15NOSPRM2 Norsk for lærere som underviser minoritetsspråklige 2

Innledning

Norsk for språklige minoriteter 2, skal gi innblikk i sjangerpedagogikk, og hvordan denne kan brukes i andrespråksundervisning. Kurset gir også mulighet til studier og utvikling av egen undervisningspraksis gjennom fordypningsoppgaven.

Målgruppe og opptakskrav

Målgruppe: Alle lærere som underviser elever med andre morsmål enn norsk i grunnskole, videregående opplæring, voksenopplæring, e.l.

Opptakskrav: Norsk fra allmennlærerutdanning eller tilsvarende (minimum 30 studiepoeng norsk). Gjennomført 15NOSPRM1 (Norsk for lærere som underviser minoritetsspråklige 1) anbefales, men er ikke påkrevd.

Mål for studieprogrammet

Norsk for språklige minoriteter 2, er en videreutdanning som har som mål å gi kunnskap om andrespråkslæring og andrespråksdidaktikk med vekt på sjangerpedagogikk og utvikling av elevenes literacy. Studiet gir også studentene mulighet til å studere og utvikle egen undervisningspraksis gjennom fordypning i et selvvalgt emne.

Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning


Norsk for språklige minoriteter 2
Emnekode Emnets navn S.poeng O/V *) Studiepoeng pr. semester
  S1(H) S2(V)
15NOSPRM2 Norsk for lærere som underviser
minoritetsspråklige 2
15,00 O   15
Sum: 0 15
*) O - Obligatorisk emne, V - Valgbare emne

Arbeids- og læringsformer

Undervisningen består av forelesninger og gruppeseminarer over nett. Kommunikasjonen mellom høgskolen og kursdeltakerne foregår via læringsplattformene Fronter og Omnijoin. Det legges opp til gruppearbeid e.l. på dagene med nettforelesning. I periodene mellom samlingene arbeider deltakerne med pålagte oppgaver, både individuelt og gruppevis. Dette vil både være tradisjonelle skriftlige oppgaver og samarbeidsoppgaver gjennom diskusjonsrom.

Vurderingsformer

  • Deltakelse i nettdiskusjoner
  • Arbeidskrav spesifisert i semesterplan
  • Fordypningsoppgave

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Jolanta Gulliksen <jolanta.gulliksenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Jorunn Halvorsen - 19.01.2015