Myndighetsutøvelse, ledelse og utvikling 15MLU-PEDMA

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten har etter fullført studie:

• avansert kunnskap om barnehagen som lærende organisasjon
• inngående kunnskap om myndighetsrollens ulike funksjoner og utfordringer knyttet til disse
• inngående kunnskap om praksisbasert Fou-arbeid
• avansert kunnskap om barnehagens betydning som et inkluderende fellesskap
• inngående kunnskap om utfordringer og konsekvenser knyttet til rammefinansiering og likeverdig behandling
• inngående kunnskap om aksjonsforskning som metodologi og kvalitative metoder

Ferdigheter

Studenten har etter fullført studie:

• evne til å anvende og tolke lovverket og utøve god forvaltningsskikk
• evne til å vurdere og å bruke ulike tilsynsformer
• evne til å igangsette og gjennomføre forsknings - og utviklingsarbeid i egen kommune
• evne til å reflektere teoribasert og kritisk over barnehagemyndighetens rolle og oppgaver
• evne til å anvende forskningsbasert barnehagefaglig kunnskap i en lokal kontekst

Generell kompetanse

Studentene skal etter fullført studie:

• kunne lede kompetansehevingsprosesser og drive kvalitetsutvikling
• kunne samarbeide med andre etater og kommuner på en målrettet og hensiktsmessig måte
• kunne søke, og anvende forskningsbasert kunnskap om barnehagefaglige temaer
• kunne drive aktivt veiledningsarbeid
• kunne forstå barnehagesektorens utvikling og utfordringer

Innhold

Dette emnet vil gi grunnlag for studenten til å kunne reflektere kritisk over myndighetsrollen og utvikle gode praksiser for likebehandling, veiledning, tilsyn og godkjenning. Det vil gi studenten kompetanse i å forske på og videreutvikle egen myndighetsutøvelse. I et komplekst og omskiftelig samfunn må myndighetsnivået evne å møte nye utfordringer og være i endring og utvikling.

Det bør stilles høye faglige krav til de som skal sikre et kvalitativt godt tilbud til barnehagebarn i Norge. En kompetent barnehagemyndighet må besitte kunnskap om barnet og evne til å vurdere hva som er godt for barnet som individ og som deltaker i et inkluderende felleskapet i barnehagen. Emnet gir grunnlag for å kunne iverksette denne kunnskapen på systemnivå for å sikre at nasjonalt og lokalt vedtatte kvalitetsmål kan nås i alle barnehager i kommunen.

En sammensatt sektor med stor variasjon i barnehagenes organiseringsformer, størrelser og eierstrukturer krever kompetanse om barnehageorganisasjonen, styringsutfordringer og utøvelse av forvaltningsrollen.

Arbeids- og læringsformer

Arbeidsformene vil variere og tilpasses de ulike emnene innenfor kunnskapsområdet. Undervisningen vil bestå av forelesninger og seminarer. Diskusjoner, gruppearbeid og utviklingsarbeid, er også arbeidsformer som vil bli brukt. Samarbeid, forståelse for hvordan teorier og kan brukes i praksisfeltet og evne til å kritisk reflektere over myndighetsrollen gjenspeiles i de arbeidsformer som benyttes. Detaljer i forbindelse med organisering av emnet vil bli gitt i semesterplanen.

Vurderingsformer

Arbeidskrav

1. Mellom hver samling skal studentene arbeide med et forsknings- og utviklingsarbeid relatert til egen arbeidsplass.
2. Studentene skal utarbeide fire refleksjonsnotater over egen læringsprosess med utgangspunkt i forsknings- og utviklingsarbeidet. Refleksjonsnotatene danner grunnlag for en fagartikkel (gruppe eller individuelt)som utgjør en av eksamenskomponentene.
3. Studentene skal utarbeide et manus til eksamenskonferansen.

Arbeidskravene må være bestått for å kunne avlegge eksamen.

Eksamen

Kandidaten vil bli prøvd både skriftlig og muntlig og endelig karakter settes på grunnlag av:

1. Fagartikkel på 7 til 10 sider (gruppe eller individuell).
2. Muntlig fremlegg i debattforum (gruppe eller individuelt).

Det gis én gradert karakter på vitnemålet, gradert fra A til F hvor A er beste og E er laveste ståkarakter.
Hver deleksamen må være bestått for at emnet skal være bestått. Eksamen 1 teller 40 %. Eksamen 2 teller 60 %.

Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Kjersti Brathagen <kjersti.brathagenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Jorunn Halvorsen - 07.09.2015