VUKDM2 Matematikk 2: 8-13 Kompetanse for kvalitet
Innledning
Matematikk er en viktig del av vår kultur, både som vitenskap og som redskap innenfor forskjellige områder i samfunnet og i andre vitenskaper. Matematikk spiller også en sentral rolle innen mange former for skapende virksomhet. Derfor er matematikk et sentralt fag i grunnskolen og i allmennlærerutdanningen. Gjennom studiet i matematikk vil studentene møte faget i mange sammenhenger, og det vil spesielt bli fokusert på sentrale kunnskaper i matematikk, fagets egenart, og barns læring av matematikk.
Målgruppe og opptakskrav
Lærere som ønsker videreutdanning i matematikk.
Mål for studieprogrammet
Studiet skal utdype viktige matematiske emnene funksjoner, statistikk og sannsynlighet. Formidlingsaspektet vektlegges, men studiet skal også gjøre studentene bedre kjent med matematikken på dens egne premisser. Det er et mål at studenter med fordypning i matematikk skal kunne fungere som resursspersoner i faget. Målene er beskrevet i detalj i fagplanene for hver av de to modulene(nedenfor).
Læringsutbytte
Læringsutbytte er beskrevet i de enkelte moduler.
Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning
Les mer i emneplan: Modul 1 og 2.
|
Matematikk 2 er delt inn i ulike målområder:
- Modul 1 dekker målområdet funksjonslære.
- Modul 2 dekker målområdene statistikk og sannsynlighet
- Målområdet didaktikk inngår i begge moduler.
De to modulene gir hver 15 studiepoeng, hele kurset altså 30 til sammen.
Arbeids- og læringsformer
Se beskrivelse i de enkelte moduler.
Vurderingsformer
Se beskrivelse i de enkelte moduler.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Dan Roaldsøy <Dan.RoaldsoySPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 15.05.2015