15NOSPRM Norsk for lærere som underviser minoritetsspråklige 1

Innledning

Norsk for språklige minoriteter vil gi kunnskap om andrespråkslæring og andrespråksundervisning, om hvordan norskopplæringen best mulig kan tilpasses de ulike forutsetningene til denne elevgruppa, og samtidig hvordan man må se norskopplæringen i sammenheng med tospråklig opplæring og morsmålsundervisning.

Målgruppe og opptakskrav

Lærere i skole, voksenopplæring m.m. som arbeider med barn, ungdom eller voksne fra språklige minoriteter.

Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning


Studieplan Norsk for lærere som underviser minoritetsspråklige, 1
Emnekode Emnets navn S.poeng O/V *) Studiepoeng pr. semester
  S1(H) S2(V)
15NOSPRM Norsk for lærere som underviser
minoritetsspråklige,1
15,00 O 15  
Sum: 15 0
*) O - Obligatorisk emne, V - Valgbare emne

Arbeids- og læringsformer

Kommunikasjonen mellom høgskolen og kursdeltakerne foregår via læringsplattformen Fronter og e-post. I periodene mellom samlingene arbeider deltakerne med pålagte oppgaver. Dette vil både være tradisjonelle skriftlige oppgaver og samarbeidsoppgaver gjennom diskusjonsrom.

I tilknytting til undervisning vil studentene få arbeidskrav som skal utføres individuelt eller i grupper. Arbeidskravene vil være spesifisert i kursets semesterplan. Arbeidskrav skal være levert innen fastsatte frister som framgår av semesterplanen. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke kan levere arbeidskrav innen fristen, kan etter avtale med faglærer få utvidet innleveringsfrist. Arbeidskrav må være utført og godkjent for at man kan gå opp til eksamen.

Vurderingsformer

Obligatoriske arbeidskrav underveis i studiet:

  • Deltakelse i nettdiskusjoner
  • 4 individuelle fagtekster

Avsluttende vurdering:

  • Studenten skal velge ut 2 av de obligatoriske fagtekstene til innlevering i en evalueringsmappe.
  • Evalueringsmappa skal også inneholde et refleksjonsskriv der studenten grunngir valget av tekster, vurderer sitt eget arbeid med tekstene, sin faglige utvikling og andre relevante faglige forhold.
  • Evalueringsmappa vil bli vurdert med gradert karakter fra fra A til F, med A som beste karakter. Det kreves E eller bedre for at studiet skal være bestått. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

Undervisningsplanen som deles ut ved studiestart vil presisere nærmere innhold og konkrete arbeidskrav knyttet til studiet med omfang, frister og tema for oppgavene.


Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Jolanta Gulliksen <jolanta.gulliksenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Linda Mowinckel Nilsen - 23.03.2015