VUPUBUTE Pedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen - Barnehagens uteområde som arena for lek og læring

Innledning

Studiet bygger på "Kompetanse for framtidens barnehage: Strategi for kompetanse og rekruttering 2014 – 2020" (Kunnskapsdepartementet), der "de ansattes kompetanse er beskrevet som den viktigste enkeltfaktoren for at barn skal trives og utvikle seg i barnehagen". "Leken er det viktigste utgangspunktet for læring, og barnehagen skal legge til rette for et variert leke- og læringsmiljø." (Kompetansestrategien s. 5).

Studiet er tilrettelagt som et utviklingsarbeid i egen barnehage, der hele barnehagen som organisasjon blir involvert. Sentralt i studiet er vurdering av egen barnehages uteområder og mulige utviklinger av uteområdene, med fokus på pedagogisk lek. Til dette knyttes også kunnskap om barns motoriske utvikling. Studiet er praktisk rettet og prosessorientert, der utviklingsarbeidet jobbes med gjennom hele studiet.

Pedagogisk ledelse - barnehagen som lærende organisasjon, er et av de fire tematiske satsningsområdene i Kompetansestrategien 2014 – 2020. "Ledelse av utviklings- og endringsprosesser er en sentral oppgave for styreren i samarbeid med de pedagogiske lederne". "Styrer og pedagogisk leder har ansvar for å lede medarbeiderne i det daglige arbeidet med barna". "Et kjennetegn ved en lærende organisasjon er at alle ansatte er engasjert i å skape og dele kunnskap om hvordan de best kan nå organisasjonens mål". Eksempler på tema som barnehagens ansatte kan arbeide med er" (s. 11-12):

  • de yngste barna i barnehagen
  • barns lek
  • barns medvirkning

Ved å inkludere hele barnehagen i prosessen ønsker vi å oppnå aktiv planlegging og tydelig implementering av utviklingsarbeidet.

Målgruppe og opptakskrav

Hele barnehagen som organisasjon kan delta.

Forkunnskaper for å oppnå 30 studiepoeng: Førskolelærer-/barnehagelærerutdanning eller tilsvarende.

Andre deltagere vil få kursbevis, ved dokumentert deltagelse. Se emneplan for mer detaljer.

Mål for studieprogrammet

Barnehagen er en sentral samfunnsaktør, noe som forutsetter at alle i barnehagen bidrar til en god og helhetlig læringsarena. Målet med studiet er at medarbeidere blir inspirert, motivert og aktivert til å igangsette utvikling og læringsprosesser av uteområdet, som får betydning for barns trivsel, lek og læring.

Læringsutbytte

Mål for studieprogrammet

Heve kompetansen for alle ansatte som jobber i barnehagen, samt rekruttere og beholde flere barnehagelærere og ansatte med relevant kompetanse for arbeid i barnehagen (Kompetansestrategien 2014 – 2020, s. 8).

Studentene skal oppnå følgende læringsutbytter:

Læringsutbytte for alle deltagere:

Kunnskaper til å

  • tilegne seg kunnskap og erfaring med utviklingsarbeid i barnehagen
  • tilegne seg kunnskaper om det fysiske læringsmiljøet i barnehagens uterom, kartlegge og utvikle de fysisk strukturelle kvalitetene
  • tilegne seg kunnskap for å kunne skape et dynamisk læringsmiljø
  • tilegne seg større innsikt i forholdet mellom barn og naturmiljø
  • tilegne seg større innsikt i barns bevegelsesutvikling og hvordan dette kan stimuleres gjennom tilretteleggelse av uterommet
  • tilegne seg kunnskap om hvordan en utelekeplass bygges opp og anvendes

Ferdigheter

  • til å gjennomføre praktiske aktiviteter med barn i uterommet, til ulike årstider
  • i praktisk tilrettelegging for tema i nærmiljø og natur med barn
  • i å bygge opp en utelekeplass

Generell kompetanse til å

  • planlegge, tilrettelegge, gjennomføre og evaluere praktiske aktiviteter ute med barn hele året
  • vurdere uteområders anvendelighet i forhold til lek og læring
  • vurdere barns motoriske kompetanse
  • vurdere sikkerhet i barns lekemiljø
  • bruke digitale verktøy og teknikker i pedagogisk dokumentasjon

Læringsutbytte for pedagogene:

Kunnskaper til å

  • tilegne seg teori og praktiske erfaringer med ulike naturtyper og bevegelsesmiljø, som læringsarena for motorisk utvikling
  • tilegne seg teoretisk og praktisk kunnskap for å kunne stimulere barn til lek, undring, glede og mestring i uterommet med utgangspunkt i barns egne forutsetninger
  • videreutvikle fagdidaktisk kompetanse, kritisk refleksjonsevne og innsikt i pedagogisk utviklingsarbeid relatert til samvær med barn i uteområdet

Ferdigheter

  • ferdigheter i å planlegge og utføre fysisk aktivitet med barn og kunne vurdere motorisk utbytte om
  • ferdighet til å gjennomføre et utviklingsprosjekt i egen barnehage og dokumentere dette i skriftlig mappe og gjennom visuell presentasjon

Læringsutbytte for fagarbeidere og assistenter:

Kunnskaper

  • ulike potensialer for fysisk - motorisk lek i barnehagens uteområder

Ferdigheter

  • i å tilrettelegge og praktisere aktiviteter med barn
  • i å se og ta i bruk nye og flere aktivitetsmuligheter i uteområder
  • i å delta i utviklingsprosjekt i egen barnehage

Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning


Emneomtale med arbeidskrav, vurderingsformer etc.
Emnekode Emnets navn S.poeng O/V *) Studiepoeng pr. semester
  S1(H) S2(V)
30PUBUTE Pedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen
- barnehagens uteområde som arena for
lek og læring
30,00 O   30
Sum: 0 30
*) O - Obligatorisk emne, V - Valgbare emne

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Robert Larsen <robert.larsenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Linda Mowinckel Nilsen - 15.04.2015