2407 Engelsk 1, trinn 5-10

Innledning

Studiet gir kompetanse til undervisning i engelsk på grunnskolens 5-10. trinn.

Engelsk 1 for 5-10 gir en innføring i språkopplæring og fagdidaktikk og i et rikt og variert utvalg av tekster både til personlig og faglig vekst og til bruk i undervisning på mellom- og ungdomstrinnet. Emnet omfatter kunnskap om det engelske språkets grammatiske og fonologiske struktur og utvikling av egen språkferdighet, tekstkompetanse og produktive ordforråd. Språkets kulturelle forankring er også en del av emnet. Engelskundervisning for 5.-10. trinn, hva som kjennetegner elevene i denne aldersgruppen og deres språkutvikling er sentralt. I tillegg gir emnet innsikt i ulike læringsaktiviteter og arbeidsmåter.

Målgruppe og opptakskrav

Grunnskolelærerstudenter og lærere som ønsker videreutdanning.

Mål for studieprogrammet

Studentene skal tilegne seg kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse som er nødvendige og nyttige for å undervise i engelsk på mellom – og ungdomstrinnet.

Læringsutbytte

Læringsutbytte er beskrevet i i emneplanene

Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning


Emner:
Emnekode Emnets navn S.poeng O/V *) Studiepoeng pr. semester
  S1(H) S2(V)
ENG 501 Engelsk 1, emne 1: Engelsk språk og
kommunikasjon
15,00 O 15  
ENG 502 Engelsk 1, emne 2: Engelsk språk, tekst
og kultur 1
15,00 O   15
Sum: 0 0
*) O - Obligatorisk emne, V - Valgbare emne

Engelsk 1 utgjør 30 studiepoeng oppdelt på to deler, hver på 15 studiepoeng: ENG 501 og 502

I grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn går Engelsk 1, emne 1 i høst og emne 2 i vår.

Engelsk 1 har føljende deler:

Språklæra (grammatik, fonetikk/fonologi)

Litteratur med vekt på barne- og ungdomslitteratur

Samfunnsliv, historie og kulturuttrykk

Fagdidaktikk er integrert i alle deler

Internasjonalisering

Møjlighet till utlandsvistelse finnes

Arbeids- og læringsformer

Det legges opp til bruk av varierte og aktive arbeidsformer i studiet, som fellesførelesinger i kombinasjon med drøfting av stoff, seminartimer, gruppearbeid, framføringer og selvstudium.

Forholdet mellom teori/praksis

Kandidater som tar grunnskolelærerutdanning 5 - 10 har praksis.

Vurderingsformer

Vurderingsformer er beskrevet i i emneplanene

Skikkethet

Grunnskolekandidater er underlagt løpende skikkethetvurdering etter nasjonal forskrift om skikkethet.


Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter AnnKatrin Jonsson <annkatrin.jonssonSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Widar Madssen - 15.01.2014