VUKDKH1 Kunst og håndverk 1, 1-10 Kompetanse for kvalitet
Innledning
Videreutdanning i Kunst og håndverk vektlegger utstakt bruk av digitale verktøy som for eksempel foto, video, smartboard og tegnetavle og gratis nedlastbare programmer som for eksempel bildebehandling, videoredigering, blogg og sketchup. Innhold og oppbygning skal speile målgruppens alder, utvikling og særtrekk. Studiet vektlegger allsidig praktisk skapende arbeid med ulike materialer og teknikker i et læringsmiljø som stimulerer både til inntrykk,opplevelser og utfoldelse innenfor rammen av kvalitet og bærekraftig utvikling. Inntrykk fra og kunnskaper om både den nasjonale og internasjonale kulturarven i form av kunst- og formuttrykk fra ulike tidsepoker skal inngå som en del av studiearbeidet.Kunst og håndverk i et flerkulturelt samfunn og samisk kulturarv skal synliggjøres. Allsidig faglig bruk av grunnleggende ferdigheter (jfr. LK06) skal vektlegges.
Målgruppe og opptakskrav
Opptakskrav er bestått lærerutdanning
Målgruppe
Lærere som arbeider eller ønsker å arbeide med elever på 1-10 trinn. Primærmålgruppe er 5 - 10 trinn.
Mål for studieprogrammet
- utvikling av egen uttrykksevne i skapende arbeid med ulike materialer og teknikker både problemløsende, kreativt og analytisk
- utvikling av evne til å visualisere, dokumentere og presentere alle deler av en skapende prosess og til vurdering av eget og andres skapende arbeid i kunst og håndverk
- utvikling av allsidig fagdidaktisk kompetanse med praksisfeltet som viktig arena og refleksjonsgrunnlag og grunnleggende kompetanse knyttet utviklingsarbeid i kunst og håndverk
Læringsutbytte
Kunnskap om
- hovedretninger innenfor bildekunst og skulptur, kunsthåndverk, design og arkitektur
- hovedtrekkene i fagets historie og utvikling
- sentrale teorier knyttet til barn og unges formutvikling, visuelle ytringsformer, estetisk opplevelse, lek og skapende virksomhet
Ferdigheter i å
- utvikle en idé til ferdig form gjennom bruk sentrale materialer, redskaper og teknikker, vise praktisk håndlag, dokumentere og vurdere egen skapende prosess, og organisere ulike typer utstillinger og presentasjoner
- formidle og analysere kunst og formkultur på varierte måter og knytte ulike kunst og kulturuttrykk til eget og elevers skapende arbeid
- bruke digitale verktøy på en variert måte i arbeidet med faget
Generell kompetanse i å
- bruke kulturelle ulikheter i elevgruppa som ressurs i arbeidet med Kunst og håndverk
- utnytte fagets muligheter til å fremme gjenbruk og bærekraftig utvikling
- bruke Kunst og håndverk i tverrfaglige tema- og prosjektarbeid og ivareta den estetiske dimensjonen i opplæringen i samhandling med andre fag
Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning
Emner til Videreutdanning Kunst og håndverk
|
EMNE K&H 501: Bilde, grafisk design og visuell kommunikasjon (15 stp)
Del 1: Kunstorientering og bildearbeid i utvalgte teknikker
Del 2. Grafisk design og visuell kommunikasjon
EMNE K&H 502: Design, arkitektur, skulptur, miljø og entreprenørskap (15 stp)
Del 1: Skulptur, natur og miljø
Del 2: Design og arkitektur
Entreprenørskap og innovasjon skal synliggjøres i studiearbeidet.
Grunnleggende ferdighetene og IKT i faget
Allsidig og fagrelatert bruk av grunnleggende ferdigheter – som å kunne uttrykke seg muntlig og skriftlig, lese, bruk av regneferdigheter og digitale verktøy – inngår som arbeidsmetoder for produksjon, dokumentasjon og refleksjon i studiearbeidet. Studentene skal kunne bruke digitale billedbehandlingsprogrammer og andre programvarer som kan lastes gratis ned fra nettet til formgivingsarbeid. Bruk av digitale presentasjonsprogram vil inngå som verktøy ved refleksjonsnotater og presentasjon av formgivingsprosesser fra idé til ferdig produkt.
Kunst og håndverk som metodefag blir problematisert
Tilpassa opplæring
Både individuelle og gruppeoppgaver vil basere seg på den enkelte student sine forutsetninger for å delta i skapende arbeid.
Studenten medvirker til å sette krav og må for egen oppgave og gjennom praktisk arbeid med verktøy og materialer å oppnå synlige konkrete resultater.
Endringskompetanse
Utviklingsarbeid i forhold til egen arbeidsplass inngår i studiet, for eksempel i forhold til skolens utstillingsmiljø, organisering av verksteder o.s.v.
Internasjonalisering
Det kan bli frivillig tilbud om å følge studentgrupper på en utenlandstur
Arbeids- og læringsformer
Nettbasert deltidsstudium med samlinger. To emner à 15 studiepoeng. Hvert emne går over ett semester.
Undervisnings- og veiledningsformer – både i grupper og individuelt – i sann tid via høgskolens læringsplattform Omnijoin. I tillegg brukes Fronter som elektronisk klasserom. På samlingene blir verkstedsarbeid prioritert med opplæring i verktøy og maskiner samt gruppeoppgaver innen skapende prosesser. Studentene vil også få en grundig innføring i vår elektroniske læringsplattformer.
Studentene arbeider hovedsaklig selvstendig og i grupper med nettbasert veiledning av lærer .
Studiet skal være preget av veksling mellom praktisk skapende arbeid, teoretisk orientering og didaktisk refleksjon.
I løpet av samlingene kan det bli gjennomført studieutflukter.
Forholdet mellom teori/praksis
Faglig utviklingsarbeid på egen skole inngår som en obligatorisk del av studiet for studenter i et lærerutdanningsløp.
I alle deler av studiet skal sammenhengene mellom skapende arbeid, teoretisk orientering og didaktisk refleksjon vektlegges.
Deltakernes egen yrkespraksis brukes som utprøving og refleksjonsgrunnlag.
Vurderingsformer
Arbeidskrav
4-5 innleveringer og to obligatoriske veiledningsøkter pr emne (15 stp).
Det kreves minimum 80 % nærvær for å kunne gå opp til eksamen.
Studentene er selv ansvarlige for å holde seg løpende orientert om ulike arbeidskrav og frister i studiet.
Avsluttende vurdering
Alle definerte arbeidskrav må være forevist og godkjent av faglærer før avsluttende vurdering i slutten av hvert semester.
Til avtalt tid skal studentene levere inn mappebesvarelse som består av utvalgte deler av tidligere innleverte arbeidskrav i tillegg til en ny oppgave.
Det blir gitt gradert karakter fra A til F, der E er laveste ståkarakter per emne.
Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Skikkethet
Det vil ikke bli skikkethetsvurdering i studiet
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Ellen K. Baskår <ellen.k.baskarSPAMFILTER@hit.no>,Jostein Sandven <jostein.sandvenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 23.05.2015