532 Tre med metall - kunst, håndverk og design 1
Innledning
Tre med metall - kunst, håndverk og design 1 tilrettelegger for utvikling av grunnleggende kunnskap gjennom eget skapende arbeid. Studiet består av emneområdene; Material, redskap og teknikk, Kunstuttrykk i tre og metall, Design og produktutvikling og Arkitektur. Studiet har fokus på bruksform og skulptur slik det kan uttrykkes i tre og metall. Studiet skal gi grunnlag for faglig utvikling og oppøve en bevisst holdning til fagområdets muligheter og verdier i forhold til individ og samfunn.
Målgruppe og opptakskrav
Målgruppe er studenter som ønsker grunnleggende opplæring i å forme, designe og arbeide med materialene tre og metall. Opptakskrav er generell studiekompetanse. Det er rom for å søke opptak på grunn av realkompetanse. Tre med metall - kunst, håndverk og design 1 kan inngå som del i en fri bachelorutdannelse. Studiet bygger på generell studiekompetanse eller realkompetanse.
For hvem:
- Både som årsstudium og som emner (á 15 studiepoeng) vil studiet tilby målrettet videreutdannelses for lærere i kunst og håndverk i grunnskolen
- Studiet er også for studenter som ønsker å undervise på folkehøgskoler, kulturskoler eller lignende
- For studenter som ønsker å bygge opp en flerfaglig BA grad
- For studenter som satser på en kunst- og designutdanning
Mål for studieprogrammet
I studiet Tre med metall 1 skal studenten utvikle sine kunnskaper, erfaringer og skapende evner. Forståelsen og opplevelsen av estetiske verdier knyttes til design, kunst, arkitektur, skulptur gjennom materialene tre og metall. Kommunikasjon og funksjon styrkes. Studiet skal videreutvikle bevisste holdninger til fagets muligheter og verdier, der menneske, læring, kultur og miljø står sentralt.
Læringsutbytte
Kunnskaper
- har kunnskaper om hovedretningene og den historiske utviklingen av kunst - og formkulturen – både nasjonalt, internasjonalt og i et flerkulturelt samfunn.
- har kunnskaper om ulike faglige virkemidler,
- har kunnskaper om ulike lærings – og erkjennelsesformer knyttet til estetisk og praktisk skapende virksomhet
- har kunnskaper om konstruktive materialer og kan benytte ulike materialkombinasjoner i arbeid med skulptur og arkitektur som uttrykksform
Ferdigheter
- utvikle grunnleggende ferdigheter med arkitektur og skulptur som tredimensjonalt uttrykk og romlig form
- utvikle grunnleggende ferdigheter, formforståelse og uttrykksevne gjennom skapende arbeid med tre og metall som hovedmaterialer
- erfaringer med konstruktive materialer og kan benytte ulike materialkombinasjoner i arbeid med skulptur og arkitektur som uttrykksform
- utvikle grunnleggende kompetanse i formutvikling og design gjennom problemløsende prosesser og kan vurdere sammenhengene mellom valg av materiale, teknikk, funksjon og form
- dokumentere og visualisere skapende prosesser fra idè til ferdig produkt
- erfaringer med organisering og vedlikehold av egnet verktøy og egnede verksteder for praktisk skapende virksomhet, både for to – og tredimensjonale materialer og uttrykksformer
Generell kompetanse
- drøfte og reflektere over verdier som faget kan bidra med i kultur og samfunn.
- drøfte hvordan vårt forhold til gjenstander og arkitektur rundt oss påvirker vår hverdag .
- kan lede og veilede barn og unge i ulike skapende prosesser i valg av hensikt, form, funksjon, materialer, redskaper og teknikker
Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning
Tre med metall - kunst, handverk og design 1
|
Studiet er sammensatt av 4 forskjellige emner (á 15 studiepoeng)
- Material, redskap og teknikk
- Kunstuttrykk i tre og metall
- Design og produktutvikling
- Arkitektur
Internasjonalisering
Ingen
Arbeids- og læringsformer
Studentene arbeider hovedsakelig selvstendig og under veiledning av lærer i verkstedene. Gjennom veiledning i verksted blir teori og refleksjon knyttet til studentens eget skapende arbeid. Studieåret har et omfang på 1600 arbeidstimer hvor ca. 300 timer til forelesninger, veiledninger og seminarer (Nærmere presisering i emne og semesterplaner).Teori og refleksjon knyttes til eget skapende arbeid gjennom veiledning i verkstedene. Studiet har vekt på eget skapende arbeid med tre og metall. Det tilbys varierende undervisningsformer som:
- demonstrasjoner
- praktiske øvelser
- ferdighetstrening
- forelesninger
- gruppearbeid
- dialog med lærere og medstudenter er sentrale i studiet
- dokumentasjons- og formidlingsformer. Dette kan være i form av muntlige presentasjoner, utstillinger, posters og rapporter.
Studiet bygger på prinsippet om teoriintegrert praksis. Det legges vekt på faglig refleksjon i samspill med visuelt og konkret materiale fra prosessene.
Studentmedvirkning/studieutvalg
Hver klasse har en tillitsvalgt student med vararepresentant. Disse deltar i avdelingens demokratiske organer. Klassen har også et eget studieutvalg bestående av 2-3 studenter som fungerer som et bindeledd mellom lærerteam og klasse. Der det er naturlig kan studieutvalget delta på teammøter for å drøfte saker i forbindelse med planlegging av klassens virksomhet. Studieutvalg og emneutvalgene skal ha minst ett møte pr. semester. Faglærer og klasseleder har ansvar for at det oppnevnes representanter og kaller inn til det første møtet. Det skal skrives referat fra møtene. Disse skal leveres studiekoordinator og instituttleder.
Deltakelse i klassens og studiestedets studentdemokratiske arbeid er både en rettighet og en forpliktelse.
Forholdet mellom teori/praksis
Programmet er ikke relatert til lærerutdanning
Vurderingsformer
Fortløpende uformell veiledning og vurdering skal både være en del av læringsprosessen og et middel for den enkelte student til å skaffe seg økt innsikt i egne faglige forutsetninger for videre studier og fremtidig yrkesprofesjon. Studentene er selv ansvarlige for å holde seg orientert om oppgaver, frister, arbeidskrav m.m. Alle emnene skal leveres inn som mappebesvarelser og vurderes med karakterer. Forelesningsrekker, seminarer, innføringer og vurderinger betraktes innenfor regelen om 80 % oppmøteplikt.
Eksamen
Hvert emne blir vurdert for seg ut fra mappeinnlevering med utstilling av produkter og refleksjonsnotat.
Det gis karakterer på en skala fra A til F, der A er høyeste og E er laveste ståkarakter.
Karakterene på hver av de 4 emnene blir ført på vitnemålet.
Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Skikkethet
Studiet har ikke krav til skikkethetsvurdering
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 29.04.2015