2406 Kunst og håndverk 2, trinn 5-10 GLU
Innledning
Studiet er rettet mot undervisning etter gjeldende planverk i kunst og håndverk i 5. - 10. klasse i grunnskolen, innhold og oppbygning skal speile målgruppens alder, utvikling og særtrekk.
Studiet vektlegger allsidig praktisk skapende arbeid i ulike materialer og teknikker i et læringsmiljø som stimulerer både til inntrykk,opplevelser og utfoldelse innenfor rammen av kvalitet og bærekraftig utvikling. Inntrykk fra og kunnskaper om både den nasjonale og internasjonale kulturarven i form av kunst- og formuttrykk fra ulike tidsepoker skal inngå som en del av studiearbeidet.Kunst og håndverk i et flerkulturelt samfunn og samisk kulturarv skal synliggjøres.Allsidig faglig bruk av grunnleggende ferdigheter (jfr. LK06) skal vektlegges
Fagkompetanse og evne til fagdidaktisk refleksjon utvikles i møtet mellom det praktisk skapende arbeidet, fagteoretiske studier og praksiserfaringer.
Målgruppe og opptakskrav
Opptaket bygger på 30 stp formgivingsfag. Det er rom for å søke opptak på grunnlag av realkompetanse.
Målgruppe er.
- studenter i en lærerutdanning
- lærere som ønsker faglig videreutdanning eller oppdatering
Studiet kan være:
- valgfritt fag i GLU 5-10 videreutdanning
- faglig oppdatering for lærere
- del av en flerfaglig bachelor
- andre som ønsker å utvikle en grunnleggende fagkompetanse i kunst og håndverk.
Mål for studieprogrammet
Studieprogrammets mål er
- utvikling av egen uttrykksevne i skapende arbeid med ulike materialer og teknikker både problemløsende, kreativt og analytisk
- utvikling av evne til å visualisere, dokumentere og presentere alle deler av en skapende prosess og til vurdering av eget og andres skapende arbeid i kunst og håndverk
- utvikling av allsidig fagdidaktisk kompetanse med praksisfeltet som viktig arena og refleksjonsgrunnlag og grunnleggende kompetanse knyttet utviklingsarbeid i kunst og håndverk
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten
- har kunnskap om hovedretninger innenfor bildekunst og skulptur, kunsthåndverk, design og arkitektur
- har kunnskap om hovedtrekkene i fagets historie og utvikling
- har kunnskap om sentrale teorier knyttet til barn og unges formutvikling, visuelle ytringsformer, estetisk opplevelse og skapende virksomhet
- ha grunnleggende kunnskaper om entreprenørskap og innovajon
Ferdigheter
Kandidaten
- kan utvikle en idé til ferdig form gjennom bruk sentrale materialer, redskaper og teknikker, vise praktisk håndlag, dokumentere og vurdere egen skapende prosess, og organisere ulike typer utstillinger og presentasjoner
- kan formidle og analysere kunst og formkultur på varierte måter og knytte ulike kunst og kulturuttrykk til eget og elevers skapende arbeid
- kan bruke digitale verktøy på en variert måte i arbeidet med faget
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan bruke kulturelle ulikheter i elevgruppa som ressurs i arbeidet med Kunst og håndverk
- kan utnytte fagets muligheter til å fremme gjenbruk og bærekraftig utvikling
- kan bruke Kunst og håndverk i tverrfaglige tema- og prosjektarbeid og ivareta den estetiske dimensjonen i opplæringen i samhandling med andre fag
Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning
Emner:
|
EMNE K&H 503: Bilde, grafisk design og visuell kommunikasjon (15 stp), trinn 5-10
Del 1 Kunstorientering og bildearbeid i utvalgte materialer og teknikker
Del 2 Grafisk design og visuell kommunikasjon
EMNE K&H 504: Håndverk, design, skulptur, arkitektur og entreprenørskap (15 stp), trinn 5-10
Del 1: Håndverk og design.
Del 2: Arkitektur, skulptur, natur og miljø
Entreprenørskap og innovasjon skal synliggjøres i studiearbeidet.
Internasjonalisering
Høgskolen i Telemark er tilsluttet de nordiske NORPLUS -nettverkene NordFo og Edda. Dette gir studentene anledning til å følge ulike nordiske kurser innen fagområdet.
Arbeids- og læringsformer
Den faglige virksomheten kan ha ulike lærings- og formidlingsformer som:
- verkstedarbeid
- forelesning
- demonstrasjon
- klasse og kollokviearbeid
- tema og prosjektarbeid
- problemløsning, individuelt/i gruppe
- veiledning og vurdering
- visuelle presentasjonsformer og formidling
- ekskursjon
Alle oppgaver og arbeidskrav må leveres til avtalt tid. For å få eksamen i emnet må alle arbeidskrav være godkjent av emneansvarlig.
Arbeidsformer avhenger av om studiet tilbys som nettbasert studium med samlinger eller som campusbasert studium.
Campusbasert studium:
Studentene arbeider hovedsaklig selvstendig og under veiledning av lærer i verkstedene. Gjennom veiledning på verksted blir teori og refleksjon knyttet til studentens eget skapende arbeid. Forelesninger, seminar og ulike typer utadrettede virksomheter er del av arbeidsformene. Dette omfatter utstillinger og digitale presentasjoner. Ulike gruppeprosesser kan inngå som en del av læringsformene.Studiet skal være preget av veksling mellom praktisk skapende arbeid, teoretisk orientering og didaktisk refleksjon. Å oppsøke ulike utstillinger, samlinger, museer og gallerier skal være en del av den faglige formidlingen og arbeid med ulike former for utstilling og andre visuelle dokumentasjons – og presentasjonsformer skal vektlegges og integreres i alle emner i studiet.Aktiv deltakelse i og medansvar for ulike felles formidlingsprosjekt, for eksempel ” Åpen dør”, inngår som en obligatorisk del av studiet.
Nettbasert studium med samlinger:
To emner à 15 studiepoeng. ca 3 timer pr uke, og via høgskolens læringsplattform i Fronter med elektronisk klasserom for diskusjonsforum, nettmøter, skriving av innlegg og presentasjoner, innsendinger m.m. Samlinger hvor verkstedsarbeid blir prioritert med opplæring i verktøy og maskiner samt gruppeoppgaver innen skapende prosesser. På første samling blir en grundig innføring i vår elektroniske plattform Nefsis prioritert. Obligatorisk fast ukentlig undervisning i sanntid på nett.Studentene arbeider hovedsaklig selvstendig og i grupper med nettbasert veiledning av lærer. Studiet skal være preget av veksling mellom praktisk skapende arbeid, teoretisk orientering og didaktisk refleksjon. I løpet av samlingene kan det bli gjennomført obligatoriske studieutflukter.
Forholdet mellom teori/praksis
Fagpraksis i grunnskolen inngår som en obligatorisk del av studiet for studenter i et lærerutdanningsløp.
Studenter som tar emneområdet som del av en bachelorgrad skal gjennomføre et relevant kunst – eller kulturrelatert formidlingsprosjekt.
I alle deler av studiet skal sammenhengene mellom skapende arbeid, teoretisk orientering og didaktisk refleksjon vektlegges.
Vurderingsformer
Ulike typer forelesninger, seminar, innføringskurs, veiledning og vurderinger kan defineres som obligatoriske og nærværsregistreres.Det kreves minimum 80 % nærvær for å kunne gå opp til eksamen.
Det understrekes at studentene selv er ansvarlige for å holde seg løpende orientert om ulike arbeidskrav og frister i studiet. Ved HiT benyttes Fronter som digital læringsplattform
Eksamen
Alle definerte arbeidskrav må være forevist og godkjent av faglærer før avsluttende vurdering i slutten av hvert semester.
Avsluttende vurdering skal knyttes til utvalgte arbeider fra studieforløpet.
Det gis karakterer på en skala fra A til F, der A er høyeste og E er laveste ståkarakter.
Delkarakterene blir slått sammen til en karakter på vitnemålet.
Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Skikkethet
All lærerutdanning omfatter skikkethetsvurdering. Skikkethetsvurdering er en helhetsvurdering av studentens faglige, pedagogiske og personlige forutsetninger for å kunne fungere som lærer. Løpende skikkethetsvurdering skal foregå gjennom hele studiet, og skal skje etter bestemte kriterier for vurdering slik de er angitt i Forskrift om skikkethetsvurdering i lærerutdanningene fastsatt av Utdannings- og forskningsdepartementet 10. oktober 2005 med hjemmel i lov av 1. april 2005 nr. 15 om universiteter og høgskoler § 4-10 sjette ledd.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 23.05.2015