918 Natur-, helse- og miljøvern, master
Innledning
Vi står i dag overfor mange store miljøutfordringer som truer kloden vår og alt som lever på den. God fagkunnskap om vann, jord og organismer, innsikt i biologiske, kjemiske og fysiske prosesser og en forståelse av hvordan ulike miljøbelastninger påvirker økosystemer på land og i vann, er avgjørende for en bærekraftig forvaltning av naturmiljøet og utvikling av samfunnet. Med forankring i et bredt og tverrfaglig forskningsmiljø innen terrestrisk og akvatisk økologi, vil studentene ha en solid faglig plattform etter endt masterstudium. Mastergradsoppgaver knyttes opp til sterke forskningsgrupper og prosjekter, og dette gir studentene god erfaring med arbeid på høyt vitenskapelig nivå.
Målgruppe og opptakskrav
Mastergradsstudiet er rettet mot søkere med faglig bakgrunn innen natur-, helse- og miljøvernfag eller annen relevant naturvitenskapelig utdanning. Undervisningen er lagt opp slik at det er mulig å gjennomføre studiet på deltid.
Opptakskrav
For opptak til mastergradsstudiet er det krav om bachelorgrad (eller tilsvarende), som inkluderer 80 studiepoeng innen relevante naturvitenskapelige fag. Karakterkrav er snitt på C.
Mål for studieprogrammet
Målet for studiet er å utdanne godt kvalifiserte kandidater med tverrfaglig kunnskap om natur, helse og miljø.
Spesifikke læringsmål vil være trening i innsamling av faglig relevant informasjon fra litteratur og/eller eget forskningsarbeid på laboratoriet eller i felt, og systematisering og publisering av dette på en vitenskapelig korrekt måte.
Det legges stor vekt på at studentene lærer å arbeide selvstendig. I særlig grad gjelder dette mastergradsoppgaven. Studentene skal kunne forstå og kritisk vurdere informasjon, metoder og forskingsresultater. Erfaring med skriftlig og muntlig formidling og presentasjon av eget vitenskapelig arbeid er og et viktig mål.
Videre studiemuligheter er ph.d innen natur -, miljø- eller helsefag eller annen videre forskerutdanning.
Læringsutbytte
Etter fullført studium skal kandidaten ha oppnådd følgende læringsutbytte:
Kunnskap:
- Avansert kunnskap innen aktuelle fagområder som f.eks. økologi, botanikk, zoologi, mikrobiologi, genetikk, økotoksikologi, geofag, hydrogeologi eller limnologi.
- Inngående kunnskap om utvalgte temaer, prosesser og mekanismer knyttet til de sentrale fagområdene i punktet over
- Kunne analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i fagområdets tradisjon
Ferdigheter:
- Kunne anvende sin faglige kompetanse til å treffe begrunnede valg i teoretiske og praktiske problemstillinger innen aktuelle fagområder.
- Ha evne til å reflektere over egne faglige beslutninger og justere seg ved behov
- Kunne finne, vurdere og henvise til vitenskapelig informasjon og framstille dette skriftlig og muntlig
- Kunne bruke relevant offentlig regelverk i forvaltningsoppgaver, planlegging og konsekvensutredninger
- Kunne gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning
- Kunne anvende relevante faglige metoder og verktøy
Generell kompetanse:
- Kunne anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye fagområder
- Kunne formidle omfattende selvstendig arbeid og beherske fagområdets uttrykksformer skriftlig og muntlig
- Kunne bidra til nytenkning og kritisk tenkning innen naturvitenskapelige problemstillinger
Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning
Masterstudium i natur-, helse- og miljøvern
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obligatoriske emner
Valgemner Mastergradsemner fra andre institusjoner kan bli godkjent dersom de er relevante. Dette søker man om her: http://www.hit.no/nor/HiT/Student/Eksamen-og-vitnemaal/Fritak-og-innpasning
Avgrensning på noen emner
Godkjenning av bacheloremne
Godkjenning av praksis (emnekode 4320) |
Studieprogrammet består av en 60 studiepoengs mastergradsoppgave og 60 studiepoeng emner. Det er bare emnet 4301 Natural Science Methods som er obligatorisk. Studentens faglige bakgrunn kan legge føringer for hva slags mastergradsoppgave som kan velges.
Internasjonalisering
Innenfor studieprogrammet er det mulig å ta 30 studiepoeng (ett semester) ved utdanningsinstitusjoner utenfor Norge. Det finnes samarbeidsavtaler og finansieringsordninger for dette (for eksempel Erasmus og Nordpluss), som studentene bør gjøre seg kjent med. Mer informasjon: http://www.hit.no/nor/HiT/AA-studere-ved-HiT/AA-studere-i-utlandet/Utveksling-fra-HiT/Hvor-kan-jeg-reise/HiTs-avtalepartnere NB! Ved mange av institusjonene er det et karakterkrav for å bli godtatt som student.
Arbeids- og læringsformer
Praktisk undervisning
Studieprogrammet legger stor vekt på laboratorie- og feltorientert undervisning, med tilhørende problemløsning, rapportering og presentasjon. Det blir satt krav til at studentene lærer å arbeide både selvstendig og i grupper. Det inngår to obligatoriske muntlige presentasjoner i mastergradsløpet (progress 1 og 2). Her skal studentene legge frem oppgavene sine og få tilbakemelding i et fora som består av faglig tilsatte og medstudenter.
Periodisert undervisning
I de fleste emnene er undervisningen organisert i ukesmoduler.
Fravær
Fravær mer enn 20 % fra en obligatorisk del av et emne resulterer i at studenten ikke får godkjent denne delen av et emne. Studenten må da ta denne delen opp igjen, men vil ikke ha krav på fortrinnsrett til plass på felt/laboratoriekurset neste gang det blir sett opp.
Forholdet mellom teori/praksis
Kombinasjonen teori og praksis er sentral gjennom hele studiet. Dette gjør at studentene får både den kunnskapen og de nødvendige erfaringene som skal til for å være forberedt til arbeidslivet eller videre studium.
Vurderingsformer
De fleste emner har en slutteksamen. Mange emner har også en underveisvurdering i form av en praktisk eller skriftlig prøve. I mange emner vil også semesteroppgaver, feltrapporter og/eller laboratorierapporter være en del av vurderingen. Kombinasjonen av disse vurderingsformene vil til sammen sikre vurderingen av de kunnskapene, erfaringene og ferdighetene som studentene skal ha etter endt masterstudium. Aktuelle vurderingsformer for hvert emne går fram av emneomtalene.
Etter at mastergradsoppgaven er levert og vurdert, blir det en muntlig sluttprøve knyttet til oppgaven. Karakteren på mastergradsoppgaven kan bli justert ved den muntlige prøven, og en samlet karakter blir ført på vitnemålet.
Studenter som velger 4316 Særpensum blir eksaminert i dette muntlig på samme dag som muntlig presentasjon og forsvar av mastergradsoppgaven. Det blir gitt en selvstendig karakter for dette emnet som blir ført på vitnemålet.
Mastergradsoppgaven evalueres av ekstern og intern sensor.
Det kan forekomme mindre endringer i planen.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Live Semb Vestgarden <live.s.vestgardenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Anette Norheim Fredly - 03.02.2015