369 Økonomi og administrasjon, bachelor
Innledning
Studiet bygger på en nasjonal plan som samordner bachelorstudiene i økonomi og administrasjon. Det skal sikre et høyt faglig nivå og en felles kunnskapsbase. I tillegg til at studiet i seg selv er et tverrfaglig og yrkesrettet studium, gir det også mange muligheter til videre studier på masternivå i inn- og utland.
Studieplanen er bygd opp med obligatoriske emner i bedriftsøkonomi og regnskap, metodefag, samfunnsøkonomi, administrasjonsfag. I studieplanen er det også valgemner og muligheter til fordypning, praksis eller studier i utlandet.
Målgruppe og opptakskrav
Økonomisk-administrativ utdanning er en allmenn utdanning som kan benyttes i svært mange sammenhenger i arbeidslivet. Utdanningstilbudet innen dette fagområdet er derfor tilrettelagt for ulike målgrupper.
Opptakskrav til studiet er generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Mål for studieprogrammet
Hovedmålet er at utdanningen skal kvalifisere kandidatene til å utføre administrative funksjoner innenfor det økonomiske og administrative fagfeltet i privat eller offentlig sektor.
Dette målet skal en nå ved:
- problembasert læring og aktiv bruk av IKT som skal gi kunnskaper og forståelse for alle vesentlige økonomiske og administrative fagområde,
- innsikt i nye økonomiske sammenhenger, sentrale beslutningsproblemer, miljøsikring og etikk,
- kvalifisering for videre studier på masternivå i inn- og utland.
Studententer kan fra og med andre studieår ta valgemner slik at utdanningskravet til autorisert regnskapsfører blir oppfylt. Se Forskrift og studieplan her. Fullført studium etter denne studieplanen gir tittelen Bachelorgrad i økonomi og administrasjon med påskrift om at utdanningen oppfyller kravet til autorisert regnskapsfører.
Det er også mulig å tilpasse studieplanen i 2. og 3. studieår for å tilfredsstille det teoretiske kravet til registrert revisor, se studieplanen for bachelortudiet i revisjon og regnskap.
Læringsutbytte
En student med fullført bachelorutdanning i økonomi og administrasjon ha følgende totale læringsutbytte:
Kunnskap
- har bred kunnskap i bedriftsøkonomi, samfunnsøkonomi, metodefag og administrasjonsfag
- kjenne til forsknings- og utviklingsarbeid innen fagområdet, slik at de har bred og oppdatert kunnskap om relevante teorier og metoder for fagområdet
Ferdigheter
- kunne anvende kunnskapen på praktiske problemstillinger i arbeidslivet
- være i stand til å oppdatere sin egen kunnskap gjennom hele sitt yrkesaktive liv
- kunne planlegge og gjennomføre egne prosjekter
Generell kompetanse
- kunne formidle fagstoff skriftlig og muntlig og utveksle synspunkter og erfaringer, og slik sett bidra til utvikling av god praksis
- kunne bidra i utviklingsarbeid for å fremme virksomhetens innovasjonsevne
- forstå samfunnsmessige virkninger og juridiske, miljømessige og etiske standarder
Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning
1. studieår
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. studieår
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. studieår.. Alternativ I. Se andre alternativ under denne tabellen.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. studieår, alternativ II, III og IV I 3. studieår kan studentene velge mellom flere alternativer for å fullføre bachelorstudiet i økonomi og administrasjon (eventuelt en kombinasjon av disse): Alternativ I: Se tabell over. Alternativ II: Studentene kan velge et fordypningsstudium ved høgskolen innenfor følgende fagområder: Turisme og ledelse, Internasjonal markedsføring, Innovasjon og entreprenørskap (se studieplan 3. studieår for disse alternativene) eller Informasjonsbehandling (årsstudium). Alternativ III: Valgemner og Praksis. Alternativ IV: Valgemner og Studier i utlandet. Alternativ V: Studenter ved bachelorstudiet i økonomi og administrasjon kan velge emner som tilfredsstiller utdanningskravet til autorisert regnskapsfører. Bacheloroppgave kan være et alternativ under Valgemner. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Valgemner, se forklaring i studieplanomtalen og tabeller over
|
Tabellene nedenfor viser studiets oppbygging. I 3. studieår kan studentene velge mellom flere flere alternativer for å fullføre bachelorstudiet i økonomi og administrasjon (eventuelt en kombinasjon av disse):
Valgemner
I studieplanen er det satt opp en egen tabell for valgemner. Emner studenten velger skal være relevante økonomisk-administrative emner (inkludert metodefag) eller for eksempel innenfor databehandling, språkfag, økonomisk historie, økonomisk geografi eller rettslære. Timeplan og eksamensplan kan begrense dette valget. I noen sammenhenger vil det være viktig å velge rette valgemner med tanke på opptak til andre studium. Særlig gjelder det opptak til masterstudium.
Internasjonalisering
Innenfor studieprogrammet er det mulig å ta 30 studiepoeng (ett semester) ved utdanningsinstitusjoner utenfor Norge. Det finnes samarbeidsavtaler og finansieringsordninger for dette, som studentene bør gjøre seg kjent med. Mer informasjon: http://www.hit.no/nor/HiT/AA-studere-ved-HiT/AA-studere-i-utlandet/Utveksling-fra-HiT/Hvor-kan-jeg-reise/HiTs-avtalepartnere
Arbeids- og læringsformer
Det blir benyttet varierte arbeids- og undervisningsformer i emnene som inngår i studieplanen, for eksempel forelesninger, emne/seminar, gruppeoppgaver, individuelle oppgaver og ekskursjoner. Tradisjonelle forelesningsformer kan bli supplerte med aktiv bruk av e-post, internett og databaserte modellverktøy.
Arbeidsomfang
Forventet arbeidsomfang er 1.600 timer pr. 60 studiepoeng/studieår. Dette tilsvarer ca. 27 timer pr. studiepoeng.
Vurderingsformer
Kandidatenes kunnskaper innenfor alle emner i studiet skal evalueres. Høgskolen benytter varierte evalueringsformer. Aktuelle evalueringsformer går fram av emneomtalene. Det blir benyttet graderte karakterer (A-F med F som ikke bestått).
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Bergit Grivi <Bergit.GriviSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Susan Erdmann - 22.06.2015