924 Tre med metall - kunst, håndverk og design 2
Innledning
I fordypningsstudiet Tre med metall skal studenten videreutvikle sine kunnskaper og ferdigheter i arbeid med tre og metall. De skal skaffe seg nye erfaringer og bruke sine skapende evner gjennom ideutvikling, utprøvinger og gjennomføring av formgiving knyttet til tre som hovedmateriale og metall som eget materiale / tilleggsmateriale. Studiet skal videreutvikle bevisste holdninger til spesialiseringsfagets muligheter og verdier der læring, kultur og miljø er sentrale elementer.
Studiet kan inngå som valgfag i 2. eller 3. år i Visuelle kunstfag og design, bachelor. Det kan også tas som et frittstående påbyggingstudium for blant annet faglærere og være en del av flerfaglig Bachelorgrad.
Målgruppe og opptakskrav
Studieenheten er i første rekke tenkt som en faglig fordypning i den 3-årige bachelorutdanningen Faglærer i formgiving, kunst og håndverk, eller som et fjerde studieår i den samme utdanningen. Studiet inngår også som 3. år bachelorutdanningen Visuelle kunstfag og design. Studiet kan også taes som et frittstående påbyggingsstudium. Til grunn for undervisningen i studieenheten forutsettes en viss grunnkompetanse innen fag / materialområdet.
Opptakskrav er minimum 60 stp formgiving, kunst og håndverk eller tilsvarende på høgskolenivå. Egnet realkompetanse kan være grunnlag for opptak, og vil kunne vurderes i hvert enkelt tilfelle etter søknad.
Mål for studieprogrammet
Kandidaten skal:
- tilegne seg kunnskaper, ferdigheter og fortrolighet med skapende prosesser og estetiske kvaliteter vil være sentralt i studiet.
- skaffe seg nye erfaringer og bruke sine skapende evner gjennom ideutvikling, utprøvinger og gjennomføring av formgiving knyttet til tre som hovedmateriale og metall som eget materiale / tilleggsmateriale.
- videreutvikle bevisste holdninger til spesialiseringsfagets muligheter og verdier der læring, kultur og miljø er sentrale elementer.
- øke sin kunnskap og erkjennelse, formforståelse og uttrykksevne gjennom skapende arbeid i materialområdet (med tre som hovedmateriale)
- ha kunnskaper om og erfaring med faglig utviklingsarbeid
Læringsutbytte
Kunnskaper
- har kunnskap om å behandle visuelle, materielle, funksjonelle og kommunikative kvaliteter
- har kunnskap om kunst og formkultur og utvikle evnen til å handle i forhold til tradisjon og nyskaping innenfor spesialiseringsområdet
- har kunnskaper om faglig utviklingsarbeid
Ferdigheter
- kan bruke materialer, redskaper, teknikker og arbeidsmåter som er tjenlige innenfor fagområdet
- utvikle erkjennelse, formforståelse og uttrykksevne gjennom skapende arbeid i materialområdet (med tre som hovedmateriale)
- kan bruke metoder for idé-, design- og produktutvikling
Generell kompetanse
- kan planlegge og gjennomføre undervisning tilpasset elevforutsetningene på ulike nivå
Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning
Obligatorisk emne
|
Studieprogrammet er organisert i emner. Emnene bygger på hverandre teknisk så vel som faglig, og kan ikke tas som selvstendige emner utenfor studieprogrammet. Emnene skal evalueres, karaktersettes og godkjennes før studenten kan gjennomføre det siste emnet i studieprogrammet; bacheloroppgave.
Ved valg av tre med metall som andre året i Visuelle kunstfag og design, bachelor
1. Material, redskap, teknikk |
10 studiepoeng |
2. design og produktutvikling |
15 studiepoeng |
3. Kunstuttrykk |
10 studiepoeng |
4. Studentbedrift |
25 studiepoeng |
Ved valg av tre med metall som tredje året i Visuelle kunstfag og design, bachelor eller som påbyggingsstudium
1. Material, redskap, teknikk |
10 studiepoeng |
2. Design og produktutvikling |
15 studiepoeng |
3. Kunstuttrykk |
10 studiepoeng |
4. Vitenskapsteori |
5 studiepoeng |
5. Fag- eller yrkesdidaktisk praksis |
5 studiepoeng |
6. Avsluttende prosjekt / Bacheloroppgave |
15 studiepoeng |
Emnene fordeles med 30 studiepoeng i høstsemesteret og 30 studiepoeng i vårsemesteret
Faginnhold fra ulike emner kan behandles innenfor samme oppgaveperiode i studiet.
Noe fagstoff regnes som felles for alle fordypningsstudiene. Dette formidles hovedsaklig i seminarer og/eller forelesninger.
I tillegg til emnene i studieprogrammet kommer Åpen dør, Forskningsdagene og annen aktuell virksomhet.
Fag og yrkesdidaktikk inngår i studieprogrammet som del av alle emner.
Studieutvalg
Studientene velger sitt eget studieutvalg for hele studieprogammet. Utvalget består av 2-3 valgte studenter og fungerer som bindeledd mellom lærerteam og studentene.
Internasjonalisering
Studenten har mulighet til å ta deler av utdanningen ved en utdanningsinstitusjon utenfor Norge. Høgskolen i Telemark er med i NORPLUS nettverkene NordFo og Edda, som gir studentene anledning til å studere ved en tilsvarende utdanning i Danmark, Finland, Færøyene, Island, Grønland eller Sverige. Denne utvekslingen kan innpasses på ulike tidspunkt i utdanningen, fortrinnsvis i andre studieår. Prinsippet om tid-for-tid gjelder for denne typen utveksling, og studenten får godskrevet det antall studiepoeng som tilsvarer dette. Det gis mobilitetstipend og reisestipend. Flere opplysninger finnes på http://www.nordfo.org/no
Arbeids- og læringsformer
Arbeid individuelt på verkstedene og med den teoretiske delen er hovedarbeidsformen. Gjennom selvstendig og veiledet praktisk gjennomføring på verksted blir teori og refleksjon knyttet til studentenens eget skapende arbeid. Gruppearbeid som gir erfaring med veiledning av medstudenter i ulike faglig problemstillinger, på mindre seminarer, drøftinger, diskusjoner og felles utstillingsprosjekter er viktig.
Undervisningen består av demonstrasjoner, praktiske øvelser, styrt ferdighetstrening, forelesninger, diskusjoner og drøftinger. I tillegg til fellesundervisning gis veiledning, individuelt og i grupper. Undervisningen går parallelt med oppgaveløsning og omfatter innføring i praktiske arbeidsmåter og forelesninger i fagteori. Vekselspillet mellom skapende virksomhet, teori og refleksjon er en viktig del av fagets egenart. Oppgavenes utforming tar sikte på å gi studentene en større faglig detaljkunnskap og et bredere perspektiv på sin skapende virksomhet. Utstillingsbesøk er en del av studiet. Det er også åpning for kortere ekskursjoner.
Forholdet mellom teori/praksis
For studenter som tar studiet som tredje året i Visuelle kunstfag og design, bachelor, vil ca. 5 uker bli avsatt til emnet yrkesdidaktisk praksis. 3 uker av disse er knyttet til bedrift. Emnet yrkesdidaktisk praksis blir vurdert til bestått eller ikke bestått. Det forutsettes at praksisen i dette studieprogrammet omfatter opplegg der tre med metall blir brukt som hovedverktøy i skapende virksomhet. Praksis kan være knyttet til prosjektpraksis, med skolens verksteder som arbeidsplass og under veiledning av skolens lærere
Vurderingsformer
Det skal være en sammenheng mellom mål, innhold, arbeidsformer og vurdering i studiet. Vurderingen skal være en del av læringen og et middel for den enkelte student til å utvikle forståelse om formålet med studiet, og til å få innsikt i egne forutsetninger for arbeid med fagområdet.
Studentene er selv ansvarlige for å holde seg orientert om oppgaver, frister, arbeidskrav m.m. Alle oppgaver må utføres og leveres inn til avtalt tid slik det angis i semesterplan/årsplan/periodeplan, for å få gjennomføre avsluttende prosjekt / bacheloroppgave. Alle emner må være gjennomført og bestått for at studenten skal få vitnemål for gjennomført studieprogram.
Emnene kan ha ulike former for eksamen, alt fra mappeinnleveringer til skriflige prøver. (Se emnebeskrivelsene).
Emnekarakterene, samt tittel på avsluttende prosjekt/bacheloroppgaven føres på vitnemålet. Det gis en karakter på en skala fra A til F, der A er høyeste og E er laveste ståkarakter. Emnet Fag- eller yrkesdidaktisk praksis blir vurdert til bestått / ikke bestått. Praksis må være bestått for å få vitnemål. Ved ikke fullført studieprogram gis det karakterutskrift med oversikt over beståtte emner.
Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Skikkethet
Studiet har ikke krav til skikkethetsvurdering
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Gunnar Lyngvær Tranvåg <Gunnar.TranvagSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Jostein Sandven - 03.01.2014