2937 Barnehagepedagogikk for andre enn barnehagelærere, samlings- og nettbasert
Innledning
Studiet skal gi kompetanse på de mest aktuelle områdene knyttet til arbeidet som pedagogisk leder i barnehagen. Studiet består av innholdselementer fra barnehagelærerutdanningen, og tar utgangspunkt i et helhetlig læringssyn.
Målgruppe og opptakskrav
Studiet i barnehagepedagogikk er for grunnskolelærere, faglærere i praktiske og estetiske fag med kompetanse fra 1. klassetrinn i skolen, barnevernspedagoger og spesialpedagoger som ønsker kompetanse likeverdig med barnehagelærere.
Studiet gir, sammen med Småbarnspedagogikk, kompetanse til å arbeide som pedagogisk leder i barnehage.
Mål for studieprogrammet
De overordnede målene for studiet er å utvikle kunnskap om og innsikt i sentrale sider ved barnehagelærerens arbeidsområder i barnehagen.
Læringsutbytte
Kunnskaper:
Studenten:
- har kunnskap om lek, læring, omsorg og danning som en del av det pedagogiske arbeidet i barnehagen.
- har kunnskap om lekens plass i barns liv og lekens egenverdi.
- har kunnskaper om tidlig språkstimulering.
- har kunnskap om ulike perspektiv og utfordringer ved barns medvirkning i barnehagen.
- har kunnskap om hva det vil si å være leder i en barnehage (ledelse av barns leke- og læringsprosesser, pedagogisk veiledning og dialog med hjemmet og andre samarbeidspartnere).
- har kunnskap om rammeplanens fagområder og om hvordan disse kan komme til uttrykk i barnehagen.
- har didaktisk kompetanse for å vurdere, planlegge og gjennomføre pedagogisk arbeid i barnehagen.
- har kunnskap om det lærende barnehagemiljø.
- har kunnskap om barnehagens historie, kultur og egenart og innsikt i samfunnsmandat, lovverket og rammeplan for barnehagen.
- har kunnskap om pedagogisk ledelse, ledelsesteorier og ledelsesprosesser i organisasjoner.
- har kunnskap om veiledning som metode for utvikling av egen og andres profesjonskompetanse.
- har kunnskap om hvordan barnehagen sammen med skolen kan legge til rette for en god overgang fra barnehage til skole.
Ferdigheter:
Studenten:
- kan reflektere over egen og barnehagens pedagogiske praksis og justere denne under veiledning.
- kan lede pedagogisk arbeid med barn og personalet i barnehagen.
- kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og reflektere over pedagogisk utviklingsarbeidarbeid.
Generell kompetanse:
Studenten:
- har evne til å se aktiviteter og erfaringer i barnehagen i et teoretisk perspektiv.
- har endrings- og utviklingskompetanse, kunne lede utviklingsarbeid og bidra til nytenking og innovasjon i barnehagen.
- har forståelse for og innsikt i profesjonsetiske problemstillinger, særlig knyttet til ansvar, respekt og maktperspektiver.
- skal kunne stimulere til forståelse av menneskeverd og demokrati, særlig gjennom barns medvirkning, i tråd med verdigrunnlaget i barnehagens formålsbestemmelse.
Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning
Obligatorisk emne:
|
Studiet er samlings- og nettbasert med tre samlinger av to dager på Notodden og to nettundervisningsdager i høstsemesteret, og to samlinger av to dager på Notodden og fire nettundervisningsdager i vårsemesteret.
Studiet består av tre deler som hver utgjør 10 studiepoeng :
Del 1: Lek, læring, omsorg og danning i barnehagen.
Del 2: Didaktiske perspektiv i barnehagen.
Del 3: Barnehagen - en lærende organisasjon.
For mer informasjon om innhold, oppbygging og sammensetting, se emneplan for Barnehagepedagogikk.
Internasjonalisering
Det flerkulturelle perspektivet er betydningsfullt i studiet.
Arbeids- og læringsformer
Studenten møter ulike arbeidsformer som er beskrevet i emneplanen. Gjennom hele studiet må student, studentgruppe og lærerteam søke å skape en sammenheng mellom teoretisk kunnskap, praksis og didaktisk refleksjon.
Utdanningen bruker Fronter. Undervisningen foregår på samlingene og via andre nettbaserte undervisningsformer.
Arbeidskrav: All undervisning er obligatorisk i studiet.
Studentmedvirkning: Alle studenter har ansvar for å bidra til at studentsituasjonen blir positiv og lærerik gjennom å delta aktivt. Det legges vekt på studentaktivitet og medvirkning.
Forholdet mellom teori/praksis
Det er i tilegnelse av teori og gjennomføring av fagoppgaver i praksis at studenten gjennom handling, refleksjon og justeringer tilegner seg nye kunnskaper og ferdigheter.
Vurderingsformer
Vurderingsformene er varierte og speiler arbeidsformene i studiet. De er av praktisk og teoretisk art. Emneplanen beskriver hvilke vurderingsformer som brukes.
Skikkethet
Skikkethetsvurdering inngår i en helhetsvurdering av studentenes faglige, pedagogiske og personlige forutsetninger for å fungere som barnehagelærer. Løpende skikkethet foregår gjennom hele studiet. (Jfr. Forskrift om skikkethet).
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Eidbjørg Sandnes Hansson <eidbjorg.s.hanssonSPAMFILTER@hit.no>,Heidi Østland vala <heidi.o.valaSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Jorunn Halvorsen - 06.01.2015