Sosialpedagogikk påbygging 30SOSP2
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal kandidaten ha følgende læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten
- har bred kunnskap om sentrale temaer, teorier, problemstillinger, og metoder innenfor det sosialpedagogiske tradisjonen
- kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor det sosialpedagogiske fagområdet
- har kunnskap om fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
Ferdigheter
Kandidaten
- kan anvende sosialpedagogisk kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger og begrunne sine valg
- kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
- kan anvende praktisk-pedagogiske metoder og strategier i lys av sosialpedagogisk kunnskap
- kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet
Generell kompetanse
Kandidaten
- har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
- kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter som strekker seg over tid, alene og som deltaker i en gruppe, og i tråd med etiske krav og retningslinjer
- kan formidle sentralt sosialpedagogisk fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig
- kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
- kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser
Innhold
Sosialpedagogikk angår samspillet mellom individ -, gruppe-, samfunn og faktorer som virker inn på oppvekstvilkår og mellommenneskelige forhold.
Studiet er organisert i fire hovedemner, som igjen er delt i delemner. Emnene griper inn i hverandre og må sees i sammenheng.
Første semester
Hovedemne 1:Institusjoner og organisasjoner
Delemner Institusjoner
Helseinstitusjoner som sosialpedagogisk hjelpeapparat.
Læreren som rådgiver/sosiallærer.
Organisering av den sosialpedagogiske tjenesten i skolen.
Pedagogisk-psykologiske tjenesten i skole og barnehage.
Delemner organisasjoner
Arbeidslivet som sosialpedagogisk ressurs
Utdanning og yrke, yrkesveiledning.
Ledelse, deltakelse og personalutvikling
Hovedemne 2: Valgfritt fagemne
Studenten velger et tema til fordypning i samråd med faglærerne/faglig ledelse. Temaet inneholder en sosialpedagogisk problemstilling som studenten vil arbeide med i studiet, gjerne i tilknytning til sosialpedagogisk praksis.
Studenten skal reflektere, vurdere og lage en plan for temaet de ønsker å jobbe med.
Studenten skal analysere trekk ved temaet som gir en bedre innsikt i det sosialpedagogiske fagområdet.
Arbeidsomfanget "valgfritt fagemne" tilsvarer like mye som hvert av de andre hovedemnene og vurderes på lik linje med dem. "
Andre semester
Hovedemne 3: Samfunn og kultur
Delemner:
Kultur og verdier
Individ og samfunn
Sosialisering
Det digitale samfunn
Kollisjon mellom kulturer
Hovedemne 4:Prosjektarbeid/utviklingsarbeid
Delemner:
Om prosjektarbeid
Forskningsmetode innen sosialpedagogisk feltarbeid
Etikk
Begrensning og avgrensning i prosjektarbeid
Arbeids- og læringsformer
Organisering
Det vil bli lagt vekt på varierte arbeidsformer i studiet, med deltakelse i forelesninger, selvstendig- og gruppestudium av faglitteratur, seminar og gruppediskusjoner, arbeid med oppgaver - individuelt og i gruppe - utføring av prosjekt og deltakelse i eventuelle kurs og ekskursjoner.
Forelesninger
Det blir forelest over sentrale sosialpedagogiske emner. Forelesningene knyttes til emnene i fagplanen, men dekker ikke alle. Noen av delemnene må derfor gjennomarbeides i gruppene og ved individuelle studier. Obligatorisk frammøte vil framgå av semesterplanene.
Litteratur
Litteraturen utgjør ca.1.600 sider. Av disse er ca. 1.000 sider felles for alle studentene og utgjør studiets kjernepensum. Selvvalgt pensum - ca. 600 sider - skal godkjennes av studiets faglig ansvarlige. Selvvalgt pensum skal knyttes til temaer i prosjektene studenten arbeider med og være synlig i det skriftlige arbeidet som leveres
Gruppeprosjekt i «Kjernegrupper»
Arbeid og samspill i gruppe og utarbeidelsen av et prosjekt, er en vesentlig del av sosialpedagogisk virksomhet. Hver student skal delta i en kjernegruppe (3 - 5 deltakere) der en sentral del av arbeidet utføres. Gruppene møtes hver 14. dag (ca. 4 timer pr. gang), har pliktig frammøte og møtereferat og frammøteprotokoll føres. Hver kjernegruppe skal arbeide med et gruppeprosjekt. Gruppene sørger for møtereferat og frammøteprotokoll som sendes faglig ansvarlig på slutten av hvert semester.
Individuell studieplan
Ved semesterstart andre halvår, skal studentene legge fram en foreløpig individuell studieplan som inneholder tema for gruppeprosjektet og en foreløpig oversikt over selvvalgt pensum.
Vurderingsformer
Vurdering
Sluttkarakteren fastsettes på grunnlag av følgende to komponenter der første semester teller 40 % og andre semester teller 60 %:
- Første semester: Individuell skriftlig 6-timers eksamen med basis i de to hovedemnene
- Andre semester: Eksamen er et skriftlig prosjektarbeid i gruppe. Temaet må ligge innenfor hovedemne 1 eller 3. Det forutsettes at hver gruppe formidler sitt fullførte gruppeprosjekt i form av en forelesning. Alle gruppemedlemmer må delta for å få bestått i emnet.
Begge vurderingskomponentene graderes med bokstavkarakterer fra A - til F, der E er laveste ståkarakter. Begge deleksamener må være bestått for å få endelig karakter i emnet.
Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen I Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i studieplanen.
Lenke til pensumliste 2015-2016
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Torill Aagot Halvorsen <torill.a.halvorsenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Tone Marit Tesdal - 03.07.2015