Musikk i endring; sjangerblanding før og nå 2813N
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
* karakteristiske trekk ved ulike musikksjangre
* musikkhistoriske forutsetninger for dagens sjangerlandskap
* impulser og utveksling mellom ulike musikksjangre
* politiske og sosialhistoriske forutsetninger
Ferdigheter
Studenten kan:
* gjøre rede for hvilke prosesser som ligger til grunn for sjangerutveksling
* identifisere typiske trekk ved ulike sjangre og sjangerkonvensjoner
Generell kompetanse
Studenten kan:
* demonstrere sjangerforståelse
* formidle eksempler på sjangerutveksling, muntlig og skriftlig i form av for eksempel
programomtaler, forhåndsomtaler, presentasjoner
Innhold
Emnet gir en innføring i sjangerkunnskap og sjangerhistorie med særlig vekt på folkemusikk, blues, jazz, pop og klassisk musikk. Emnet tar også opp relasjoner mellom sjangrer og forholdet høy/lav-kultur samt samfunnsmessige forutsetninger og vilkår for dagens sjangerlandskap i musikk. I tillegg til faglitteratur inneholder emnet også et kjernepensum i lytting som anskueliggjør sjangerutveksling.
Arbeids- og læringsformer
E-læringsverktøy er basis for undervisningen. Via dette blir det lagt ut obligatoriske oppgaver, forelesninger og annet undervisningsstoff. Det er også forum for studentsamtaler og informasjonsutveksling. Direkte kontakt mellom lærere og studenter skjer pr. e-post eller telefon. I tillegg er det en helgesamling på lærestedet i løpet av semesteret.
Vurderingsformer
Individuell muntlig presentasjon av eksempel på sjangerutveksling, i gruppe eller plenum. Karakter bestått/ikke bestått. Skriftlig individuelt arbeid uten tilsyn med utgangspunkt i et selvvalgt case i form av en programomtale på ca 2 sider. Gradert karakter fra A-F, der F er ikke bestått.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Anne Svånaug Blengsdalen <Anne.S.BlengsdalenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Eline Flesjø - 14.08.2015