2407 Engelsk 1, trinn 5-10
Innledning
Studiet gir kompetanse til undervisning i engelsk på grunnskolens 5-10. trinn.
Engelsk 1 for 5-10 gir en innføring i språkopplæring og fagdidaktikk og i et rikt og variert utvalg av tekster både til personlig og faglig vekst og til bruk i undervisning på mellom- og ungdomstrinnet. Emnet omfatter kunnskap om det engelske språkets grammatiske og fonologiske struktur og utvikling av egen språkferdighet, tekstkompetanse og produktive ordforråd. Språkets kulturelle forankring er også en del av emnet. Engelskundervisning for 5.-10. trinn, hva som kjennetegner elevene i denne aldersgruppen og deres språkutvikling er sentralt. I tillegg gir emnet innsikt i ulike læringsaktiviteter og arbeidsmåter.
Målgruppe og opptakskrav
Grunnskolelærerstudenter og lærere som ønsker videreutdanning.
Mål for studieprogrammet
Studentene skal tilegne seg kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse som er nødvendige og nyttige for å undervise i engelsk på mellom – og ungdomstrinnet.
Læringsutbytte
Læringsutbytte er beskrevet i i emneplanene
Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning
Emner:
|
Engelsk 1 utgjør 30 studiepoeng oppdelt på to deler, hver på 15 studiepoeng: ENG 501 og 502
I grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn går Engelsk 1, emne 1 i høst og emne 2 i vår.
Engelsk 1 har føljende deler:
Språklæra (grammatik, fonetikk/fonologi)
Litteratur med vekt på barne- og ungdomslitteratur
Samfunnsliv, historie og kulturuttrykk
Fagdidaktikk er integrert i alle deler
Internasjonalisering
Møjlighet till utlandsvistelse finnes
Arbeids- og læringsformer
Det legges opp til bruk av varierte og aktive arbeidsformer i studiet, som fellesførelesinger i kombinasjon med drøfting av stoff, seminartimer, gruppearbeid, framføringer og selvstudium.
Forholdet mellom teori/praksis
Kandidater som tar grunnskolelærerutdanning 5 - 10 har praksis.
Vurderingsformer
Vurderingsformer er beskrevet i i emneplanene
Skikkethet
Grunnskolekandidater er underlagt løpende skikkethetvurdering etter nasjonal forskrift om skikkethet.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter AnnKatrin Jonsson <annkatrin.jonssonSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Widar Madssen - 15.01.2014