965 Tegning og bildekommunikasjon

Innledning

Arbeid med ulike bildemedier vil forgå i et spenn mellom blyant- og kulltegninger på den ene siden og foto og digitale bilder på den andre. IKT inngår i utdanningen både som hjelpemiddel til informasjonsinnhenting og kommunikasjon, som et allsidig verktøy i ulike skapende prosesser, og som selvstendig uttrykksmiddel.

Tegning og bildekommunikasjon forkortes i emneplanene til TBK.

Målgruppe og opptakskrav

Studieenheten er i første rekke tenkt som en faglig fordypning, eller som et 4. studieår som bygger på faglærerutdanningen i formgiving, kunst og håndverk. Studiet inngår også som 2 eller 3. år i bachelorutdanningen Visuelle kunstfag og design. Det kan også tas som et frittstående påbyggingsstudium. Opptakskrav er minimum 60 stp formgiving, kunst og håndverk eller tilsvarende på høgskolenivå. Realkompetanse kan i enkelte tilfeller vurderes. Det er ønskelig at studentene har erfaring med tegning og bildearbeid fra en grunnutdanning.

Mål for studieprogrammet

I studiet Tegning og bildekommunikasjon skal studentene utvide sine erfaringer innenfor fagområdet. Studentene skal øves i å se sammenhenger og muligheter i forhold til kreativ skapende aktivitet, opplæring og formidling. Studiet skal videreutvikle bevisste holdninger til fordypningsfagets betydning der mennesket, læring, kultur og miljø står sentralt. Studiet skal stimulere nysgjerrighet, forskertrang og glede, og bygge opp under studentenes ansvar for egen læring og et aktivt og inkluderende studiemiljø.

Kandidaten skal:

  • arbeide med tegning, bildekommunikasjon og bildepedagogikk, praktisk og teoretisk
  • styrke visuell-, estetisk- og kommunikativ kompetanse
  • bruke bildeanalyse som middel i kunnskapstilegnelse og bildeprosesser
  • utvikle egen uttrykksevne i bilder og bli trygg på egen bildekulturell bakgrunn
  • arbeide med film og video innenfor de rammer som skolen gir
  • utvide sin kunstorientering, spesielt på området samtidskunst
  • tilegne seg kunnskaper om og få erfaring med faglig forskning og utviklingsarbeid
  • utfordres til ansvar for egen læring og felles studiemiljø
  • selvstendiggjøres i forhold til bruk av digitale bildeverktøy

Læringsutbytte

Kunnskap

  • utvidet sin kunstorientering på området samtidskunst
  • tilegne seg kunnskaper om og få erfaring med faglig forskning og utviklingsarbeid

Ferdigheter

  • arbeidet med tegning, bildekommunikasjon og bildepedagogikk, praktisk og teoretisk
  • styrket visuell-, estetisk- og kommunikativ kompetanse
  • brukt bildeanalyse som middel i kunnskapstilegnelse og bildeprosesser
  • utviklet egen uttrykksevne i bilder og bli trygg på egen bildekulturell bakgrunn
  • arbeidet med film og video innenfor skolens rammer
  • tatt ansvar for egen læring og felles studiemiljø
  • brukt digitale bildeverktøy på selvstendig og faglige måter

Generell kompetanse

  • videreutvikle bevisste holdninger til fordypningsfagets betydning der mennesket, læring, kultur og miljø er sentreringspunkt

Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning


Tegning og bildekommunikasjon, fordypning
Emnekode Emnets navn S.poeng O/V *) Studiepoeng pr. semester
  S1(H) S2(V)
965FIVI TBK - Film og Video 10,00 O 10  
965TF TBK - Tegning og Farge 15,00 O 15  
965UPRA TBK - Undersøkende praksis 10,00 O   10
BACH 300 Bacheloroppgave 15,00 V   15
IFFVIT PROFESJONSFAG - Vitenskapsteori 5,00 V 5  
IFFYPR Fag-/Yrkesdidaktisk praksis 5,00 V   5
441STUDBEDRIFT Studentbedrift 20,00 O 5 15
Sum: 30 30
*) O - Obligatorisk emne, V - Valgbare emne

Tegning og eget bildearbeid er bærende i studiet.

Studiet er delt inn i emner. Emnene skal evalueres og godkjennes før studenten kan gjennomføre bacheloroppgaven.

Ved valg av Tegning og billedkommunikasjon i 2. studieår i VKD

1. TBK - Film og Video

10 studiepoeng

2. TBK - Tegning og Farge

15 studiepoeng

3. TBK - Undersøkende praksis

10 studiepoeng

4. Studentbedrift

20 studiepoeng

5. Yrkesdidaktikk

5 studiepoeng

   
   

Sum

60 studiepoeng

Ved valg av Tegning og billedkommunikasjon i 3. studieår

1. TBK - Film og Video

10 studiepoeng

2. TBK - Tegning og Farge

15 studiepoeng

3. Vitenskapsteori, FoU

5 studiepoeng

4. TBK - Undersøkende praksis

10 studiepoeng

5. Yrkesdidaktisk praksis

5 studiepoeng

6. Avsluttende prosjekt/bacheloroppgave

15 studiepoeng

   

Sum

60 studiepoeng

Emnene fordeler seg med 30 stp i løpet av høstsemesteret og 30 stp i løpet av vårsemesteret. Faginnhold, prosjekter, oppgaver kan behandles gjennom flere emner. Noe fagstoff regnes som felles for alle fordypningsstudiene. Dette formidles hovedsakelig i seminarer og/eller forelesninger. I tillegg til emnene i studieprogrammet kommer Åpen dør, Forskningsdagene og annen aktuell virksomhet. I tredje studieår er ca. 5 uker avsatt til emnet yrkesdidaktisk praksis. 3 uker av disse er knyttet til bedrift. Emnet yrkesdidaktisk praksis blir vurdert til bestått eller ikke bestått. Det forutsettes at praksisen i dette studieprogrammet omfatter opplegg der tegning og billedkommunikasjon blir brukt som hovedverktøy i skapende virksomhet. Praksis kan være knyttet til prosjektpraksis med skolens verksteder som arbeidsplass og under veiledning av skolens lærere

Studieutvalg

Studentene oppnevner sitt eget studieutvalg for hele studieprogrammet. Utvalget består av 2-3 studenter som fungerer som bindeledd mellom studentene og lærerteam i forbindelse med bla planlegging og gjennomføring av undervisningen.

Internasjonalisering

Kandidaten har mulighet til å ta deler av utdanningen ved en utdanningsinstitusjon utenfor Norge. Høgskolen i Telemark er med i NORPLUS nettverkene NordFo og Edda, som gir studentene anledning til å studere ved en tilsvarende utdanning i Danmark, Finland, Færøyene, Island, Grønland eller Sverige. Denne utvekslingen kan innpasses på ulike tidspunkt i utdanningen, fortrinnsvis i andre studieår. Prinsippet om tid-for-tid gjelder for denne typen utveksling, og studenten får godskrevet det antall studiepoeng som tilsvarer dette. Det gis mobilitetstipend og reisestipend. Flere opplysninger finnes på http://www.nordfo.org/no

Arbeids- og læringsformer

Studentens deltakelse og nærvær i undervisningen er grunnleggende i studiet. Dette betyr at hun må være aktiv i diskusjoner, presentasjoner og vurderingssituasjoner - og gjennom innsats i form av praktisk skapende arbeid. Likedan er deltakelse på faglige ekskursjoner og annen planlagt faglig virksomhet utenfor verksted/studiested og utenom vanlig skoletid obligatorisk.

Den vanligste arbeidsformen er individuelt arbeid, men gruppearbeid og samarbeid med medstudenter i både teoretiske og praktiske oppgaver er også viktig.

Gjennom veiledning i verkstedene blir teori og refleksjon knyttet til studentens eget skapende arbeid. Undervisningen foregår også som forelesninger, diskusjoner, demonstrasjoner, seminar, kollokvier, prosjektarbeid, visuelle presentasjoner og annen formidling.

Tegning og bildekommunikasjon utnytter skapende virksomhet på den ene siden og fagteori og fagdidaktikk på den andre. Arbeid i stadig oppfølgende prosesser skaper opplevelse av helhet og progresjon og er en vesentlig arbeidsform på vegen fra ide til ferdige produkter. Ulike prinsipper og arbeidsmåter kan være analytiske, intuitive, fysiske og dramatiske.

Innenfor hvert emne vurderes til enhver tid hva det vil være aktuelt å legge vekt på. Hvert emne har et avgrenset innhold, men fagstoff fra ett emne kan belyse områder under et annet. Sentrale problemstillinger kan behandles flere ganger gjennom et studieår med ulike innfallsvinkler.

Visuell presentasjon er en del av de faglige arbeidsprosessene og prosjektene. Presentasjoner og utstillinger kan også være både muntlige og audiovisuelle. Dokumentasjon av skapende prosesser og utviklingsarbeid skal vektlegges. I dette arbeidet kan skriftlige rapporter og bruk av foto og video inngå både som dokumentasjon og illustrasjon. Håndskrift er beslektet med tegning, og er et vesentlig visuelt, personlig utformet kommunikasjonsmiddel. Skriftlige arbeider vil derfor i løpet av studieåret leveres både skrevet for hånd og digitalt.

Forholdet mellom teori/praksis

For studenter som tar studiet som tredje året i Visuelle kunstfag og design, bachelor, vil ca. 5 uker bli avsatt til emnet yrkesdidaktisk praksis. 3 uker av disse er knyttet til bedrift. Emnet yrkesdidaktisk praksis blir vurdert til bestått eller ikke bestått. Det forutsettes at praksisen i dette studieprogrammet omfatter opplegg der tegning og billedkommunikasjon blir brukt som hovedverktøy i skapende virksomhet. Praksis kan være knyttet til prosjektpraksis, med skolens verksteder som arbeidsplass og under veiledning av skolens lærere

Vurderingsformer

Studentene er selv ansvarlige for å holde seg orientert om oppgaver, frister, arbeidskrav m.m. Alle oppgaver må utføres og leveres inn til avtalt tid slik det angis i semesterplan/årsplan/periodeplan for å få gjennomføre bacheloroppgaven/avsluttende prosjekt. Alle emnene må være gjennomført og bestått før vitnemål kan utstedes.

Emnet yrkesdidaktisk praksis og Film og video blir vurdert med karakterene bestått/ ikke bestått.

I alle emnene gis en karakter på en skala fra A til F, der A er høyeste og E er laveste ståkarakter eller Bestått/Ikke bestått.

Emnene kan ha ulike former for eksamen, fra mappeinnleveringer til skriftlige prøver. (se emnebeskrivelsene)

Emnekarakterene samt tittel på bacheloroppgaven/avsluttende prosjekt påføres vitnemålet. Ved ikke fullført studieprogram gis det karakterutskrift med oversikt over beståtte emner.

Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

Skikkethet

Studiet har ikke krav til skikkethet


Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Linda Strømme <linda.strommeSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Nina Holmberg Lurås - 30.03.2015