Matematikk 2: 8-13, modul 2 15MA2F2

Læringsutbytte

Studenten

  • har et rikt og robust funksjonsbegrep, innsikt i grunnleggende begreper og metoder i funksjonsteorien, og kan anvende dette til å gjennomføre standard analyse av funksjoners egenskaper.
  • har kunnskap om de sentrale begrepene integrasjon og derivasjon, og kjenner til hvordan disse begrepene er en naturlig fortsettelse av begreper og sammenhenger som berøres allerede i grunnskolen.
  • har innsikt i hvordan funksjonsteori kan modellere viktige fenomener og situasjoner, og kan vurdere slike modellers nøyaktighet som tilnærminger til virkeligheten.
  • kan bruke elektronisk graftegneprogram til å fremstille og analysere funksjonsgrafer, og har innsikt i hvordan man kan benytte slike programmer i undervisning.
  • har kunnskap om matematikkdidaktisk forskning med relevans for utvikling av undervisningskunnskap i matematikk og elevers læring på barne- og ungdomstrinnet
  • har undervisningskunnskap knyttet til ulike matematiske bevis- og argumentasjonsformer, og erfaring med matematiske teoribygninger innen for eksempel geometri, trigonometri, algebra, kombinatorikk og sannsynlighetsteori
  • har god kunnskap om statistikkens sentrale områder og modeller og kan anvende disse i realistiske situasjoner.
  • har kunnskap om den matematiske oppdagelsesprosessen: eksperimentering, hypotesedannelse, begrunnelse og falsifisering, generalisering, og om hvordan legge til rette slik at elever kan ta del i denne

Innhold

Modul 2 gir en innføring i statistikk og sannsynlighetsregning med utgangspunkt i temaene:

Grunnleggende statistiske begreper som forventning, varians og standardavvik – analyse av data gjennom tabeller og grafiske framstillinger – tolkning og konsekvenser av sannsynlighetsbegrepet – sannsynlighetsmodeller, og anvendelse av slike i modellbygging og problemløsning – kombinatoriske utvalgsmetoder og prinsipper – tolkning og anvendelse av stokastiske variabler – de vanlige sannsynlighetsfordelingene: binomisk, hypergeometrisk, normal og Poisson – hovedprinsipper i hypotesetesting og anvendelse på praktiske problemer – grunnleggende teori for korrelasjon og regresjon.

Studentene skal også gjennomføre et fagdidaktisk arbeid hvor temaet er vurdering i matematikk.

Arbeids- og læringsformer

Kurset er nettbasert. Studentene tildeles brukernavn og passord og internettportalen Fronter benyttes som arbeidsplattform. Her vil det bli diskusjonsrom og rom for nettmøter, og lærere og studenter vil kunne legge ut brev, besvarelser og andre dokumenter samt linker til andre internettadresser.

Kommunikasjonen mellom student og høgskole foregår via telefon, e-post og diskusjonsrom.

Undervisningen går over to semestre. I løpet studieåret blir det delt ut 8 undervisningsbrev. I tillegg kommer noen fellesbrev med generelle opplysninger. Det første brevet sendes med vanlig post, mens de øvrige må lastes ned fra Fronter. I modul 2 blir det gitt 4 obligatoriske innleveringsoppgaver (det er innleveringer annen hver gang i modul 1 og 2). Innleveringsoppgavene kan besvares i grupper. Brevbesvarelser sendes faglærer for retting/kommentering til oppsatte frister, enten via vanlig post eller ved hjelp av innleveringsverktøyet i Fronter.

I Matematikk 2 inngår det et fagdidaktisk arbeid i hver av modulene. Oppgavene blir delt i to, men en innlevering i slutten av hvert semester.

Det vil bli fire to-dagers samlinger – september, oktober, februar og april.

Studentene oppfordres til å danne grupper, men det er ikke noe krav at man skal tilhøre en gruppe. Gruppene kan ha inntil 5 medlemmer.

Studentene må ha tilgang til datamaskin med tekstbehandling, regneark, E-post og Internett.

Vurderingsformer

Matematikk 2 Modul 2 avsluttes med en 5 timers individuell, skriftlig prøve under eksamensvilkår. Det gis bokstavkarakterer fra A til F, med A som beste karakter og E som dårligste karakter for bestått. Kandidater som ikke består får karakteren F.

Det fagdidaktiske arbeidet er et obligatorisk arbeidskrav, og vurderes til Godkjent/Ikke godkjent. Alle delemner som inngår i en endelig karakter i en modul må være bestått for at hovedemnet skal få bestått karakter.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Dan Roaldsøy <Dan.RoaldsoySPAMFILTER@hit.no> - 10.12.2014