VUDSO Sosialpedagogikk, grunnenhet
Innledning
Gjennom studiet i sosialpedagogikk, skal studentene skaffe seg kunnskap om- og få innsikt i holdninger som trengs for å kunne samarbeide og ta ansvar for medmennesker. Av den grunn settes pedagogikken inn i en bred sosial og sosiologisk sammenheng.
Sosialpedagogikk dreier seg derfor ikke bare om kunnskapsoverføring og oppdragelse i snever forstand,- men også om sosiale prosesser med sikte på både personlig og samfunnsmessig utvikling. Det er naturlig å legge vekt på mellommenneskelige situasjoner og prosesser - f.eks. gruppearbeid, samarbeid, kommunikasjon og konfliktløsing - slik samfunnsutviklingen er i dag. Behovet for selvinnsikt og forståelse av sosiale relasjoner mellom mennesker vokser i dagens samfunn,- og derfor er sosialpedagogiske problemstillinger aktuelle i mange livs- og yrkessituasjoner.
Studentene i sosialpedagogikk skal derfor i løpet av studiet ta opp sentrale verdispørsmål i vår tid der menneskeverd, likeverd og personlig integritet står sentralt. For at studentene - gjennom hele studiet - skal kunne foreta selvstendige og kritiske vurderinger i relasjon til disse verdispørsmålene, vil det være et ledende prinsipp at teori og praktiske erfaringer, så langt det er mulig, skal integreres.
Dette kan skje gjennom valg av arbeidsmåter og praktiske aktiviteter der studentenes egne erfaringer utnyttes,- og ved at studiet trekker inn faglig innsikt og erfaring fra andre personer, instanser og institusjoner utenfor studiemiljøet. Det avgjørende her er at valg av lære- og arbeidsstil leder direkte inn i konkrete sosialpedagogiske oppgaver. På den måten skal studentene etter endt studium ha utviklet:
- Forståelse av samspillet mellom individ -, gruppe-, samfunn og av faktorer som virker inn på oppvekstvilkår og mellommenneskelige forhold.
- Selvinnsikt og forståelse av sosiale forhold mellom mennesker som arbeider med å løse felles oppgaver.
- Evnen til å kunne samarbeide og lede i et deltakerperspektiv.
- Egne holdninger og forutsetninger for samarbeid, samspill og ledelse.
- Evnen til å ta initiativ til og ta del i tiltak som kan forebygge sosiale og personlige problemer i hjem, barnehage, skole, fritid og arbeidsliv.
- Kjennskap til forskings- og utviklingsarbeid innen de sosialpedagogiske problemområder.
Målgruppe og opptakskrav
Generell studiekompetanse; tre års videregående skole - allmennfaglig studieretning eller dokumenterte kunnskaper på samme nivå i følgende seks fag - norsk,- engelsk, matematikk, naturfag, samfunnslære og nyere historie. (1 alle fag må ha karakteren være 2 eller bedre) eller realkompetanse; må ha fylt 25 år i opptaksåret og ha 2 år relevant fulltids arbeidspraksis.
Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning
Emneomtale Sosialpedagogikk grunnenhet
|
Studiet i sosialpedagogikk grunnenhet er organisert i to moduler. Hovedvekten legges på den individuelle og sosiale utviklingsprosessen der det nære oppvekst- og livsmiljøet er referanseramme.
Hver modul er delt inn i to hovedemner.
Modul 1:
1. Individ i samspill
2. Grupper- og gruppeprosesser
Modul 2:
3. Familie og nærmiljø
4. Skole og barnehage
Alle hovedemnene griper inn i hverandre på en eller annen måte, og et hovedemne må ses i sammenheng med andre emner.
Det er satt opp delemner under hvert hovedemne, og de er med på å konkretisere faginnholdet i hovedemnene. Disse stikkordene må betraktes som idésamlinger, slik at studentene ikke kan regne med å få utdypa alt gjennom forelesninger og kjernepensum.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Tone Marit Tesdal <Tone.M.TesdalSPAMFILTER@hit.no>,Torodd Hagen <Torodd.HagenSPAMFILTER@hit.no> - 06.05.2014