrammet

Digital mediedesign har som formål:

  • å øke studentenes digitale- og visuelle kompetanse
  • å utvikle studentenes ferdigheter i og kunnskaper om Visuell kommunikasjon

Videre studiemuligheter

  • kompetansegivende videreutdanning for søkere med fullført lærer- eller førskolelærerutdanning
  • del av en flerfaglig bachelor
  • del av grunnlag for opptak til faglærerutdanning i formgiving, kunst og håndverk
  • del av grunnlag for opptak til masterstudiet i formgiving, kunst og håndverk

Yrkesmuligheter:

  • Grafisk bransje
  • Film og tv-bransjen
  • Aviser og forlag

Læringsutbytte

Kunnskap

  • Vise til grunnleggende kunnskap for bruk av informasjonsteknologi innenfor visuelt skapende virksomhet
  • Vise til estetisk og visuell kommunikativ kunnskap

Ferdigheter

  • Vise til ferdighet i bruk av informasjonsteknologi innenfor fagområdet

Generell kompetanse

  • Forklare og vise til kritisk og vurderende holdning til IKT

Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning


Obligatoriske emner
Emnekode Emnets navn S.poeng O/V *) Studiepoeng pr. semester
  S1(H) S2(V)
15DIGFOTO Digital foto og bildebehandling 15,00 O 15  
15DIGGRAF Digital grafisk design 15,00 O 15  
15WEBINF Web- og informasjonsdesign 15,00 O   15
15FILM Film og digital video 15,00 O   15
Sum: 30 30
*) O - Obligatorisk emne, V - Valgbare emne

Dette årsstudiet består av følgende emner:

  • Digital foto og bildebehandling (15stp)
  • Digital grafisk design (15stp)
  • Webdesign (15stp)
  • Film og digital video (15stp)

Emnene har et omfang på 15 studiepoeng hver, og er organisert som et nettbasert studium med samlinger. Hvert emne har et omfang på ca 380 arbeidstimer, og av dem ca 80 timer til samlinger, forelesninger og veiledningstimer.

Internasjonalisering

Ingen

Arbeids- og læringsformer

Studiene organiseres som nettbasert undervisning med samlinger. Det vil bli videomediert undervisning og veiledning. Lærere og studenter vil kunne legge ut bilder, besvarelser og andre dokumenter samt linker til andre internettadresser. Studentene får opplæring i bruk av plattformen.

Kommunikasjonen mellom student og høgskole foregår via Internett. Studentene må ha tilgang til datamaskin med tekstbehandling, e-post og Internett og spesifikke programmer for hvert emne.

Forholdet mellom teori/praksis

Studieenheten skal være preget av vekselspillet mellom praktisk skapende arbeid, teoretisk orientering og refleksjon.

Det vil bli gitt undervisning, foredrag eller forelesningsnotater. Det blir satt arbeidskrav for deltakelse og innleveringsoppgaver.

Studentene oppfordres til å danne grupper i studietiden. Høgskolen vil være behjelpelig med å sette sammen hensiktsmessige studentgrupper.

Vurderingsformer

Fortløpende uformell veiledning og vurdering skal både være en del av læringsprosessen og et middel for den enkelte student til å skaffe seg økt innsikt i egne faglige forutsetninger for videre studier og fremtidig yrkesprofesjon.

I hvert emne skal studentene levere individuelle- og gruppeoppgaver. Besvarelser sendes faglærer for godkjenning/kommentering til oppsatte frister.

Alle oppgavene som inngår i hvert emne, må være bestått for å få vitnemål.

Eksamen består av en individuell prosjektoppgave med gradert karakter som føres på vitnemålet. Det gis bokstavkarakter fra A til F, med A som beste karakter og E som dårligste karakter for bestått.

Karakterfastsettingen følger reglement om vurdering og vitnemål ved Høgskolen i Telemark.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.


Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Morteza Amari <Morteza.AmariSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Jostein Sandven - 02.01.2014