2937 Barnehagepedagogikk for andre enn barnehagelærere, samlings- og nettbasert

Innledning

Studiet skal gi kompetanse på de mest aktuelle områdene knyttet til arbeidet som pedagogisk leder i barnehagen. Studiet består av innholdselementer fra barnehagelærerutdanningen, og tar utgangspunkt i et helhetlig læringssyn.

Målgruppe og opptakskrav

Studiet i barnehagepedagogikk er for grunnskolelærere, faglærere i praktiske og estetiske fag med kompetanse fra 1. klassetrinn i skolen, barnevernspedagoger og spesialpedagoger som ønsker kompetanse likeverdig med barnehagelærere.

Studiet gir, sammen med Småbarnspedagogikk, kompetanse til å arbeide som pedagogisk leder i barnehage.

Mål for studieprogrammet

De overordnede målene for studiet er å utvikle kunnskap om og innsikt i sentrale sider ved barnehagelærerens arbeidsområder i barnehagen.

Læringsutbytte

Kunnskaper:

Studenten:

  • har kunnskap om lek, læring, omsorg og danning som en del av det pedagogiske arbeidet i barnehagen.
  • har kunnskap om lekens plass i barns liv og lekens egenverdi.
  • har kunnskaper om tidlig språkstimulering.
  • har kunnskap om ulike perspektiv og utfordringer ved barns medvirkning i barnehagen.
  • har kunnskap om hva det vil si å være leder i en barnehage (ledelse av barns leke- og læringsprosesser, pedagogisk veiledning og dialog med hjemmet og andre samarbeidspartnere).
  • har kunnskap om rammeplanens fagområder og om hvordan disse kan komme til uttrykk i barnehagen.
  • har didaktisk kompetanse for å vurdere, planlegge og gjennomføre pedagogisk arbeid i barnehagen.
  • har kunnskap om det lærende barnehagemiljø.
  • har kunnskap om barnehagens historie, kultur og egenart og innsikt i samfunnsmandat, lovverket og rammeplan for barnehagen.
  • har kunnskap om pedagogisk ledelse, ledelsesteorier og ledelsesprosesser i organisasjoner.
  • har kunnskap om veiledning som metode for utvikling av egen og andres profesjonskompetanse.
  • har kunnskap om hvordan barnehagen sammen med skolen kan legge til rette for en god overgang fra barnehage til skole.

Ferdigheter:

Studenten:

  • kan reflektere over egen og barnehagens pedagogiske praksis og justere denne under veiledning.
  • kan lede pedagogisk arbeid med barn og personalet i barnehagen.
  • kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og reflektere over pedagogisk utviklingsarbeidarbeid.

Generell kompetanse:

Studenten:

  • har evne til å se aktiviteter og erfaringer i barnehagen i et teoretisk perspektiv.
  • har endrings- og utviklingskompetanse, kunne lede utviklingsarbeid og bidra til nytenking og innovasjon i barnehagen.
  • har forståelse for og innsikt i profesjonsetiske problemstillinger, særlig knyttet til ansvar, respekt og maktperspektiver.
  • skal kunne stimulere til forståelse av menneskeverd og demokrati, særlig gjennom barns medvirkning, i tråd med verdigrunnlaget i barnehagens formålsbestemmelse.

Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning


Obligatorisk emne:
Emnekode Emnets navn S.poeng O/V *) Studiepoeng pr. semester
  S1(H) S2(V) S3(H) S4(V) S5(H) S6(V)
30BARNPD Barnehagepedagogikk 30,00 O            
Sum: 0 0 0 0 0 0
*) O - Obligatorisk emne, V - Valgbare emne

Studiet er samlings- og nettbasert med tre samlinger av to dager på Notodden og to nettundervisningsdager i høstsemesteret, og to samlinger av to dager på Notodden og fire nettundervisningsdager i vårsemesteret.

Studiet består av tre deler som hver utgjør 10 studiepoeng :

Del 1: Lek, læring, omsorg og danning i barnehagen.

Del 2: Didaktiske perspektiv i barnehagen.

Del 3: Barnehagen - en lærende organisasjon.

For mer informasjon om innhold, oppbygging og sammensetting, se emneplan for Barnehagepedagogikk.

Internasjonalisering

Det flerkulturelle perspektivet er betydningsfullt i studiet.

Arbeids- og læringsformer

Studenten møter ulike arbeidsformer som er beskrevet i emneplanen. Gjennom hele studiet må student, studentgruppe og lærerteam søke å skape en sammenheng mellom teoretisk kunnskap, praksis og didaktisk refleksjon.

Utdanningen bruker Fronter. Undervisningen foregår på samlingene og via andre nettbaserte undervisningsformer.

Arbeidskrav: All undervisning er obligatorisk i studiet.

Studentmedvirkning: Alle studenter har ansvar for å bidra til at studentsituasjonen blir positiv og lærerik gjennom å delta aktivt. Det legges vekt på studentaktivitet og medvirkning.

Forholdet mellom teori/praksis

Det er i tilegnelse av teori og gjennomføring av fagoppgaver i praksis at studenten gjennom handling, refleksjon og justeringer tilegner seg nye kunnskaper og ferdigheter.

Vurderingsformer

Vurderingsformene er varierte og speiler arbeidsformene i studiet. De er av praktisk og teoretisk art. Emneplanen beskriver hvilke vurderingsformer som brukes.

Skikkethet

Skikkethetsvurdering inngår i en helhetsvurdering av studentenes faglige, pedagogiske og personlige forutsetninger for å fungere som barnehagelærer. Løpende skikkethet foregår gjennom hele studiet. (Jfr. Forskrift om skikkethet).


Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Eidbjørg Sandnes Hansson <eidbjorg.s.hanssonSPAMFILTER@hit.no>,Heidi Østland vala <heidi.o.valaSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Jorunn Halvorsen - 06.01.2015