Kunst, arkitektur og visuell kommunikasjon 1 890KUVIK1
Læringsutbytte
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten
- har grunnleggende kunnskap om utvalgte arbeidsmetoder, materialer, teknikker og redskaper innen kunst og håndverksfaget
- har grunnleggende kunnskap om ulike estetiske og formale virkemidler i 2 og 3 dimensjonal formgiving
- har grunnleggende kjennskap til fagets historie og utvikling
- har kunnskap om gjeldende regler om opphavsrett og personvern ved bruk av bilder i undervisningen
- har kunnskap om skapende prosesser
- kan reflektere og drøfte relevant fagteori knyttet til egen skapende prosess og produkt
Ferdigheter
Kandidaten
- har grunnleggende ferdigheter innen ulike teknikker og materialer
- har innsikt i og kan anvende materialers egenskaper og uttrykkspotensial i eget skapende arbeid
- kan anvende kunst, formkultur og massemedier som inspirasjon og utgangspunkt for eget skapende arbeid i to og tredimensjonale uttrykk
- han gjennomføre idebaserte og problemorienterte arbeidsmetoder og kan vise evne til kreativitet
- kan redegjøre for innhold og arbeidsmåter i gjeldende fagplan knyttet til kunst og håndverk i grunnskolens småskoletrinn og mellomtrinn
- kan reflektere grunnleggende fagdidaktiske problemstillinger knyttet til småskoletrinnet og mellomtrinnet
- kan redegjøre for teori knyttet til visuell kommunikasjon og eget skapende arbeid
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan samarbeide om, planlegge og gjennomføre undervisning for elever på småskoletrinnet og mellomtrinnet i grunnskolen
- har kunnskaper om tverrfaglig arbeid med andre fag som undervises i 1-7 i grunnskolen.
- kan utvikle en bevisst holdning til det fysiske, visuelle og funksjonelle miljøet i verksteder og andre rom på skolen
Innhold
Kunst, arkitektur og visuell kommunikasjon 1
I emnet Kunst, arkitektur og visuell kommunikasjon 1 får studenten grunnleggende opplæring innen to og tre dimensjonale områder som inkluderer arbeid med ulike materialer og teknikker innen bilde, skulptur og arkitektur. Studentenes arbeid knyttes til studier av kunst og formkultur. Gjennom arbeid med ulike materialer, redskaper og teknikker, skal studentene prøve ut og utforske materialenes egenskaper og sin egen uttrykksevne. Refleksjon og utprøving av pedagogiske muligheter i skolen knyttes til forståelsen av å møte barn og unge i deres kulturelle virkelighet. Kunnskap om organisering og tilrettelegging av funksjonelle verksteder og arbeidsforhold, vedlikehold av verktøy og maskiner er en del av emnet. Estetiske læreprosesser, idéutvikling og problemløsning skal være en del av teorigrunnlaget og erfares gjennom egne prosesser. Visuell presentasjon og formidling inngår i emnet og det legges vekt på øve opp evnen til å formidle og bruke fagbegreper i eget arbeid og i undervisning.
Arbeids- og læringsformer
Den faglige virksomheten kan ha ulike lærings- og formidlingsformer som:
- verkstedarbeid
- forelesning
- demonstrasjon
- klasse og kollokviearbeid
- veiledning og vurdering
- visuelle presentasjonsformer og formidling
- ekskursjon
Alle oppgaver og arbeidskrav må leveres til avtalt tid. For å få eksamen i emnet må alle arbeidskrav være godkjent av emneansvarlig.
Obligatorisk frammøte
Deler av studiet har krav til obligatorisk frammøte. Dette angis i semesterplan. Ved krav om obligatorisk deltakelse i deler av studiet vil retningslinjer for obligatorisk frammøte i studier ved EFL gjelde. Dette skal sees i sammenheng med de rettigheter og plikter studenten har i følge eksamensreglementet ved HiT, og Lov om universiteter og høgskole § 40 og § 46.3.
Vurderingsformer
Eksamen
Inntil to mapper med skriftlig/visuell dokumentasjon inkludert fagteori og fagdidaktikk
Med mappe menes:
- et konkret produkt som løsning på en gitt oppgave
- flere produkt, utprøvinger, dokumentasjon, refleksjon, presentasjon som inngår i en helhet (oppgave)
Det gis en samlet karakter på emnet, gradert fra A til F hvor A er best og E er laveste ståkarakter. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no> - 02.01.2015