2906 Master i pedagogikk med vekt på didaktikk og ledelse, master
Innledning
Mastergradstudiet i pedagogikk med vekt på didaktikk og ledelse er et videregående og forskningsbasert studium innenfor fagområdet utdanningsvitenskap/pedagogikk. I studiet vil en med støtte i nasjonal og internasjonal praksis og forskning analysere pedagogisk virksomhet i utdanning og opplæring på ulike nivåer. Slik utdanning kan for eksempel være i barnehage, grunnskole, videregående opplæring, voksenopplæring, samt bedriftsopplæring innen offentlig og privat virksomhet.
Målgruppe og opptakskrav
Alle søkere med fullført lærerutdanning (allmennlærere/grunnskolelærere, faglærere, førskolelærer/barnehagelærere osv) er kvalifisert.
Søkere uten fullført lærerutdanning må oppfylle kravet til BA-grad med faglig fordypning på 80 stp i pedagogikk/spesialpedagogikk eller tilsvarende.
Søkerne må ha gjennomsnittskarakter C eller bedre på hele opptaksgrunnlaget.
Mål for studieprogrammet
Målet er å gi spisskompetanse i pedagogikk og på kjerneområdene didaktikk og ledelse for virksomhet innenfor utdanning, opplæring og forskning der innsikt i og refleksjon rundt didaktiske læreprosesser står sentralt. Studiet er praksisnært, noe som innebærer at en har den pedagogiske praksis både som utgangspunkt og siktemål. Samtidig har studiet forankring i utdanningsvitenskapelig og pedagogisk teori og grunnlagstenkning, der tema som allmenndidaktikk, fagdidaktikk, yrkesdidaktikk, ledelse, vitenskapsteori og forskningsmetode utgjør vesentlig kjernestoff. I tillegg velger studentene teoretisk fordypning innenfor avgrensede områder. Arbeid med litteratur og masteroppgaven skal gi studentene et grunnlag for bedre å forstå og analysere pedagogisk praksis, og bidra til å gjøre opplæring og ledelse av læreprosesser mer reflektert for studentene, og de læringsmiljøene de kommer til å arbeide med.
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter fullført utdanning skal studenten ha:
- kunnskap innenfor pedagogikkfaget med spesiell innsikt i ledelse og didaktikk
- kunnskap om danningsbegrepets innhold og aktualitet i vår tid, satt i sammenheng med pedagogikkfagets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
- kunnskap om vitenskapelige teorier og forskningsmetoder relevant for pedagogikkfaget
Ferdigheter
Etter fullført utdanning skal studenten kunne:
- analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer
- analysere teorier, metoder og fortolkninger relevant for forskning innen det pedagogiske fagfeltet og arbeide selvstendig med problemløsning
- gjøre greie for didaktikkens opprinnelse, utvikling og vitenskapelige forankring i en danningsteoretisk og kulturvitenskapelig tradisjon
- vurdere sammenhengen mellom ledelse, kvalitet og læringsprosesser
- fullføre et selvstendig forskningsprosjekt i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
Generell kompetanse
Etter fullført utdanning skal studenten kunne:
- analysere forskningsetiske problemstillinger relevant for fagfeltet didaktikk og ledelse
- anvende forskningsbasert kunnskap og ferdigheter og bidra til nytenkning i ledelse av kunnskapsorganisasjoner
- formidle omfattende selvstendig arbeid, beherske pedagogiske uttrykksformer og kommunisere faglige problemstillinger i sammenheng med pedagogikk, didaktikk og ledelse
Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning
Emneoversikt
|
Mastergradstudiet har følgende oppbygging:
Generell del gjennomføres første og andre semester, og er en forberedelse til og en forutsetning for å gjennomføre masteroppgaven. Integrert i generell del er et forprosjekt med egen feltstudie.
Spesiell del omfatter profesjonsrettet og fagrettet valg som gjennomføres tredje semester og masteroppgaven som gjennomføres fjerde semester.
Undervisningsspråket er norsk med muligheter for gjesteforelesninger på engelsk.
Internasjonalisering
Deler av studiet og masteroppgaven kan etter avtale gjennomføres utenfor Norge.
Arbeids- og læringsformer
Forelesninger, seminar, gruppearbeid, feltarbeid
Vurderingsformer
Semesteroppgaver, feltarbeid, fagartikler, masteroppgave
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Carl-Magnus Nystad <carl-magnus.nystadSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Jorunn Halvorsen - 14.01.2014